30. دى 1394 - 12:46   |   کد مطلب: 8333
امروزه به دلیل اشتغال والدین و عدم فرصت کافی جهت حضور در منزل، مراقبت و نگهداری از کودکان به یکی از دغدغه های اصلی خانواده ها تبدیل شده است بنابراین خانواده تنها راه چاره را اعتماد به مراکز تربیتی به نام مهد کودک ها یافتند.

به گزارش شبنم ها، با توجه به اهمیت بسیار حیاتی تربیت نسل و به دنبال آن نیاز خانواده ها برای نگه داری گل های نوشگفته باغ زندگیشان بر آن شدیم تا با مراجعه به چندین مهد کودک گزارشی از برنامه ها و مشکلات آنها را بررسی کنیم.

 در عصر کنونی شاید وجود مکانی به نام مهد کودک برای نگه داری از کودکان دلبند خانواده نیازی انکار ناپذیر باشد  مهد کودک ها هر روز  چند ساعت از این فرزندان نگهداری و مراقبت می‌نمایند تا والدین  به اموری چون: اشتغال، تحصیل، ورزش و  ... برسند و این  برنامه در حالی روتین می شود که این والدین تحصیل کرده به  شکل‌گیری شخصیت اصلی کودک در این سنین واقف اند.

حال سوال اینجاست که کودکان ما در مهد کودک‌ها  تربیت می شوند یا قربانی عدم وقت گذاری والدین؟

امروزه بسیاری از روانشناسان جهان معتقداند که  تربیت پذیری اصلی کودک بین سنین 2 تا 4 سالگی  و سپس 4 تا 6 سال اتفاق می افتد اما این نگاه در دین مبین اسلام بسیار فراتر و عمیق تر است بنابراین کارشناسان مذهبی بر این باوراند که زمان آغاز تربیت فرزندان در خانواده از پیش از تولد و شاید به قبل از ازدواج زوجین باز می گردد.لذا پدر و مادر برای داشتن فرزندی صالح باید علاوه بر رعایت بسیاری از اصول در دوران بارداری و اصول تغذیه ای به مسائل ژنتیکی و تربیت خانوادگی و پرورش نسل در دوران گذشته نیز توجه داشته باشد.

 

 

 

 اما با توجه به صنعتی شدن جوامع و اصول فرهنگی و اقتصادی در جامعه نیاز خانواده ها به مکانی برای نگه داری فرزندان نمود پیدا کرد و اگر چه تا یک یا دو دهه‌ی پیش بسیاری از خانوتده ها و  روانشناسان با سپردن کودکان به مهد کودک مخالف بودند و به بر حضور پدر و مادر  در کنار کودکان تاکید مستمر داشتند و معتقد بودند که «کسانی که فرزندان خود را به مهد کودک می‌سپارند، آینده‌ی خود را آینده‌ی خود را در خانه سالمندان ببینند در خانه سالمندان ببینند».امروزه نگرش دیگری در خصوص مسئله حضور کودک در مهد ها بیان می کنند.

و گویامهد کودک به عنوان یک ضرورت و خانواده‌ی ثانویه جای خود را در بین خانواده های جدید پیدا کرده است. بنابراین موقعیت، ضرورت هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی، کنترل و نظارت اصولی‌تر، بیشتر و جدی‌تر را ایجاب می‌نماید.

مهدهای کودک طی سالهای اخیر به دلیل افزایش قشر شاغل جامعه به یکی از مراکز مهم و مورد استقبال والدین وخانواده ها تبدیل شده است.

در این میان شنیدن حرف های مادرانی که به هر دلیلی ناچارند تربیت فرزند دلبنشان را به این مراکز بسپارند خالی از لطف نیست.

