28. تير 1394 - 20:54   |   کد مطلب: 6547
مدیرکل بهزیستی استان همدان از گزارش 96 مورد همسرآزاری در سه ماهه امسال خبر داد.
وقوع 96 مورد همسرآزاری تا 135 مورد کودک‌آزاری در همدان

به گزارش شبنم ها، "اکبر سوری" چهارشنبه 24 تیر در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در سه ماهه امسال 135 مورد گزارش کودک‌آزاری داشتیم همچنین در مورد سالمندآزاری دو مورد آزار صورت گرفته و در خصوص والدآزاری نیز یک مورد به وقوع پیوسته است.

وی با بیان اینکه حجم عملیات مجموعه سازمان بهزیستی بسیار گسترده است، تصریح کرد: با توجه به گسترده بودن فعالیت‌ها 95 درصد فعالیت این سازمان به بخش‌های خصوصی واگذار شده است و خیران در این زمینه به خوبی ورود یافته‌اند.

سوری ادامه داد: درصورتی‌که افراد با مشکلات آزار توسط دیگران مواجه شوند، می‌توانند با مجموعه بهزیستی و با خط 123 تماس حاصل کنند تا روانشناسان در مداخله با بحران ورود یافته و آن‌ها را راهنمایی کنند.

وی با بیان اینکه در برخی جوامع موضوع مداخله روانشناسان بهزیستی در بحران مورد نظر فرهنگ‌سازی نشده، گفت: مردم باید بدانند این امر کاملا با هدف حمایت از افراد در معرض آسیب در نظر گرفته شده است.

مدیرکل بهزیستی استان همدان گفت: دو تیم سیار در قالب طرح مداخله با بحران و 6 مرکز ثابت نیز در سطح استان برای رسیدگی به این امور تدارک دیده شده و تیم‌های سیار به محض تماس در محل حاضر شده و نسبت به رفع بحران مورد نظر اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

وی به مرکز نگهداری بانوان در سطح استان اشاره کرد و افزود: مرکز نگهداری بانوان به دو گروه تقسیم می‌شود و زنان و دختران فراری در این مرکز اقامت می‌یابند و تحت نظر مشاوره قرار می‌گیرند اما پیگیر افزایش تعداد این مراکز هستیم.

سوری از سوء استفاده برخی افراد از کودکان خیابانی و کار اظهارنگرانی کرد و گفت: در این راستا این کودکان مورد حمایت مجموعه بهزیستی قرار می‌گیرند و نسبت به جمع‌آوری آن‌ها اقدام شده سپس با آن‌ها صحبت می‌شود که یا به آغوش خانواده بازگردند و یا در مراکز شبانه روزی بهزیستی پذیرش شوند.

وی ادامه داد: اغلب این کودکان با مشکلات مالی در خانواده مواجه هستند و برای کمک به خانواده خود اقدام به کار در خیابان‌ها می‌کنند در حالی‌که خانواده‌ها باید ابتدا سلامت روح و روان کودکان را مد نظر داشته باشند سپس به آن‌ها به عنوان نیرویی کارآمد نگاه کنند.

سوری خاطرنشان کرد: سال 92، 268 نفر، سال گذشته 302 نفر  و در سال‌جاری 137 نفر کودک خیابانی توسط بهزیستی شناسایی و جمع‌آوری شده است.

وی همچنین گفت: در سال گذشته از مجموع کودکان خیابانی تنها یک نفر دختر و مابقی پسر بودند و خوشبختانه هیچ یک از آن‌ها اتباع خارجی نبوده است.

مدیرکل بهزیستی همدان گفت: آمار جمع‌آوری بهزیستی در خصوص کودکان کار در حال حاضر با رشد 200 درصدی همراه بوده به گونه‌ای که میزان نظارت بهزیستی افزایش یافته که نشان‌دهنده تلاش شبانه‌روزی کارکنان بهزیستی بوده و ارتباطی به افزایش این پدیده در جامعه ندارد.

سوری از حضور و کمک‌های هنرمندان و ورزشکاران برای انجام کار خیر استقبال و اعلام آمادگی کرد و یادآور شد: نیاز به خیران همیشه در مجموعه بهزیستی احساس می‌شود چرا که افراد مددجو با مشکل معیشتی مواجه هستند و در این زمینه خیران باید ما را در ارائه خدمات به مددجویان یاری کنند.

وی به اجرای طرح شیوع خانواده اعتیاد در خرداد امسال اشاره کرد و افزود: بهزیستی استان همدان در خصوص آمار معتادین برای کمک به خانواده معتادین و درمان آن‌ها به صورت پایلوت اقدام به اجرای این طرح کرد و سایر استان‌ها نیز این طرح را اجرا خواهند کرد که گزارشات مطلوبی در نتیجه اجرای این طرح حاصل شده و برنامه‌ریزی‌های لازم برای اجرای برنامه‌های مختلف در راستای این طرح در دستور کار است.

مدیرکل بهزیستی همدان یادآور شد: در سه ماهه امسال 98 کودک در مرکز شبانه‌روزی پذیرش شده و 350 کودک نیز امسال تحویل خانواده‌ها تحت عنوان پذیرش حضانت فرزند تحویل خانواده‌های متقاضی شده است.

وی با بیان اینکه مجموعه بهزیستی برای تحویل کودک از خانواده‌ها تعهدات لازم را دریافت می‌کند، گفت: نباید تصور کنیم که سپردن مسئولیت نگهداری یک فرزند به پروسه‌ای کوتاه نیاز دارد بلکه در این راستا تعهدات محکمی از افراد متقاضی گرفته می‌شود.

سوری به تلاش برای ایجاد اشتغال افراد تحت پوشش مجموعه بهزیستی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر پنج هزار نفر مددجو پشت درب استخدام مانده که از این تعداد 4.2 درصد را معلولان تشکیل می‌دهند.

سوری با بیان اینکه در سال 59 شهید فیاض‌بخش بحث طراحی سازمان بهزیستی را به مجلس ارائه داد، گفت: از آن پس سازمان بهزیستی بر اساس قانون باید خدمات لازم را به جامعه هدفش از جمله ایتام، کودکان و زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست ارائه کند.

وی ادامه داد: مجموعه بهزیستی به نوبه خود فعالیت‌های بسیاری در حوزه کاری خود داشته و این تلاش‌ها در صورت همکاری سایر ارگان‌ها و به ویژه افراد خیر نتیجه‌بخش خواهد بود.

وی به برنامه‌های مربوط به هفته بهزیستی اشاره کرد و افزود: در هفته بهزیستی غبارروبی مزار شهدا و دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان را خواهیم داشت همچنین در این هفته عملیات اجرایی چندین پروژه مربوط به بهزیستی آغاز خواهد شد که از جمله آن کلنگ‌زنی نمایشگاه بهزیستی است که مددجویان می‌توانند در این خصوص برای خود اشتغال‌زایی داشته باشند و دستاوردهای خود را به دست مصرف‌کنندگان برسانند.

وی به حوزه پیشگیری اشاره کرد و گفت: در سال 92 نسبت به سال 93 نیز میزان تحت پوشش بودن خانواده‌های نیازمند با رشد هشت درصدی همراه بوده‌ایم و در این راستا نیز 158 هزار نفر مددجوی بهزیستی مستمری‌بگیر از خدمات جانبی بهره‌مند می‌شوند.

وی به افزایش 21 درصد میزان بازتوانی در سال گذشته نسبت به سال 92 اشاره کرد و گفت: تعداد زنان بهره‌مند از بیمه تامین اجتماعی که تحت پوشش بهزیستی باشند در سال 93 نسبت به سال 92 نیز 10 درصد افزایش داشته است.

سوری از افزایش 48 درصدی تحت پوشش قرار گرفتن زنان تحت پوشش بیمه روستایی در سال گذشته نسبت به سال ماقبل آن خبر داد و تصریح کرد: تعداد دانش‌آموزان عضو خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی نیز در سال گذشته و در مقایسه با سال 92 نیز 11 درصد افزایش یافته است.

وی از افزایش 26 درصدی تعداد فرزندخواندگی در سال گذشته نسبت به سال 92 خبر و ادامه داد: 62 درصد میزان ارائه خدمات سیار بهزیستی در این مدت افزایش داشته است.

وی بر تاثیرطلاق در سست کردن بنیان خانواده اشاره کرد و گفت: برای کاهش طلاق نیز 88 درصد میزان مداخلات در خانواده‌ها در سال گذشته نسبت به سال 92 نیز کاهش داشته‌ایم و استان همدان نیز در خصوص میزان طلاق در ردیف پانزدهم کشور قرار دارد و خوشبختانه در سه ماهه امسال با کاهش هشت درصدی طلاق روبرو بوده‌ایم.

مدیرکل بهزیستی استان همدان یادآور شد: تعداد معلولان تحت پوشش مجموعه بهزیستی در سال گذشته نسبت به سال 92 نیز 26 درصد افزایش داشته به گونه‌ای که در سال 92 نیز پنج هزار و 874 نفر معلول و در سال 93 نیز هفت هزار و 935 نفر معلول تحت پوشش هستند.

وی با بیان اینکه 22 مرکز شبانه‌روزی در مجموعه بهزیستی استان داریم که در حوزه‌های مختلف خدمات ارائه می‌دهند، گفت: تعداد این مراکز در سال‌جاری 13 درصد افزایش داشته است.

وی به اجرای طرح سی.بی.آر اشاره کرد و گفت: استان همدان در خصوص اجرای این طرح بسیار موفق بوده و بیش از 95 درصد روستاهای همدان نیز تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.

سوری به حوزه توانبخشی اشاره کرد و گفت: تعداد معلولان تحت پوشش مستمر این طرح در سه ماهه امسال هفت هزار و 935 نفر بوده و از این تعداد که 507 نفر دانشجو هستند تحت حمایت مجموعه بهزیستی قرار دارند.

وی گفت: در مورد مراکز ارائه دهنده خدمات توانبخشی 12 مرکز شبانه‌روزی و 16 مرکز روزانه داریم که در این راستا یک هزار و  414 نفر در مراکز شبانه‌روزی و 960 نفر درمراکز روزانه پذیرش شده‌اند.

مدیرکل بهزیستی همدان خاطرنشان کرد: در سه ماهه امسال 797 نفر معلول از خدمات کمیسیون پزشکی و 22 هزار نفر نیز از بیمه تکمیلی بهره‌مند شدند.

سوری در خصوص کاشت حلزون گفت: در صورتی‌که کاشت حلزون به صورت آزاد انجام شود 100 میلیون تومان هزینه داشته در حالی‌که این عمل برای افراد تحت پوش رایگان انجام می‌شود در سال‌جاری نیز تا کنون دو نفر این عمل را انجام داده‌اند.

وی به فعالیت مراکز کاهش آسیب اشاره کرد وگفت: دو مرکز در همدان، یک مرکز در ملایر و یک مرکز سرپناه شبانه در همدان وجود دارد که در این راستا تعداد افراد تحت پوشش مراکز دی.آی.سی در سه ماهه امسال 80 نفر بوده و خدمات گیرندگان ار مراکز شبانه نیز 38 نفر بوده است همچنین تعداد خدمات گیرندگان از مراکز اقامتی میان‌مدت در سه ماهه امسال چهار هزار و 480 نفر بوده است.

جانشین معاون امور اجتماعی اداره‌کل بهزیستی استان همدان نیز در این نشست اظهار کرد: در مورد همسرآزاری‌های صورت گرفته 140 مورد از گزارشات به صورت تماس تلفنی با خط 123 بوده است همچنین در این راستا 30 مورد از طریق مراجعه به مراکز پذیرش شده‌اند و نسبت به آزار توسط همسرانشان گزارش داده‌اند.

"شایگان" با بیان اینکه خط 123 راحت‌ترین روش برای اعلام گزارش است، گفت: گاهی برخی افراد توانایی و یا قدرت مراجعه حضوری را نداشته و در این راستا با شماره 123 تماس گرفته و خدمات مشاوره دریافت می‌کنند.

خبرگزاری ایسنا
خبرنگار: 8117

دیدگاه شما

آخرین اخبار