6. آذر 1395 - 19:59   |   کد مطلب: 13837
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان از جذب اعتبار 100 میلیارد تومانی در بهسازی و بازسازی مراکز بهداشتی همدان خبر داد.
همدان,معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان,شبنم همدان,استان همدان,afkl ih,بهداشت,shabnamha.ir,کنترل آنفولانزای فصلی

به گزارش شبنم همدان به نقل از خبرگزاری فارس از همدان : جلال‌الدین امیری عصر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به خدمات ارائه شده از سوی معاونت بهداشتی استان به زائران اربعین حسینی اظهار کرد: با توجه به لزوم خدمات‌رسانی به زائران، خوشبختانه در کشور این حوزه توسط پرسنل سلامت خوب مدیریت شد.

وی با بیان اینکه در این حوزه از سوی معاونت بهداشتی استان ایلام درخواست کمک به زائران شد، گفت: هرچند همدان به عنوان محل رفت و آمد زائران، نیازمند حضور تیم بهداشتی بود اما با مدیریت مطلوب، شرایط طوری را فراهم کردیم که هم در استان و هم در مرز مهران خدمات به زائران ارائه شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه اغلب دانشگاه‎های علوم پزشکی کشور دو یا سه نفر به مرز مهران اعزام کردند اما استان همدان تیم کامل 42 نفره را به مرز اعزام کرد، خاطرنشان کرد: سه پزشک نیز از استان همدان به سمت مهران برای ارائه خدمت به زائران اعزام شد.

وی با اشاره به انتصاب رئیس گروه مهندسی بهداشت محیط و حرفه ای استان به عنوان مسؤول تیم اعزامی بهداشت محیط به کشور عراق، افزود: از کشور دو نفر برای این منظور انتخاب شدند که یکی از آنها مهندس حسینعلی نوروزی بود.

امیری با اشاره به ارائه خدمات توسط تیم‎های بهداشتی، گفت: به خاطر تعداد بالای زائران تصور می‎شد با مشکلات تنفسی بسیاری از آنها مواجه شویم اما خوشبختانه در این زمینه مدیریت خوبی شد.

وی با اشاره به ارائه خدمات توسط دو پزشک معاونت بهداشتی به صورت 24 ساعته که در هر شیفت 500 بیمار را ویزیت می‎کردند، گفت: در هشت روز 6 هزار ویزیت توسط این دو پزشک انجام شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: در بحث بهداشت محیط نیز نظارت کامل طی هشت روز صورت گرفت.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بحث بهداشت، گفت: امسال سال پرباری را در این زمینه آغاز کردیم و هیچ سالی به مانند امسال نبود.

امیری با اشاره به اجرای چند طرح ملی، گفت: خوشبختانه توانستیم، بهسازی و بازسازی مراکز بهداشتی را در دستور کار قرار دهیم.

وی با اشاره به پوشش حاشیه شهرها و سکونتگاه‎های غیر رسمی در حوزه بهداشت گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در لزوم توجه به حاشیه شهرها، این موضوع در دستور کار قرار گرفته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه بیش از 180 هزار نفر جمعیت استان در این مجموعه جا می‎گیرند، افزود: 90 نفر از پرسنل بهداشتی با عقد قرارداد شرکتی به کار گرفته شدند.

وی از اجرای طرح پایگاه‌های بهداشتی در مناطق شهری خبر داد و افزود: قرار است مراقبان سلامت در پایگاه‌های شهری استقرار یافته و مراقبت‎های لازم را انجام دهند.

امیری با بیان اینکه هر مراقب بهداشت، تعداد 2 هزار و 500 نفر را زیر پوشش دارد، گفت: البته خدمات در روستاها به صورت فعال انجام می‎شد.

