20. آبان 1395 - 9:00   |   کد مطلب: 13495
با پایان یافتن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و برنده شدن دونالد ترامپ انتظار می‌رود دولت آمریکا وارد مرحله تازه‌ای از سیاست‌های داخلی وخارجی شده باشد. دراین رابطه گفت‌وگویی با دکتر علی بیگدلی استاد دانشگاه، انجام داده‌ایم تا بخصوص وضعیت سیاست خارجی آینده آمریکا را جویا شویم که می‌خوانید:
شبنم همدان,دکتر علی بیگدلی,آمریکا,خاور میانه,بحران روسیه,اضمحلال داعش

به گزارش شبنم همدان به نقل از جام جم :

در یک نمای کلی تبعات این انتخاب را بر سیاست خارجی آمریکا چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در ابتدا به عنوان مقدمه باید متذکر شد که انتخابات اخیر آمریکا بخصوص با مواضع اتخاذی آقای ترامپ پیچیدگی خاصی پیدا کرد که پیش بینی سیاست خارجی وی را با ابهام مواجه می‌سازد. ولی آنچه مسلم است این‌که او تا حدودی خلاف سیاست‌های آقای اوباما حرکت خواهد کرد از جمله احیای پرستیژ آمریکا در سطح جهان و برطرف کردن نقاط ضعفی که در زمان ریاست جمهوری وی در برخورد با روسیه به‌وجود آمد. در منطقه خاورمیانه با عنایت به رویکرد مداخله نظامی مورد علاقه جمهوریخواهان، ممکن است برای حل بحران‌ها از جمله موضوع داعش برخورد‌های سخت نظامی صورت گیرد. باید توجه داشت که اوباما در این زمینه یک رئیس‌جمهور استثنایی در تاریخ آمریکا محسوب می‌شود که تمایلی به درگیری نظامی گسترده و بروز جنگ نداشت. اما قطعا ترامپ به گونه‌ای دیگر عمل خواهد کرد.

با توجه به این‌که روسیه در زمان ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین نقش‌آفرینی پررنگی در تحولات بین‌الملل و منطقه غرب آسیا به عهده گرفت و ترامپ نیز تاکنون مواضعی مسالمت‌آمیز در رابطه با این کشور داشته است، آینده روابط این دو قدرت چگونه خواهد بود؟

تمجید دونالد ترامپ از آقای پوتین در مقطع تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری را باید به معنی تعریف از «اراده معطوف به قدرت» مواضع اتخاذی رئیس‌جمهور روسیه دانست. این رویکرد شامل سیاست‌های روسیه در سوریه، حمایت از جدایی طلبان در اوکراین شرقی و الحاق شبه‌جزیره کریمه در 2014 است. اما باید توجه داشته باشید که ترامپ دلباخته شخص پوتین نیست بلکه منتقد عملکرد منفعلانه سیاست‌های اوباما است که موقعیت را برای نقش‌آفرینی روسیه باز گذاشت. آنچه مسلم است این‌که ممکن است راه برای حل بحران سوریه هموارتر شود .

با توجه به مواضع مبتنی بر هزینه و فایده ترامپ، عملکرد وی در رابطه با غرب آسیا، از جمله عربستان وکشورهای عرب به چه صورت خواهد بود؟

تفکر اقتصادی و تجارت پیشه رئیس‌جمهور منتخب آمریکا از جمله سخنان او مبنی بر پرداخت هزینه حمایت و محافظت از عربستان توسط این کشور، سخن درستی بود. حاکمان سعودی دیر یا زود مجبور به عمل در این زمینه خواهند شد. به‌علاوه هم‌اکنون هزینه ناوگان پنجم آمریکا در بحرین از جمله حقوق کارکنان و سوخت مصرفی، توسط دولت این کشور پرداخت می‌شود. شاید ترامپ هزینه بیشتری را به این کشورها تحمیل کند. موضوع دیگری که حائز اهمیت می‌باشد این‌که خاورمیانه دیگر ارزش شاخصی برای آمریکا ندارد و این موضوع بارها در سخنان مقامات عالی‌رتبه این کشور منعکس شده است. اما این مطلب به این معنی نیست که ایالات متحده خاورمیانه را با این شرایط رها کرده و خواستار بی ثباتی هر چه بیشتر آن باشد. ممکن است با توجه به نزدیکی ظاهری ترامپ و پوتین، سازشی مقطعی برای حل بحران سوریه و اضمحلال داعش صورت گیرد.

موضع آمریکا در رابطه با فلسطین و رژیم صهیونیستی و تشکیل دو دولت چه خواهد بود؟

جمهوریخواهان به نسبت دموکرات‌ها نزدیکی کمتری به اسرائیل از خود بروز می‌دهند. پیشتر نیز شاهد بودیم که در مراسم شیمون پرز رئیس سابق رژیم صهیونیستی بیل کلینتون شخصا در مراسم حضور پیدا کرد. تحلیل من این است که انتخابات آینده اسرائیل از انتخابات اخیر آمریکا تبعیت می‌کند، به این معنی که پیروزی حزب لیکود و همچنین نتانیاهو به عنوان نماینده شاخص احزاب افراطی بسیار بعید به‌نظر می‌رسد. به احتمال زیاد حزب کارگر بر سر قدرت خواهد آمد که همزیستی بهتری را با فلسطینیان خواهد داشت .

در رابطه با ناتو آیا در آینده آمریکا هزینه کمتری را در قبال این سازمان دفاعی پرداخت خواهد کرد و اروپا را مجبور به پرداخت مبالغی بیشتر خواهد نمود؟

اشتباه مهم اوباما در رابطه با ناتو این بود که ناتو را تا پشت دروازه‌های روسیه پیش‌برد و در نتیجه مجبور شد هزینه‌های آن را هم بپردازد. اما ترامپ فعالیت این سازمان دفاعی را بخصوص در اروپای شرقی محدود خواهد کرد. باید توجه داشت که اروپا خود با مشکلات اقتصادی دست به گریبان است و قادر نخواهد بود هزینه بیشتری را بپردازد.

در رابطه با نحوه برخورد با چین و صادرات این کشور به آمریکا و همچنین موضوع تسلیحات هسته‌ای کره شمالی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تبادل مالی و تجاری میان چین و آمریکا در سال‌های اخیر مبلغی حدود 750 میلیارد دلار است که قطعا این رقم کاهش پیدا خواهد کرد. در آینده هم با توجه به مواضع منفی ترامپ بخصوص در رابطه با اقتصاد فعالیت چین محدود خواهد شد. مساله کره شمالی به عنوان یک استراتژی مهم برای روسیه و چین در برابر آمریکا مطرح است و این دو کشور تمایل دارند این استراتژی را برای صرف نظر کردن آمریکا از فشار به مسکو و پکن کماکان ادامه دهند. احتمالا سیاست خارجی ایالات متحده در نحوه برخورد با کره‌شمالی بازگشت به گفت‌وگوهای شش‌جانبه (آمریکا، روسیه، چین، کره شمالی، ژاپن و کره‌جنوبی) باشد که از سال 2008 بدین سو معلق مانده است.

 

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار