14. آذر 1396 - 20:29   |   کد مطلب: 19770
یک دکترای تخصصی بهداشتی اظهار داشت: در فصل زمستان تجمیع آلاینده ها در ارتفاعات پایین جو موجب وارونگی هوا می شود که زنگ خطری برای گروه های پر خطر است.
آلودگی هوا,برودت هوا,سرماخوردگی,وارونگی هوا,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها;

به نقل از شبنم همدان : در سال های اخیر همزمان با سرد شدن هوا آلودگی هوا نیز به کاهش درجه هوا افزوده شده است .

میزان آلودگی هوا و ذرات معلق در هوا باعث گسترش بیماری های گوناگون از جمله سرما خوردگی می شود . در خصوص الودگی هوا و پیشگیری از بیماری های مختص ان گفتگویی با حمید عباسی دانشجوی دکترای تخصصی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت انجام دادیم .

عباسی اظهار داشت :با توجه به برودت هوا عوامل بیماری زا مقاومت بیشتری در سرما پیدا می کنند ,بنابراین باید پیشگیری از ابتلا به بیماری های تنفسی جدی تر گرفته شود ,همچنین هوای آلوده ماحصل برودت هوا و الاینده های موجود در هوا می باشد .تجمیع الاینده ها در ارتفاعات پایین جو موجب وارونگی هوا می شود بدین ترتیب باید گروه های در معرض خطر(زنان باردار ,افراد سالمند ,بیماران قلبی ریوی ,کودکان ) کمتر از منزل خارج شوند .

عباسی اشاره داشت :رعایت بهداشت فردی در مواجهه با افراد دارای بیماری تنفسی (سرما خوردگی ,.....)عدم دست دادن ,روبوسی ,استفاده از لوازم مشترک همچنین مصرف بیشتر مایعات و میوه های فصلی جهت تقویت سیستم ایمنی ضروری است .

عباسی در ارتباط با ماسک های موجود در بازار گفت : ماسک های فیلتر دار n95و n99هستند که دارای استاندارد بیشتری در جلوگیری از ورود ذرات معلق هستند .

در خصوص تغذیه سالم و بالا بردن قدرت سیستم ایمنی بدن گفتگویی با صفورا کرمی کارشناس تغذیه انجام دادیم .

کارشناس تغذیه اظهار داشت :مصرف بیشتر آب,انواع نوشیدنی های طبیعی ,آب میوه انواع سبزی ,سوپ و آش در زمان الودگی هوا بسیتر موثر است .همچنین برای از بین بردن اثرات مخرب فلزات سنگین موجود در هوا باید دریافت منابع آهن مثل گوشت را افزایش داد ,خوراکی های با انتی اکسیدان بالا (سبزیجات ,میوه )سبزیجات و صیفی جات با رنگ سبزپر رنگ مانند کلم بروکلی ,اسفناج ,گشنیز تاثیر بسزایی در افزایش سلامتی دارد .

کارشناس تغذیه در خصوص نباید ها اشاره داشت :از مصرف موادی که باعث افزایش فشار به کبد و کلیه می شود از جمله سرخ کردنی ها و فست فود پرهیز کنند .استرس اظطراب و تنش های روزانه را به حداقل برسانند .

کارشناس تغذیه تاکید داشت :برای تقویت سیستم ایمنی بدن منابع پروتئینی گوشت ,حبوبات ,غذاهای دریایی را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهند .مصرف پروبیوتیک ها با حفظ باکتری های مفید روده برای تقویت سیستم ایمنی (موز ,عسل ,لبنیات غنی شده و سایر منابع حاوی پرو بیوتیک )سیر یک انتی بیوتیک طبیعی است , برای مبارزه با عفونت هابسیار مفید است .مصرف انواع سبزیجات مانند شلغم و قارچ برای تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به عفونت ها مفید است .اضافه کردن انواع سوپ ها به رژیم غذایی روزانه بهترین گزینه برای افزایش مایعات بدن و دفع ویروس های سرما خوردگی و آنفولانزا است . برای محافظت از سلامتی در برابر آلودگی هوا از جوانه ها ,تخمه ها ,مغز دانه ها و ماهی ,کیوی ,گوجه فرنگی ,سیر استفاده کنند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار