6. آبان 1395 - 15:13   |   کد مطلب: 13228
مریم مقیمی تخصص طب سنتی:
راهکارهایی مفید برای رفع نزله و زکام
به‌عبارتی ریزش و فرود آمدن ضایعات و فضولات رطوبی از دو بطن مقدم دِماغ (جلوی مغز) به‌سوی پایین را اگر به‌سوی منافذ بینی باشد، زکام و اگر به‌سوی حلق باشد، نزله می‌نامند.

به گزارش شبنم همدان به نقل از خبرگزاری تسنیم : مریم مقیمی درباره زکام و نزله, اظهار داشت: زکام و نزله دو بیماری نزدیک به هم هستند به این دلیل که مبدأ پیدایش هر دو یکی است، زیرا در هر دو سیلان مایعات و رطوبات از مغز ناشی می‌شود.

به‌گفته وی به‌عبارتی ریزش و فرود آمدن ضایعات و فضولات رطوبی از دو بطن مقدم دِماغ (جلوی مغز) به‌سوی پایین را اگر به‌سوی منافذ بینی باشد، زکام و اگر به‌سوی حلق باشد، نزله می‌نامند.

این متخصص طب سنتی افزود: در واقع وقتی که رطوبت اضافی در مغز تجمع پیدا می‌کند به‌طوری که مغز از نضج و هضم آن عاجز می‌شود، قوۀ دافعۀ آن، رطوبات را به‌سمت مجراهایی می‌فرستد که زیر اوست و به‌سمت اندام‌های پایینی سوق می‌دهد.

خاریدن و ماساژ سر و شانه‌کردن سر مانع از بروز زکام و سرماخوردگی می‌شود

مقیمی بیان داشت: خاریدن و ماساژ سر، شانه کردن سر به‌طوری که به قعر پوست و پیاز مو برسد به‌دلیل باز کردن منافذ مانع از ابتلا به زکام است، همچنین پوشاندن سر هنگام خروج از حمام و جلوگیری از بروز یبوست نیز مانع از بروز زکام و سرماخوردگی است.

وی ادامه داد: غرغره کردن با جوشانده زیره سیاه و آویشن موجب می‌شود که نزله کاهش پیدا کند، همچنین مصرف آب گرم در نزله‌ها بسیار مفید است و مانع از آسیب رساندن به اعضای تنفسی می‌شود و آن را نرم می‌کند.

این متخصص طب سنتی گفت: ورزش و نرمش اندام‌های انتهایی بسیار مفید است و موجب می‌شود که مواد زائد به پایین بدن کشیده شود، همچنین مالیدن پاها از زیر زانو با شدت و درد بهترین و مفیدترین تدابیر است.

مقیمی اضافه کرد: در نزله سرد که ترشحات پشت حلق غلیظ است، پارچه کتان را با وسایل گرمایشی گرم کرده و بر ملاج سر بگذارند که هرگاه گرمی آن در مغز حس شود, فوراً نزله ساکن می‌شود.

وی یادآور شد: در نزله سرد روغن‌مالی دست و پا با روغن‌های گرم مثل روغن بابونه و روغن‌مالی و ماساژ دور ناف و مقعد جهت عقربه‌های‌ ساعت مفید است.

انتهای پیام/ص

 

دیدگاه‌ها

بسیار عالی

دیدگاه شما

آخرین اخبار