گلایه های خانواده ها از شهریه های بالا ، درقبال خدماتی که وعده داده می شود اما از عمل خبری نیست.و همچنین رعایت نکردن استانداردها  از قبیل عدم رعایت ظرفیت در برخی مهد ها ،موضوع عدم تجربه کافی برخی مربیان  و حضور نا کار آمد این افراد که به دلیل نبود شغل و از روی ناچاری نه تخصص وارد این حرفه شده اند در مهدها که متاسفانه تعداد آن ها نیز کم نیست از جمله  مشکلاتی است که بسیاری از اولیاء از آنها گله مند هستند.

 

 

مادری 35 ساله ای که می گفت: برای سپردن فرزندم به مهد کودک از دوستان و آشنایان زیادی سوال کردم تا اورا به جایی بسپارم که هم به منزل ما نزدیک باشد هم از لحاظ بهداشت و آموزش و ... در حد استاندارد باشد .که با مراجعه به اکثر مهد ها با این موضوع مواجه می شدیم که حضور در مهد کودک یک هزینه ثابت دارد و در صورت استفاده از کلاس‌های فوق‌العاده‌ و آموزش  باید هزینه‌ی جداگانه بپردازید!

خانم دیگری که در همان اطراف بود گفت: پیامد حضور کودکان درمهد تغییرباورهای مذهبی وعدم پیشرفت علمی  کودکان  خواهد بود.

  وی ادامه داد البته این نوع سرگرم کردن و به بیان خودشان آموزش دادن ممکن است از نظر برخی خانواده ها مورد پسند باشدو آشنایی فرزند شان با انواع ابزار آلات موسیقی و آواز ‌خوانی را نوعی شکوفایی استعداد نشاط قلمداد کنند به همین دلیل هم بسیاری از مهد ها این فعالیت هارا تبلیغ کارشان قرارمی دهند اما آیا به راستی این نیاز جامعه برای تربیت نسل آینده است؟ و تمام خانواده ها با این نوع تربیت موافق اند؟!

مادر شیدا دختر سه ساله همدانی می گوید: من ناچارم دخترم را به مهد بسپارم چون به دلیل شغل همسرم  دور از خانواده هایم تنها در این شهر زندگی می کنیم از طرفی  به توصیه اطرافیان برای اجتماعی شدن فرزندم او را به مهد می سپردم که متا سفانه کلاس های علمی و قرانی آنها فط در حد اسم و بدون آموزش است و بیشتر کودکان را با آهنگ و شعر سرگرم می کنند.

از مادر جوانی که مشغول تحویل دلبنش به مربی است در خصوص رضایت او از خدما مهد سوال می کنیم  وی  می گوید: رضایت ما از روی ناچاری است به جز مهد جای دیگری برای نگه داری از فرزندام سراغ ندارم که در طول روز بتواند 8 ساعت از او نگه داری کند .

با این وجود شهریه‌ها سرسام‌آور و هزینه هایی که گاه و بی گاه گاه به بهانه های مختلف از والدین دریافت می شود در ازای حضوری که در تربیت کودک نتها مفید نیست بلکه گاهی به خاطر سرگرمی های غیر اصولی همچون :موسیقی، آواز، سرود، همخوانی، نواختن سایر آلات موسیقی، سرود های  انگلیسی و ... در برخی مهد ها  آینده کودک را دگرگون می سازد.

اگر کسی گمان نماید که لابد با این همه زرق و برق و ناز و ادا و گزینش والدین و کودک خردسال به هنگام ثبت نام و شهریه‌های کلان، فرزند خردسالش با ادب، کمال، هنر و علوم متفاوت فراخور سنّش آشنا می‌گردد و استعدادهای نهفته‌اش شکوفا شده و تحت تعلیم و تربیت اصولی قرار می‌گیرد، کاملاً خیال باطلی نموده و رویایی دور چون مدینه‌ی فاضله را در سر می‌پروراند.

بدیهی است که در صورت چنین آموزش هایی در دوران کودکی افراد دورانی بیشترین تاثیر را در آینده هر فردی دارد فقط با سر دادن شعار های نسل آینده ساز آن هم بدون هیچ برنامه  و هدف خاصی در جهت  رشد و تعالی و پیشرفتشان انتظار نتیجه برای آینده‌ی ای روشن و هویتی معلوم، شخصیتی بارز برای داشته باشیم.

