23. تير 1395 - 4:07   |   کد مطلب: 11098
انتقاد رئیس شورای اسلامی کرج از بی توجهی نهادهای ذیربط
معضل بزرگ کارتن خوابی زنان
در حالی که شهرداری کرج پس از چند دهه فقدان گرمخانه در این کلانشهر و بر اساس مصوبات شورای اسلامی شهر در سال 93 نسبت به احداث گرمخانه آقایان در محدوده شاه عباسی اقدام کرد و در سال 94 نیز گرمخانه بانوان در شهرستان فردیس راه اندازی شد اما برخی همین میزان فعالیت ناچیز را نیز «اقدامی غیر ضروری» قلمداد می‌کنند که جای بسی تاسف و تاثر دارد.

به گزارش شبنم همدان به نقل از ایسنا

رئیس شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به آمار بالای زنان کارتن خواب سرگردان در این کلانشهر گفت: این افراد سند زنده کم کاری نهادهای فعال در حوزه آسیب‌های اجتماعی هستند. 

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا منطقه البرز، محمود دادگو گفت: متاسفانه برخی افراد ناآگاه ساماندهی کارتن خوابها و تقویت رویکرد احداث گرمخانه را مترادف با گداپروری می دانند حال آنکه این طور نیست و بر اساس نص صریح قانون، شهرداریها موظف به ایجاد سرپناهی برای اسکان کارتن خوابها و افراد بی‌خانمان هستند.

 وی افزود: در حالی که شهرداری کرج پس از چند دهه فقدان گرمخانه در این کلانشهر و بر اساس مصوبات شورای اسلامی شهر در سال 93 نسبت به احداث گرمخانه آقایان در محدوده شاه عباسی اقدام کرد و در سال 94 نیز گرمخانه بانوان در شهرستان فردیس راه اندازی شد اما برخی همین میزان فعالیت ناچیز را نیز «اقدامی غیر ضروری» قلمداد می‌کنند که جای بسی تاسف و تاثر دارد.

 این مسئول شهری گفت: برخی کلانشهرهای کشور همچون تهران روزانه چندین هزار کارتن خواب زن و مرد را در گرمخانه ها ساماندهی می‌کنند و فعالیت‌های گسترده‌ای در راستای توانمندسازی و رسیدگی به مشکلات بهداشتی و اجتماعی این افراد در حال انجام است که سهمِ کرج از این مقوله بسیار ناچیز و نیازمند تقویت است؛ چرا که چتر خدماتی شهرداری باید بر سر تمام اقشار جامعه گسترانیده شود.

 به گفته دادگو، حضور زنان کارتن خواب در پارکها، زیر پلها و سایر فضاهای عمومی با آموزه های دین مبین اسلام و اصول انسانی و اخلاقی در تضاد آشکار است و شاهد رشد آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی در سایه بی‌توجهی نسبت به ساماندهی و اسکان شبانه این افراد می باشیم؛ در مجموع زنان به مراتب آسیب پذیرتر از مردان بوده و در برابر سختی های زندگی شکننده تر هستند.

 رئیس پارلمان محلی کرج با تاکید بر اینکه نهادهایی همچون بهزیستی، کمیته امداد، نیروی انتظامی، دستگاه قضا، شبکه بهداشت و درمان، شهرداریها و تشکل های خیریه و مردم نهاد باید در حوزه مقابله با آسیب های اجتماعی باید یکدیگر همپوشانی داشته و به تقویت هم همت گمارند، بیان داشت: متاسفانه در حال حاضر چنین رویکردی مشاهده نمی شود و در سایه فعالیت های جزیره ای، فعالیت های صورت گرفته از خروجی و اثربخشی لازم برخوردار نیستند.

 دادگو در پایان خواستار تشکیل کمیته‌ای استانی به منظور تصمیم گیری جدی در خصوص چگونگی ساماندهی و اسکان کارتن خوابها به ویژه زنان بی خانمان شد و یکپارچه سازی مدیریت این فرایند را نیز بسیار ضروری برشمرد؛ چرا که در حال حاضر تفسیرهای متفاوتی از قانون وجود دارد و برخی نهادها از عمل به وظایف خود شانه خالی می کنند.

انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

آخرین اخبار