27. آبان 1395 - 9:16   |   کد مطلب: 13632
هنرمندان می‌توانند با معرفی کتاب‌ها و نویسنده‌ها یا بخشی از کتاب‌ها در صفحه‌های مجازی خود در اینستاگرام و... مردم را تشویق به خرید و خواندن کتاب کنند.
شبنم ها,کتاب,کتابخوانی,سینما,تلاش هنرمندان برای آشتی مردم با کتاب

به گزارش شبنم همدان به نقل از جام جم : امروز هنرمندان و چهر‌ه‌های شناخته‌شده فرهنگی در حالی برای روز کتابگردی در کتابفروشی‌های پایتخت و شهرهای بزرگ حضور می‌یابند، که اهالی نشر این حضور و دیگر اقدامات تبلیغی آنها را برای ترویج کتابخوانی بسیار مؤثر می‌دانند.

این سومین سالی است که احمد مسجدجامعی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت هشتم، اقشار مختلف جامعه از جمله هنرمندان و چهره‌های فرهنگی را در آخرین پنجشنبه هفته کتاب به حضور در کتابفروشی‌ها دعوت می‌کند. به گفته مسجدجامعی، یکی از موثرترین راه‌های پشتیبانی و حمایت از خدمتگزاران کتاب، حضور فعال و مردمی در کتابفروشی‌ها و خرید کتاب است. به باور او، رونق کتابفروشی‌ها به عنوان آخرین حلقه از زنجیره صنعت نشر، به رونق کل نشر ایران منجر خواهد شد. این دعوت از همان ابتدا با استقبال هنرمندان و مردم همراه شد؛ شاید به این دلیل که به قول رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران خودجوش و غیردولتی بود. اما در سومین سال با استقبال بیشتری مواجه شده و هنرمندان و چهره‌های شناخته‌شده بسیاری این دعوت را لبیک گفته‌اند و مردم را به حضور در کتابفروشی‌ها تشویق کرده‌اند. حتی ناشران و مسئولان فرهنگی هم به این جریان پیوسته‌اند تا این حرکت به یک رویداد ملی تبدیل شود.

اما هنرمندان و چهره‌های شناخته‌شده و حتی ورزشکاران می‌توانند طلسم کتاب نخواندن را بشکنند و مردم را با یار مهربان آشتی دهند؟

کمک به افزایش نسبی تقاضا

طرح کتابگردی که کمابیش از سوی هنرمندان و چهر‌ه‌های برجسته و شناخته‌شده حمایت می‌شود تا چه اندازه به چرخه اقتصادی بازار کتاب کمک کرده است؟

محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با بیان این‌که کتابگردی یکی از اتفاقات خوبی است که در این چند سال در حوزه کتاب روی داده است، به جام‌جم می‌گوید: هر چند این حرکت از طرف سازمان‌های دولتی آغاز نشد، اما حتی توانست برسیاستگذاری‌های دولتی اثر بگذارد. به گفته او، این پیشنهاد خوب در چند سال گذشته با اتفاقات خوب دیگری همچون طرح‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از کتابفروشی‌ها، مثل طرح‌های «عیدانه کتاب» و «تابستانه کتاب» همراه بود و حتی تقاضا برای ساخت کتابفروشی هم در این دو سال با استقبال بیشتری روبه‌رو شده است. آموزگار گفت: معافیت مالیاتی برای کتابفروشان که از امسال به مرحله اجرا رسید نیز به نوعی تحت تأثیر حرکت‌هایی چون کتابگردی و مطالبه چهره‌های هنری و فرهنگی محقق شد.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در پاسخ به این‌که آیا هنرمندان و چهره‌های شناخته‌شده از جمله ورزشکاران می‌توانند در ترویج کتابخوانی نقش داشته باشند، به برنامه‌هایی تلویزیونی چون خندوانه اشاره می‌کند و می‌گوید: برنامه‌ خندوانه توانست مردم را به خواندن کتاب دعوت کند و در ایجاد تقاضا برای کتاب‌هایی که معرفی می‌کرد، به شدت مؤثر باشد. آموزگار با بیان این‌که ما همواره از مسئولان فرهنگی و هنرمندان می‌‌خواستیم در سریال‌ها و فیلم‌ها به امر کتابخوانی نیز توجه کنند، می‌افزاید: خوشبختانه اکنون این اتفاق در فیلم‌ها و سریال‌ها کم‌کم در حال جا افتادن است. او از هنرمندان و چهره‌های ورزشی درخواست می‌کند که تبلیغ کتاب را از مسئولان مطالبه کنند تا در برنامه‌ها و سریال‌ها و فیلم‌ها شاهد ترویج هر چه بیشتر کتابخوانی باشیم.

تبلیغ در فضای مجازی

مجید مظفری، بازیگر سینما و تلویزیون نیز با تأکید بر نقش ویژه هنرمندان در ترویج کتابخوانی از مردم برای حضور گسترده در کتابفروشی‌ها دعوت می‌کند و به جام‌جم می‌گوید: همه باید برای ترویج کتابخوانی تلاش کنیم. همه باید در امر فرهنگسازی نقش داشته باشیم. حتی معماران و طراحان دکوراسیون خانه‌ها باید به فکر طراحی کتابخانه برای خانه‌ها باشند تا به این صورت مردم به داشتن کتابخانه و خواندن کتاب تشویق شوند.

مظفری که به پویش کتابگردی پیوسته و در این طرح شرکت می‌کند، هر چند معتقد است که کتابخوان‌های دیجیتالی و گوشی‌های هوشمند و کتاب الکترونیک نمی‌تواند جای نسخه کاغذی را بگیرد، همان‌طور که تلویزیون نتوانست سینما را حذف کند، هنرمندان را به ترویج کتابخوانی در فضای مجازی دعوت می‌کند و می‌گوید: هنرمندان می‌توانند با معرفی کتاب‌ها و نویسنده‌ها یا بخشی از کتاب‌ها در صفحه‌های مجازی خود در اینستاگرام و... مردم را تشویق به خرید و خواندن کتاب کنند.

نفوذ کلام هنرمندان

بهاره رهنما، بازیگر سینما و تلویزیون که با حضور در پویش مجازی «من هم می‌آیم» برای حضور در برنامه کتابگردی اعلام آمادگی کرده است، درباره تأثیر هنرمندان و چهره‌های شناخته شده در دعوت از مردم برای کتابخوانی به جام‌جم می‌گوید: اصولا به دلیل این‌که لطف مردم شامل حال هنرمندان می‌شود، حرف و گفته آنها مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرد. او به نسبت جرم و جنایت و کتابخوانی اشاره می‌کند و می‌افزاید: در همه جای دنیا این دو نسبت معکوس دارند و یقینا با ترویج کتابخوانی و فرهنگسازی در این امر می‌توان شاهد کاهش آمار جرم و جنایت درکشور بود.

او با اشاره به طرح کتابگردی و موجی که ایجاد کرده است، می‌گوید: این برنامه جذاب، حتی اگر بتواند اندکی سرانه مطالعه را افزایش دهد، باز هم ارزشمند است.

حضور مجریان تلویزیون در کتابگردی

در مراسم کتابگردی که امروز برگزار می‌شود علاوه بر ستاره‌های سینما و تلویزیون ، مجریان رسانه ملی نیز حضور خواهند داشت که در میان آنها می‌توان به چهره‌هایی مثل ستاره جیرانی، سیدرضا نواب، محمدرضا قدیریان، رویا سادات‌حسینی، مهدی مروی، مژده خنجری، قدسیه صالحی، ژیلا امیرشاهی، محبوبه عزیزی، رضا مقسمی، اعظم کریمی، مریم رخ‌فروز، شیرین صمدی، مریم وطن‌پور، ارسیا صنعتی، کیمیا گیلانی و زهره سادات‌هاشمی اشاره کرد.

 

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار