31. مرداد 1395 - 8:36   |   کد مطلب: 11920
خشونت و همسرآزاری از نگاه متخصص زوج و خانواده درمانی؛
آزارهای عاطفی در بین زوجین شیوع زیادی دارد/ آزار عاطفی سر آغازی برای خشونت جسمی
آزار دادن همسر با کلام، اسم گذاشتن، استفاده از کلمات و الفاظ نامناسب برای صدا زدن نوعی آزار کلامی است که برخی از زوجین به کار می برند. استفاده از کلمات توهین و تحقیر آمیز نیز نوعی آزار است.

به گزارش شبنم همدان به نقل از آرمان زنان : خانواده یکی از ارکان و نهادهای اصلی جامعه به شمار می رود. اهمیت خانواده از این روست که نه تنها محیط مناسبی برای همسران به شمار می آید بلکه وظیفه جامعه پذیری و تربیت نسل های آتی را نیز بر عهده دارد. درونی کردن ارزشها و هنجارها از خانواده آغاز می‏شود. اما با این وجود، در حال حاضر خانواده دچار آسیب هایی نظیر طلاق، اختلافات زناشویی، خودکشی، کودکان فراری و خشونت خانوادگی شده است.

در این میان، خشونت خانوادگی یا خشونت در حوزه خصوصی، پدیده ای است که روابط سالم خانوادگی را که برای بقاء و تحکیم خانواده لازم و ضروری است، متزلزل ساخته و از بین می برد که امروزه اشکال و انواع متفاوتی از خشونت وجود دارد.

مردانی که همسر خود را کتک می زنند، به نیاز های عاطفی و روحی همسر توجه ندارند، هر یک به نوعی همسر خود را آزار می دهند. سوء استفاده مالی از همسر و مجبور کردن او برای انجام اعمال خلاف عرف و اخلاق برای تهیه هزینه مواد مخدر از دیگر خشونت ها و آزار مردان علیه زنان است.

خشونت علیه زنان به معنای اعمال هر رفتار خشن وابسته به جنسیت است که موجب آسیب شده و یا با آزار جسمی، روانی، ضرر و یا رنج زنان همراه است.

در همین زمینه با دکتر نسترن براهینی، متخصص زوج و خانواده درمانی، مشاوره قبل ازدواج و طلاق و مدرس دانشگاه به گفتگو نشستیم که در ادامه می خوانید.

 در مورد معضل خشونت و همسر آزاری توضیح بفرمایید؟

آزار دادن رفتاری است که به وسیله آن فرد مقابل مجبور به انجام کارهای مورد تمایل ما خواهد شد که ممکن است خود شخص هیچ رغبتی برای انجام آن کارها ندارد. آزار دادن اشخاص به چند بخش تقسیم می شود که خشونت فیزیکی، کلامی، عاطفی، خشونت اقتصادی و جنسی را در بر می گیرد. این نوع آزارها در خانواده ها و در بین زوجین وجود دارد، یعنی در خانواده اتفاق می افتد. زوجینی که با مهر و محبت ازدواج می کنند به سمت استفاده از این رفتارها می روند.

در بین زوجین کدام نوع خشونت ها بیشتر است؟

در بین زوجین معمولاً دو خشونت عاطفی و فیزیکی به فراوانی وجود دارد. هنگامی که جوامع پیشرفت می کنند، خشونت فیزیکی در بین افراد کمتر اتفاق می افتد اما خشونت عاطفی افزایش می یابد. البته خشونت عاطفی و آزار دادن دارای انواع مختلفی است و بسیاری از زوجین نمی توانند رفتاری که نشان می دهند و نوعی آزار است، با آن خشونت شخص مقابل را با مجبور به انجام کار دلخواه شان بکنند.

 امروزه آزارهای عاطفی زنان بسیار مشاهده می شود، پیرامون انواع این آزارها شرح دهید؟

آزارهای عاطفی به دلیل شیوع بسیار زیاد دارای انواع متفاوتی است. آزار دادن همسر با کلام، اسم گذاشتن، استفاده از کلمات و الفاظ نامناسب برای صدا زدن نوعی آزار کلامی است که برخی از زوجین به کار می برند. استفاده از کلمات توهین و تحقیر آمیز نیز نوعی آزار است. هنگامی با رفتار همسر را تحقیر کنیم. وقتی که قیافه، رفتارها، اندام، خانواده، دانش، تحصیلات و… همسر را با کلمات نامناسب تحقیر کنیم، آزار عاطفی کرده ایم. گاهی زوجین چند روز یا چند ماه با هم حرف نمی زنند و نیازهای عاطفی هم را پاسخ نمی دهند که نوعی آزار عاطفی است. از انواع دیگر آزارها، آزار مالی است، زمانی که همسر را لحاظ مالی در مضیقه قرار می دهیم و او را مجبور می کنیم برای نیازهای بسیار ناچیز تقاضای پول کند و برای هر پولی که خرج می کند، گزارش ریز بدهد. در حقیقت با این عمل همسرمان را آزار می دهیم. میل به کنترل و میل به قدرت در خانواده موجب ایجاد آزارها می شود. روش های مثبتی برای کنترل و اعمال قدرت مثل تشویق و ترغیب کردن، توضیح دادن، گفتن نیازها، عشق و علاقه و … وجود دارد. اما به دلیل اینکه سریع می خواهیم به خواسته هایمان برسیم، در خانواده، محیط اطراف این نوع رفتارها را می بینیم به به خودمان حق می دهیم از این روش ها برای رسیدن به خواسته هایمان استفاده کنیم. بسیاری از اوقات افراد دوست دارند که قدرت شان را در خانه نشان دهند و اینکه کنترل و برتری خاصی بر روی همسر و بچه هایشان اعمال کنند و به سمت رفتارهای آزارگرانه می روند. حتی در رفتارهای آزارگرانه در بخش عاطفی، محدودیت های اجتماعی را برای هم قائل می شویم. گاهی اوقات هم خود شخص نمی داند که طرف مقابل را آزار می دهد. به دلیل اینکه فرد آزارگر تنش فقدان، محرومیت را لمس می کند. به طور مثال نرفتن به مهمانی ها، تهدید به طلاق، تهدید به زدن، ایجاد رعب و وحشت و … آزار عاطفی است.

 در مورد محدویت اجتماعی همسر که نوعی آزار است، چه نظری دارید؟

آزارهای اجتماعی با عنوان محدودیت اجتماعی است که به آرامی سعی می شود همسر در بعضی از مهمانی ها شرکت نکند. از دیدن اقوام، فامیل و بستگانش محروم شده و کنج عزلت را برگزیند. یعنی از سمت همسر مورد آزاری قرار می گیرد که محدودیت اجتماعی است. پژوهش ها حاکی از آن است که آزار عاطفی آسیب بیشتری از خشونت جسمی دارد و سر آغازی برای خشونت جسمی است. بسیاری از اوقات چنانچه آزارهای کلامی و آزارهای تحقیر و توهین را کنترل کنیم، شاید به سمت خشونت فیزیکی نرویم. هر چه جوامع پیشرفت کنند میل به خشونت های عاطفی بیشتر از خشونت های فیزیکی است. شیوع آزار عاطفی بیشتر از آزار جسمی است و در بین زوجین ایرانی قهر، کم محلی، تحقیر، سرزنش، فحش و ناسزا شایع ترین رفتارهای آزار گرانه ای است که از سوی همسر به طرف مقابل در نظر گرفته می شود و این موارد آمارهای خوبی نیست و زیرساخت های خانواده را تحت الشعاع قرار داده و روابط عاطفی را مخدوش می کند. همچنین موجب کم شدن رضایت از زندگی می شود.

 صحبت پایانی شما برای مخاطبان چیست؟

رفتارهای والدین برای فرزندان الگوی ارتباطی محسوب می شود و فرزندان این مهارت ها را یاد گرفته و الگو برداری کرده و بر مبنای آن رفتار می کنند. آسیب دیگری که اشخاص به آن بعدی که افراد دچار می شوند اینکه بسیاری از سردردهای میگرنی، مشکلات معده ای و روده ای، دردهای مفصلی و جسمی می تواند تحت تأثیر آزار عاطفی در زندگی افراد به وجود آید که سرمنشا بسیاری از آسیب های جسمی است و از سوی دیگر موجب کاهش افسردگی، اضطراب و کاهش عزت نفس افراد شده و افزایش آمار طلاق را به دنبال دارد.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار