5. مرداد 1395 - 16:10   |   کد مطلب: 11399
گنجنامه به عنوان یکی از مناطق بکر گردشگری همدان که در تمام فصول مورد استقبال مسافران قرار می‌گیرد در محاصره دستفروشان قرار گرفته و سیمای زیبای طبیعت آن تحت تأثیر واقع شده است.

به گزارش شبنم همدان به نقل از تسنیم : با توجه به اینکه امروزه کارشناسان اقتصادی از دست‌فروشی به عنوان یک پدیده و معضل اجتماعی یاد می‌کنند به نظر می‌رسد علاوه بر اینکه مسئولان بار‌ها در اظهارنظرهای خود رسیدگی به وضعیت سد معبرکنندگان گنجنامه و طرح‌های ترافیکی مسیر ورودی این منطقه گردشگری را مورد اهمیت و توجه ویژه قرار داده‌اند اما هنوز ساماندهی دستفروشان محوطه گنجنامه نیازمند همت ویژه برای عملیاتی شدن است.

دستفروشان در این منطقه گردشگری اقدام به فروش و عرضه مواد خوراکی می‌کنند و هیچگونه نظارتی در این ارتباط وجود ندارد از موضوع دستفروشان که بگذریم به افرادی می‌رسیم که با ترفندهای خاصی چون بخش موسیقی و ایجاد فضاهای سنتی با پهن کردن فرش در معبر عبور مردم و عرضه و توزیع قلیان آماده استعمال سعی در جلب مشتری دارند و بی‌آنکه بدانند با این اتفاق چه آسیبی به سلامت جامعه و طبیعت بکر منطقه گردشگری گنجنامه وارد می‌کنند.

رئیس شورای شهر همدان در اردیبهشت سال 93 در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از اصلاح و ساماندهی وضعیت گنجنامه تا یک ماه آینده خبر می‌دهد اما امروز با گذشت بیش از دو سال از اعلام این خبر همچنان اتفاق جدیدی در زمینه پدیده دستفروشی این منطقه و ساماندهی آن رخ نداده است.

بی‌توجهی‌ها تا جایی ادامه دارد که شاهد اتفاقات جدیدی چون عرضه قلیان در محوطه و رستوران‌های سنتی اطراف این منطقه گردشگری بیش از گذشته هستیم که سبب تحت تأثیر قرار گرفتن چهره گنجنامه به عنوان یک منطقه گردشگری شده است.

در طرح ساماندهی دستفروشان گنجنامه، شهرداری همدان غرفه‌هایی را به منظور انتقال و استقرار دستفروشان ایجاد کرد اما به دلیل تکمیل نبودن برخی از تأسیسات آن از جمله برق مورد استقبال فروشندگان دستفروش قرار نگرفت و سبب شد تا همچنان طرح ساماندهی به دستفروشان و سد معبرکنندگان گنجنامه در همدان اندر خم یک کوچه باقی بماند.

ساماندهی دستفروشان گنجنامه در اولویت قرار گیرد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در گفت و‌گو با خبرنگار تسنیم با اشاره به وضعیت کنونی دستفروشان در منطقه گنجنامه اظهار داشت: گنجنامه بکرترین منطقه گردشگری طبیعی استان است که هر ساله مورد توجه تعداد زیادی از گردشگران واقع می‌شود.

علی مالمیر افزود: متأسفانه حضور فروشندگان و سد معبرکنندگان در محوطه و مسیر آبشار گنجنامه سبب شده در ایام تعطیلات رسمی و روزهای پایانی هفته حجم ترافیک و شلوغی حاصل از آن دو چندان شود و به طبیعت منطقه گنجنامه آسیب وارد شود.

وی تأکید کرد: با اینکه بارها نشست‌های مشترکی با شهرداری و شورای شهر همدان در زمینه ساماندهی دستفروشان گنجنامه تشکیل شده است اما تا کنون خروجی مطلوبی حاصل نشده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با اشاره به اینکه گردشگری محوریت توسعه استان شناخته شده است، بیان کرد: با توجه به اینکه گنجنامه از مناطق مهم در بحث گردشگری استان به حساب می‌آید و محوریت استان در حال حاضر توسعه گردشگری و جذب گردشگر است، انتظار می‌رود طرح ساماندهی دستفروشان گنجنامه هر چه سریعتر با یک مدیریت جهادی بین مسئولان متولی عملیاتی شود.

جمع‌‌آوری 2000 عدد قلیان از محوطه و رستوران‌های سنتی گنجنامه

معاون خدمات شهری شهرداری همدان نیز در گفت‌و‌گو با تسنیم اظهار داشت: بر اساس طرح ساماندهی گنجنامه تا کنون 2000 قلیان از محوطه و رستوران‌های سنتی عرضه‌کننده قلیان در گنجنامه توسط مأموران شهرداری جمع‌آوری شده با این حال در برخی موارد شاهد عرضه مجدد قلیان در منطقه گنجنامه هستیم.

مجید درویشی بیان کرد: متأسفانه با اینکه بارها اقدام به جمع‌آوری قلیان شده اما تاثیر چندانی نداشته و قلیان مجدد در محوطه گنجنامه عرضه شده است.

وی با اشاره به اینکه مشکل دستفروشان گنجنامه یک مشکل قدیمی در همدان است، عنوان کرد: مشکل ساماندهی سد معبرکنندگان و دستفروشان در گنجنامه یک مشکل قدیمی است با این حال بعد از تحویل گنجنامه به شهرداری وضعیت عمران و آبادانی آن نسبت به گذشته تغییر پیدا کرده است.

معاون خدمات شهری شهرداری همدان تأکید کرد: بازدید توریست‌ها و استقبال مردم در خرید از دستفروشان و ایجاد بازار مبتنی بر عرضه و تقاضا در گنجنامه، شهرداری را با مشکل مواجه کرده است.

وی افزود: بر این اساس در تلاش هستیم با ارائه طرح ساماندهی دستفروشان در مناطق مختلف شهر از جمله گنجنامه به شورای شهر همدان هر چه زودتر عملیات اجرایی شدن ساماندهی آنها را آغاز کنیم.

درویشی گفت: تا کنون با همکاری نیروی انتظامی در طرح محدودسازی فضا برای حضور دستفروشان اقدامات خوبی انجام گرفته که در ارتباط با ساماندهی دستفروشان گنجنامه نیازمند حمایت و همکاری بیشتری از جانب دادگستری و نیروی انتظامی با شهرداری هستیم.

به گزارش تسنیم، با حفظ این نکته که به دلیل وجود مشکلات اقتصادی و وضعیت نا به سامان اشتغال سبب شده تا ارتزاق و معیشت تعداد زیادی از خانواده‌ها وابسته به اقتصاد خاکستری رنگ دستفروشی باشد اما پیشنهاد می‌شود طرح ساماندهی دستفروشان و سد معبرکنندگان به خصوص در منطقه گنجنامه هر چه سریعتر از شعار و حرف به جامعیت عمل درآید.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار