14. آذر 1395 - 19:27   |   کد مطلب: 14001
رئيس و اعضاي کميسيون اقتصاد، سرمايه‌گذاري و گردشگري شوراي اسلامي شهر همدان به همراه شهردار، مديرعامل سازمان سرمايه‌گذاري شهرداري و مديرکل آموزش فني و حرفه‌اي استان از کارگاه‌هاي آموزشي فني و حرفه‌اي شهرستان همدان به صورت ميداني بازديد کردند و از نزديک با فعاليت‌هاي اين کارگاه‌ها آشنا شدند.
شبنم ها , afkl ih, بازدید شهردار, shabnamha.ir

به گزارش شبنم ها،

در ابتداي اين بازديد چند ساعته مديرکل آموزش فني و حرفه‌اي استان همدان با خير مقدم به اعضاي شوراي اسلامي شهر همدان گفت: اقدام اعضاي شورا در بازديد از مرکز آموزش فني و حرفه‌اي و توجه آنها به فعاليت اين اداره کل بسيار ارزشمند است.

عليرضا مهرابي اضافه کرد: حضور مسؤولان و بازديد آنها از فعاليت‌هاي آموزش فني و حرفه‌اي از نزديک علاوه بر اينکه موجب دلگرمي اساتيد و کارکنان اين مرکز مي‌شود مي‌تواند زمينه همکاري دستگاه‌هاي اجرايي را با اداره کل آموزش فني و حرفه‌اي استان فراهم کند.

مهرابي در بازديد از کارگاه‌هاي آموزشي به تشريح نوع فعاليت و مزيت کار هر کارگاه پرداخت و اظهار کرد: صيانت از اشتغال و ارتقاي مهارت شاغلان از اهداف سازمان آموزش فني و حرفه‌اي است که کارآموزان دوره‌هاي تخصصي را در کلاس‌هاي آموزشي سازمان بر اساس استانداردهاي بين‌المللي مي‌گذرانند.

پس از بازديد از کارگاه‌ها جلسه نشست صميمي بين رئيس و اعضاي کميسيون اقتصاد، سرمايه‌گذاري و گردشگري شوراي اسلامي شهر همدان با مديرکل آموزش فني و حرفه‌اي استان و مديران اين اداره برگزار شد.

در اين نشست رئيس کميسيون اقتصاد، سرمايه‌گذاري و گردشگري شورا برگزاري کارگاه‌هاي آموزشي و حرفه آموزي اداره آموزش فني و حرفه‌اي را ارزشمند دانست و گفت: سرمايه‌گذاري بر منابع انساني و نيروي کار زمينه و پايه پيشرفت و توسعه در تمامي عرصه‌ها محسوب مي‌شود.

محمد تبريزي با اشاره به پيشينه و قدمت تشکيل و فعاليت سازمان جهاني کار (ILO) اظهار کرد: اين سازمان نخستين سازماني است که در جهان در راستاي حمايت و حفظ حقوق نيروي کار تشکيل شده است .

تبريزي با تأکيد بر اينکه در روند آموزشي نيروهاي انساني، هدف اصلي بايد بازدهي و اشتغال باشد، اضافه کرد: متأسفانه در جامعه نيروهاي تحصيل‌کرده آموزش ديده‌اند اما بازار کار به گونه‌اي است که استفاده بهينه از اين نيروها به عمل نمي‌آيد.

وي مديريت شهري را يکي از اثرگذارترين دستگاه‌ها برشمرد و اظهار کرد: شهرداري‌ها نقش بسزايي در توسعه شهري دارند و شوراها نيز به عنوان نهادي ناظر بر فعاليت شهرداري و ديگر دستگاه‌هاي مرتبط حد فاصل بين مردم و دستگاه‌هاي اجرايي هستند که ما به عنوان نمايندگان مردم در پارلمان شهر بايد از اينکه اين پارلمان به شوراي شهرداري تبديل شود بپرهيزيم.

اين عضو شوراي اسلامي شهر همدان با اشاره به اينکه برخي نيروهاي شهرداري نيازمند آموزش‌هاي ضمن خدمت هستند، افزود: شهرداري از بدنه وسيع با امکانات گسترده‌ برخوردار است که با به کار گرفتن آنها مي‌توان از معطل ماندن آنها جلوگيري کرد.

محمد تبريزي توليد گل و گياه توسط شهرداري را داراي اهميت دانست و گفت: با توجه به اينکه بخشي از نيازهاي همدان از خارج استان تأمين مي‌شود مي‌توان با ايجاد واحد توليدي گل و گياه علاوه بر تأمين ضروريات شهر منبع درآمدي هم براي شهرداري ايجاد کرد.

تبريزي افزود: مي‌توان از ظرفيت و توان فني و حرفه‌اي در بخش‌هايي از شهرداري از جمله بخش‌هاي تأسيساتي، ايمني، خدمات شهري و... استفاده کرد.

وي اخلاق مداري را از الزامات فعاليت کارکنان ادارات از جمله شهرداري دانست و يادآور شد: برگزاري کلاس‌هاي آموزشي چگونگي برخورد با ارباب رجوع در محل کار در کنار آموزش‌هاي مهارتي و عملي بسيار ضروري است که در راستاي آموزش نيروهاي شهرداري مي‌توان از تجارب اساتيد سازمان فني و حرفه‌اي بهره گرفت.

رئيس کميسيون اقتصاد، سرمايه‌گذاري و گردشگري شوراي اسلامي شهر همدان خطاب به مديرکل فني و حرفه‌اي استان اضافه کرد: شورا از موارد و مسائلي که منجر به پيشرفت شهر مي‌شود استقبال مي‌کند.

محمد تبريزي بر تشکيل کميته هماهنگي براي همکاري شورا و شهرداري با اداره آموزش فني و حرفه‌اي تأکيد کرد و گفت: در اين کميته مي‌توان با همکاري هم در راستاي توسعه و پيشرفت استان و شهر گام برداشت.

در ادامه رئيس کميسيون خدمات شهري، حمل و نقل و ترافيک و محيط زيست شوراي اسلامي شهر همدان به‌کارگيري اساتيد مجرب و خبره در کارگاه‌هاي آموزشي سازمان آموزش فني و حرفه‌اي را قابل توجه دانست و گفت: به دليل مهارت آموزي در اين کارگاه‌ها کارآموزان پس از پايان دوره‌ها وارد بازار کار مي‌شوند که اين به نوبه خود بسيار ارزشمند است.

کامران گردان تأکيد کرد: لازم است همکاري دوسويه‌اي بين شورا و شهرداري همدان با آموزش فني و حرفه‌اي برقرار شود.

ديگر عضو شوراي اسلامي شهر همدان هم به نوع فعاليت سازمان آموزش فني و حرفه‌اي اشاره کرد و افزود: اقدام ارزشمندي است که دولت به صورت هدفمند با راه‌اندازي اين مراکز نيروهاي کار را تقويت کرده و اين امر در راستاي ارتقاي مهارت آنها بسيار تأثير گذار است.

علي رضايي وجود نيروهاي ماهر را از عوامل پيشرفت کشور دانست و افزود: بالاترين خدمت براي افراد توانمندسازي آنها و تبديل ظرفيت‌هاي بالقوه آنها به فعل براي خدمت‌رساني به جامعه است.

علي رحيمي‌فر عضو ديگر شوراي اسلامي شهر همدان نيز آموزش و مهارت آموزي و اشتغال را از محورهاي مهم فعاليت آموزش فني و حرفه‌اي دانست و گفت: اهميت فعاليت اين ارگان بسيار با ارزش است؛ چرا که کمک به حوزه اشتغال در کاهش نرخ بيکاري بسيار تأثيرگذار بوده و توسعه يافتگي را به دنبال دارد.

رحيمي‌فر با بيان اينکه بيکاري بر ساير مقوله‌هاي اجتماعي تأثير مي‌گذارد افزود: استفاده از کارگاه‌هاي آموزشي بهترين فرصت براي ارتقاي مهارت و حرفه آموزي براي ورود به بازار کار است.

در ادامه مديرکل آموزش فني و حرفه‌اي استان همدان با ارائه گزارش کوتاهي از عملکرد اين اداره کل با بيان اينکه سازمان آموزش فني حرفه‌اي کشور به صورت نظام‌مند زير نظارت سازمان جهاني کار(ILO) فعاليت دارد اظهار کرد: اشتغال جوانان از مهمترين مقوله‌ها در کشور است که اين اداره کل در راستاي مهارت آموزي و تربيت نيروي کار کارآمد و حرفه‌اي فعاليت دارد.

عليرضا مهرابي با اشاره به ايجاد اشتغال جديد در کشورهاي پيشرفته اظهار کرد: بايد براي رفع بيکاري و رونق اقتصادي مشاغل جديدي را در کشور ايجاد کرد.

وي به نوع فعاليت شهرداري نيز اشاره کرد و خواستار همکاري سازمان آموزش فني و حرفه‌اي با شورا و شهرداري همدان شد و اضافه کرد: مي‌توانيم در حوزه‌هاي آموزشي توليد گل و گياه، فضاي سبز، آموزش رانندگان خودروهاي سنگين و سبک، تأسيسات ساختماني و شهري، فناوري، تبليغات، مهارت‌آموزي نيروها و... با هم همکاري کنيم.

مديرعامل سازمان سرمايه‌گذاري شهرداري همدان نيز به اهميت صنعت گردشگري در همدان اشاره کرد و افزود: متأسفانه براي اين مقوله در همدان جايگاه علمي تعريف نشده و مطالبات پراکنده‌اي در اين زمينه وجود دارد.

اکبر رنجبران اضافه کرد: مي‌توان در راستاي ايجاد رونق صنعت گردشگري همدان با اداره کل آموزش فني و حرفه‌اي همکاري داشت .

گفتني است، در اين ديدار از کارگاه‌هاي آموزشي مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان همدان از جمله کارگاه آموزشي تخصصي برق و الکترونيک، توليد قارچ، گل و گياه، لوازم خانگي و سي‌ان‌سي، کارگاه مديريت مصرف بهينه آب (بازيابي آب کراواش)، نمونه سازي سريع، تکثير و پرورش ماهي‌هاي زينتي و... بازديد به عمل آمد.

انتهای پیام / 

دیدگاه شما

آخرین اخبار