اما  گوش سپردن  به درد دل صاحبان این مراکز و به نوعی مدیران مهد کودک ها نیز ممکن است گامی می باشد در حل این موضوع اساسی  چرا که برخی از مدیران این مهدها به دلیل بالا بودن نرخ اجاره بها ناچاراند درمحیط‌های آپارتمانی با مهندسی های قدیمی و نامناسب با بدون نور و تهویه مناسب و بدون فضایی برای تفریح و ورزش استانداردهای لازم که برای آنها مجوز صادر شده است.

به نظر می رسد در جایی که حرف حق از دو طرف دعوی شنیده می شود و والدین به نوعی گلایه هایشان منطقی است و مدیران مهد نیز به دلیل عدم حمایت مسئولین و کمبود هزینه نمی توانند رضایت خانواده ها را جلب کنند توقع پی گیری از مسئول در خصوص این مشکلات  بیشتر می شود.

 

تأثیر مادر در تربیت فرزند

لیدا مرادی کار شناس ارشد حوزه علمیه با اشاره به نقش مادر در تربیت دینی و رشد فرزند گفت: در کنار بحث مراقبت از کودکان، موضوع تربیت و اجتماعی شدن آن ها  نیز از اهمیت ویژه ای بر خوردار است.

این کار شناس مذهبی تاکید کرد: بهتر است مادران تا سه سالگی از فرزندان خود مراقبت کنند اگر چه در عصر حاضر والدین ناچارند کودک خود را به مهدکودک بسپارند.

وی با بیان اینکه والدین در صورت ناچار بودن به سپردن کودک به مهد ها باید درانتخاب مهد دقت کنند اظهار داشت: بهتر است والدین، کودکان خود را به مهدکودک‌هایی بسپارند که تعداد مراقب‌ها کم و ثابت باشد، زیرا مهدکودک هایی که مربیان گوناگونی برای انواع رشته‌ها مانند زبان و موسیقی و … دارند موجب آسیب روانی به کودکان خردسال می‌شوند، چرا که دلبستگی در این کودکان شکل نمی‌گیرد.

 

 

وی با اشاره به شرایط انتخاب مهد کودک ها گفت: بهتر است مهدکودک به محل زندگی یا کار مادر نزدیک باشد، تا کودک این حس را داشته باشد که به راحتی می‌تواند به محیط قبلی که خانه است بازگردد.

وی ادامه داد: آموزش کودکان حین بازی صورت می‌گیرد، این در حالی است که کلاس‌های مهدکودک این چارچوب را ندارند و مربیان بیشتر از فلش‌کارت‌ها استفاده می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: والدینی که فرزندان خود را به مهدکودک می‌سپارند باید در ساعاتی که با او هستند رفتار توأم با عواطف مثبت داشته باشند. این رفتارها باید با تماس پوستی و نوازش همراه باشد. 2 ساعت رفتار با عواطف مثبت و حفظ دوست داشتن می‌تواند از کیفیت قابل ملاحظه‌ای برخوردار باشد.

وي در جواب به اين پرسش كه آيا تنبيه كودكان در برابر دوستانش باعث تحقير شخصيت كودك و فراري دادن او نمي شود؟ به اين جمله اكتفا مي كند كه انجام اين كار بسيار موفقيت آميز بوده است چرا كه كودكان پي به اشتباهات خود مي برند.

مهد كودك مكاني است كه وظيفه اصلي اش مراقبت و نگهداري از كودكان در ساعاتي از شبانه روز است كه مادر و پدر نمي توانند فرزندان را نزد خود نگاه دارند.

وي با تاكيد بر استاندارد بودن فضاي مهد اظهار مي دارد: در كنار بحث مراقبت از كودكان، پرورش و اجتماعي شدن كودك نيز مطرح مي شود و لازم است كودكان آموزش هاي غيرمستقيم را نيز دريافت كند.

 

انتهای پیام /

دیدگاه شما

آخرین اخبار