وی اظهار کرد: شاید تصور شود این خدمات مختص زنان باردار و شیرده باشد اما خدمات برای تمام گروه‎های سنی تعریف شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه ارائه خدمات در مناطق حاشیه‎ای از سال گذشته آغاز شده است، افزود: پایگاه‎ها بلوک‎بندی می‌شود و هر مراقب سلامت مسوول جمعیت تعریف شده است. 

وی با بیان اینکه بالاتر از پایگاه‌های بهداشتی مراکز جامع سلامت قرار دارند که تیم‌های نظارتی در آن فعالیت می‌کنند، گفت: کارشناس تغذیه و روانشناس بالینی نیز به این گروه اضافه می‌شوند.

امیری با بیان اینکه آنها مسوولیت ثبت تمام اطلاعات اشخاص را دارند افزود: سال گذشته جمعیت کمتر از 50 هزار نفر زیر پوشش این طرح قرار گرفتند که امسال نیز همین تعداد اضافه خواهند شد.

وی با بیان اینکه 490 نفر نیروی جدید برای این منظور به کار گرفته خواهد شد، گفت: امسال پوشش شهرهای بالای 50 هزار نفر را در برنامه داریم.

وی با اشاره به بلوک‌بندی شهرهای استان در این خصوص، خاطرنشان کرد: تا پایان سال جمعیت قریب به یک‎میلیون و 800 هزار نفری استان را به صورت فعال مراقبت خواهیم کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اهمیت به کنترل بیماری‎های غیر واگیر با اجرای این طرح، افزود: مردم باید کار مراقبان سلامت را جدی بگیرند زیرا در صورت توجه به توصیه‌های آنها، 60 درصد اقدامات انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه سال گذشته با انجام اقدامات لازم متوجه شدیم 50 درصد افراد دیابتی از بیماری خود مطلع  نیستند، گفت: برای اجرای طرح مورد نظر تامین اعتبار صورت گرفته و ارائه هر نوع خدماتی در پایگاه سلامت، رایگان خواهد بود.

* 572 خانه بهداشت به جمعیت روستایی خدمات ارائه می‎دهند

امیری با بیان اینکه 572 خانه بهداشت در استان به تمام جمعیت روستایی خدمات ارائه می‎دهند، افزود: 45 مرکز شهری و روستایی و 86 مرکز روستایی به عملکرد خانه‎های بهداشت‎ نظارت دارند.

وی از وجود 67 مرکز شهری فعال خبر داد و گفت: 43 مرکز به مرکز جامع خدمات سلامت تبدیل شده‎اند که در این مراکز کارشناس تغذیه و روانشناسی بالینی اضافه شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به وجود 43 پایگاه ضمیمه، افزود: این پایگاه‎ها جمعیت 12 هزار و 500 نفر را زیر پوشش قرار می‎دهند.

وی از وجود 53 خانه بهداشت فعال در شهر همدان خبر داد و گفت:  10 مرکز روستایی، 17 پایگاه شهری و یک مرکز مشاوره در این شهر فعال است.

امیری با اشاره به اجرای سامانه یکپارچه بهداشتی (سیب)، افزود: از ابتدای سال جاری کارهای اجرایی این طرح آغاز شده و با جدیت در حال انجام است.

وی با بیان اینکه در قالب این برنامه تمام مردم پرونده الکترونیکی خواهند داشت و بیماری‌ها و معضلات بهداشتی مردم در سامانه ثبت می‌شود، گفت: از آنجا که سامانه کشوری است با ثبت کد ملی اطلاعات بیمار در هر جای کشور قابل دسترسی خواهد بود. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به ایجاد زیرساخت‎ها در اجرای این برنامه، گفت: پوشش اینترنتی مراکز معاونت بهداشتی از 47 درصد به 70 درصد رسیده که درصددیم آن را به 90 درصد و بعدها به صد درصد برسانیم.

*ورود اطلاعات یک‎میلیون و 100 هزار همدانی در سامانه سیب

وی از ورود اطلاعات یک‎میلیون و 100 هزار همدانی در سامانه سیب خبر داد و افزود: 2 هزار و 896 کاربر، یک هزار و 21 بهورز، 654 مراقب سلامت، 88 پزشک و 52 ماما به ارائه خدمات می‌پردازند.

امیری از مردم خواست تا همکاری لازم را در ارائه اطلاعات داشته باشند چراکه استفاده از این آمار تنها در حوزه بهداشت است.

وی از ثبت اطلاعات افراد در مراکز بهداشتی ـ درمانی که اکنون به پایگاه سلامت تبدیل شده است، خبر داد و افزود: کار مراقبان بهداشتی ساعتی نیست و به صورت پروژه‎ای کار را انجام خواهند داد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان از انعقاد تفاهمنامه‎ای در راستای بازسازی مراکز بهداشتی توسط استاندار، وزیر بهداشت و رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان خبر داد و افزود: طی پیگیری‎های چند ماهه توانستیم در قالب این طرح 100 میلیارد تومان اعتبار جذب کنیم.

وی با بیان اینکه اعتبار بازسازی و بهسازی خانه‌ها و مراکز بهداشت قابل توجه بوده، به طوری که معادل کل اعتبار در نظر گرفته شده برای استان است، گفت: از آنجا که سیستم شبکه‎های بهداشتی در استان قدمت بالایی دارند به طوری که برخی به 30 سال می‌رسد و فرسوده هستند نیاز به بازسازی و بهسازی دارند.

امیری با بیان اینکه گزارش خوبی از این مراکز تهیه شده و به وزیر بهداشت ارائه شد، افزود: مهمترین عامل اختصاص بودجه نیز همین گزارش‎ها بود.

وی با بیان اینکه 270 پروژه بهسازی و بازسازی مورد تایید قرار گرفت، گفت: در بیش از 50 درصد پروژه‎ها کار آغاز شده و بقیه نیاز به مناقصه دارند که در حال انجام است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان تصریح کرد: انجام این پروژه‎ها نه تنها در حوزه بهداشت تحول ایجاد خواهد کرد بلکه باعث رونق استان نیز خواهد شد.

وی با اهمیت به ورود خیران در این زمینه، افزود: هر فرد خیر می‌تواند ما را در ساخت واحدهای بهداشتی ـ درمانی و خرید تجهیزات کمک کند که منتظر کمک‌های آنها هستیم.

امیری با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه دندانپزشکی، گفت: از سال 93 برنامه حوزه دهان و دندان در قالب برنامه تحول روستایی و شهری آغاز شده است.

فعال‌سازی مراکز بهداشتی در نوبت عصر/ کنترل آنفلوآنزای فصلی

وی با بیان اینکه متاسفانه بر اساس شاخص DMF وضعیت ما در حوزه دهان و دندان خوب نیست، افزود: اقدامات برای بالا بردن این شاخص انجام شده که می‌توان به عمل وارنیش فلورایدتراپی اشاره کرد که سال گذشته و امسال طی سه مرحله بر روی دندان دانش‌آموزان 6 پایه اول ابتدایی این اقدام انجام شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه در هر مرحله بر روی دندان 150 هزار دانش آموز عمل وارنیش فلورایدتراپی انجام شد، گفت: در هر مرحله خدمات رایگان ارائه شد.

وی از فعال‌سازی مراکز بهداشتی در نوبت عصر خبر داد و در ادامه با اشاره به ورود زائران به استان افزود: امسال همه‌گیری آنفلوآنزای فصلی نسبت به سال گذشته کم بوده است.

امیری با بیان اینکه آنفلوآنزای فصلی در استان کنترل شده است، گفت: امسال موردی از فوت به خاطر این بیماری مشاهده نشده است.

وی با لزوم توجه به مراقبت‎های بهداشتی، افزود: آمادگی مقابله با بیماری آنفلوآنزا در صورت طغیان این بیماری را داریم.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار