1. مرداد 1395 - 8:47   |   کد مطلب: 11311
در گفتگو با روانشناس و مشاوره خانواده تبیین شد:
تقویت وفاداری و سلامت نظام خانواده / لزوم پرهیز از افکار منفی در زندگی
تمرین های لازم در زندگی برای وفادار بودن امری بسیار مهم است. خانواده علاوه بر سرمایه های اقتصادی، مالی، برخوردار از سرمایه های روانشناختی مثل وفاداری است که منجر به احساس اعتماد و امنیت و رضایت زناشویی می شود و به نوعی وجود وفاداری نشان دهنده سلامت نظام خانواده است.

به گزارش شبنم همدان به نقل از آرمان زنان : استحکام نظام خانواده از طریق وفاداری و محبت زوجین امکان پذیر است. وفاداری همسران در پرتو عشق با مولفه های تعهد، صممیت و اشتیاق شکل می گیرد. روانشناس و مشاوره خانواده ضمن اشاره به این نکته که وفاداری در زندگی مشترک از تعهدات بسیار مهم است، می گوید: وفاداری به معنای پایبندی به تعهد و پیمانی است که در همه عرصه های زندگی وجود دارد، اما در روابط خانوادگی و بین همسران وفاداری از تعهدات مهمی است که هرکسی در زندگی خود منعقدکند از اهمیت بیشتری برخوردار است. بنابراین لازم است که زوجین این امر را تمرین کنند تا در عرصه های متفاوت زندگی شان به پیمانی که با همدیگر منعقد کردند پایبند بوده و آن را تقویت کنند. وفا داری در نظام خانواده از سرمایه های روانشناختی خانواده است. خانواده علاوه بر سرمایه های اقتصادی، مالی، برخوردار از سرمایه های روانشناختی مثل وفاداری است که منجر به احساس اعتماد و امنیت و رضایت زناشویی می شود و به نوعی وجود وفاداری نشان دهنده سلامت نظام خانواده است.

مجتبی ناجی وفاداری در زندگی را دارای شدت و ضعف دانست و تاکید می کند: باید بپذیریم فراز و فرودها در همه زندگی ها وجود دارد البته ممکن است وفاداری در زندگی دارای شدت و ضعف باشد و تمرین های لازم در زندگی برای وفادار بودن امری بسیار مهم است. هنگامی که اشخاص در زندگی مشترک با چالشی برخورد می کنند، ناخودآگاه و ناهوشیارانه خاطرات قبل از ازدواج در ذهنشان مرور شده و زمینه برای تضعیف وفاداری مهیا می شود. وی در ادامه بحث می افزاید: شروع تضعیف میزان وفاداری از فکر و ذهن بوده، بنابراین باید زوجین از نظر اندیشه ذهنی و خیال پردازی ها نسبت به همسر مدیریت داشته و وفادار باشند و به خصوص در غیاب همسر مواظب نفس رفتار بوده و وفاداری را تمرین کرده و این پیمان را نقص نکنند.

افکار منفی و توهمی را مبنای قضاوت در زندگی قرار ندهیم تا میزان وفاداری را تضعیف نکنیم. برای افزایش میزان تعهدات بین همدیگر باید حریم ها و بسیاری از تعهدات که دارای جنبه اخلاقی اند در زندگی مشترک رعایت شوند.

** منفی گرایی از مضرّات پنهان کاری

این استاد دانشگاه درمورد مضرّات پنهان کاری در زندگی مشترک خاطرنشان می کند: ممکن است زوجین برای غافلگیری و افزایش هیجان یکدیگر، پنهان کاری موقتی در زندگی انجام دهند، اما این احتمال وجود دارد که به خاطر بی احتیاطی یا طولانی شدن زمان پنهان کاری، در ذهن طرف مقابل علامت سوال هایی را به وجود آورند و این افکار خود آیند افراد را به سمت منفی گرایی پیش ببرد و موجب پرورش ذهنیت هایی شده که آن را در زندگی مبنا قرار بدهند. مشاوره خانواده اضافه می کند: وقتی متوجه اثر منفی گرایی در زندگی شویم، امکان دارد که بعد از مدتی با ارائه توضیحات و به دست آمدن نتیجه گیری ها، سوء تفاهم های ایجاده شده برطرف شود، ولی باز هم اثر خود را بر روی ذهن اشخاص باقی می گذارد. باید دقت کنیم در هنگام غافل گیری مراعات احوال یکدیگر را بکنیم. نباید شیوه غافل گیری مشکوک شود تا از بروز توهم در زندگی زوجین پیشگیری شود. بافتی که در زندگی مشترک حاکم بوده، تعیین کننده است، گاهی اوقات نمیتوان الگوی رفتاری را که در خانواده ای دارای کارکرد بوده یا در کتابی خواندیم و در برنامه آموزشی دیدیم در زندگی مشترک پیاده کنیم. باید پذیرفت که خرده فرهنگ های خانواده یکسان نیستند، ضرورت دارد که رفتارها مدیریت شده تا محاسن بیشتری و عوارض کمتری را به دنبال داشته باشند.

**تمرین بعد عملی وفاداری

ناجی در ادامه بحث ضمن اشاره به وجود افکار منفی در هنگام عصبانیت خاطرنشان می کند: هنگامی که عصبانی هستیم نباید از افکار منفی ذهنمان تبعیت کنیم. باید بدانیم که در آن موقیعت رفتار یا تصمیمات اشتباه انجام می دهیم. تمرین دیگری که باید انجام داد، عمل کردن به قول های معمولی است که به همسر می دهیم ، به دلیل اینکه ممکن است این بدقولی ها موجب بروز سوءظن شده و اینکه فرد قابل اعتمادی نیستیم. همچنین با مدیریت ذهن افکار منفی را پاک کرده و حواس خودمان را به افکار مثبت معطوف کنیم. شخصیت انسان دارای اجزایی همانند: فکر، احساس و رفتار است که به همدیگر وابسته اند. بنابراین ما از فکرمان وفاداری را شروع می کنیم، کسانی که وفاداری خوبی دارند، دارای افکار مثبتی نسبت به همسرشان هستند و به دنبال تقویت این افکار مثبت اند. این استاد دانشگاه در خاتمه انسان را موجودی جایز الخطا عنوان کرده و یادآور می شود: باید پذیرفت که انسان جایز الخطا است و بعضی مواقع دچار اشتباه می شود، باید این موارد را رعایت کنیم. همچنین با داشتن تمرین احساسی یاد بگیریم که لذت بخش ترین اوقات را با خانواده و همسر سپری کرده و احساس منفی را از خود دور کنیم. هنگامی که انسان بحرانی را پشت سر می گذارد، این بحران باعث کسب تجربه ها و درس گرفتن زوجین از خطای فکری می شود. البته بعضی از خطاها دیگر قابل جبران نیستند و آثار ناگوار آن همچنان تا مدت های طولانی باقی می ماند. باید مواظب خطاها بوده و سعی در انجام تمرین های رفتاری (بعد عملی وفاداری) داشته باشیم، به دلیل یاینکه رعایت این موارد به تقویت وفاداری در زندگی مشترک کمک زیادی می کند.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار