23. آذر 1395 - 9:02   |   کد مطلب: 14204
جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان
۸ نمایش صحنه‌ای و ۳ تئاتر خیابانی دست پر روز دوم
در دومین روز از بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان ۸ نمایش صحنه‌ای و ۳ تئاتر خیابانی اجرا می‌شود.
جشنواره تئاتر کودک و نوجوان,شبنم همدان,همدان,shabnamha.ir,afkl ih

به گزارش شبنم همدان به نقل از تسنیم : اجراهای روز دوم نیز در سه سانس 10، 15 و 17 همچون روز گذشته اجرا دارند؛ اما سالن نمایش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به سالنهای روز دوم اضافه می‌شود.

در سالن اصلی آوینی نمایش «بچه‌های خاکستری» به کارگردانی الهام چنانی از جزیره خارک و «سرناد» کاری از رضا روان در سالن تئاترشهر در بخش مسابقه نوجوان روی صحنه می‌روند.

«عمونوروز و ننه سرما» به نویسندگی و کارگردانی جواد انصافی در سالن اصلی بوعلی، «شجاعت یعنی چه؟» از شراره طیار در پلاتو بوعلی، «اکسولا و خرگوش» کاری از پدرواسپی سانچیز اثر مشترک استرالیا و آفریقای جنوبی در پلاتوی عبادی از جمله نمایشهای دومین روز از جشنواره تئاتر کودک است.

«لاکی عجق وجق» به کارگردانی آناهیتا غنی‌زاده در سالن فجر در رده سنی کودکان، «یه روز دو فصل کاری» از رامین کهن در بخش تئاتر خردسال در سالن نمایش اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی و «روان گسیختگان» به نویسندگی و کارگردانی امین نقی‌ئی در سالن مهدیه روی صحنه می‌روند.

همچنین سه نمایش خیابانی به نامهای «جادوگرشهر زباله‌ها» به کارگردانی میثم سرآبادانی، «شما بگید» از میلاد حسین‌زاده و «عروسکهای موزون» اثری از الکساندر گراف کارگردان اهل روسیه در این روز در محوطه مجتمع فرهنگی سینمایی شهید آوینی اجرا می‌شوند.

محمد عاقبتی از توجه به محدوده درک مخاطب در تولید و اجرای نمایش می‌گوید

محمد عاقبتی، کارگردان تئاتر با بیان اینکه بازی‌سازی و ایده‌پردازی یک عنوان شاخه‌ای در ژانر تئاتر کودک است، اظهار کرد: اینکه تا چه میزان ایده‌پردازی و بازی‌سازی در کارها وجود دارد، نمی توان سخن گفت زیرا تکنیکی است که بر اساس توانایی هنرمند در ارائه آن، به کار گرفته می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه باید نتیجه کار نمایش همان تأثیر و جذابیتی داشته باشد که در کار بزرگسال به آن توجه می‌شود، گفت: هیجان‌انگیز بودن نمایش را باید برای مخاطب کودک در نظر گرفت و با زبان مخاطب با آنها صحبت کرد.

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه ادبیات تئاتر کودک متفاوت از بزرگسال است، بیان کرد: تئاتر کودک ویژگی‌هایی دارد که باید آنها را شناخت و آموزش، تخیل و مسائل روانشناسی را در نمایش کودکانه در نظر گرفت.

وی تئاتر کودک و نوجوان را کار پیچیده‌ و سخت‌تری نسبت به کار بزرگسال دانست و افزود: میزان درک بزرگسالان از دنیا به هم نزدیک‌تر است؛ اما کودکان بنا به رشد اجتماعی خود درک متفاوتی از دنیای بیرونی دارند.

عاقبتی با بیان اینکه اکنون اجراهای تأثیرگذار اندکی را در حوزه کودک و نوجوان چه به لحاظ کمی و چه کیفی شاهد هستیم، تصریح کرد: امیدوارم که در آینده نزدیک بتوان شاهد اجراهایی با کیفیت بیشتری در حوزه تئاتر کودک و نوجوان بود.

این کارگردان تئاتر توجه به درک گروه سنی را در تولید و اجرای نمایش مهم ارزیابی کرد و گفت: مخاطبان خردسال تا بزرگسال هر یک محدوده‌ای برای درک وچارچوب‌هایی برای برقراری ارتباط دارند که در مقایسه باهم، متفاوت است.

وی برقراری ارتباط کودکان و نوجوانان با نمایش را بهترین شاخصه ارزیابی نمایش استاندارد دانست و بیان کرد: نمایش بر اساس عواطف، احساسات شخصی، درک و شعور و تجربه از جهان است و بر این مبنا با مخاطبان ارتباط برقرار می‌گیرد.

عاقبتی گفت: اگر باور ما بر این باشد که تئاتر کودک غیر جدی‌تر از تئاتر بزرگسال است، عملکرد ما نیز همانطور خواهد بود.

وی در پایان با بیان اینکه برگزاری جشنواره تئاتر کودک در همدان را باید به فال نیک گرفت، افزود: اگر جشنواره تئاتر کودک بتواند موجب ارتقای کمی و کیفی تئاترهای کودکانه در همدان شود نیز برای همدان رهاورد خوبی خواهد داشت.

کارگاه حس زبان بدن ، تکنیکهایی برای خلاقیت برگزار شد

صبح امروز کارگاه آموزشی بازیگری، حس، زبان، بدن در پلاتو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان برگزار شد. این کارگاه توسط دیزی فل و بئاتریس گارنر از کمپانی لتوکس (Compagnie Litelox ) فرانسه برگزار شد.

دیزی فل یکی از مدرسان این کارگاه در پاسخ به این سوال که هدف از  برگزاری این کارگاه چیست، گفت:در این کارگاه تلاش می‌کنم به هنرجویان نشان بدهم که چقدر می توانند توانایی هایشان را در بازیگری به کار بگیرند.در واقع به آنها کمک می‌کنم که توانایی شان را کشف کنند.

این کارگردان فرانسوی که در ترکیه و فرانسه نیز کارگاه‌های آموزش بازیگری را برگزار کرده است، ادامه داد:  نمایشهای ایرانی دیالوگ‌محور هستند و چنین کارگاه‌هایی کمک‌ می‌کند که بازیگران از تکنیکهای حرکتی هم در بازی شان استفاده کنند.

وی درباره هنرجویان جوانی که در کارگاه شرکت کردند، تصریح کرد: آنها برای شروع و پیشرفت و تلاش ذهن باز و آماده‌ای دارند. تمرینات امروز، چندان راحت نبود؛ ولی هنرجویان خوب انجامش دادند و امیدوارم که با چنین تمریناتی آنها خودشان، حرکات تمرینی را خلق کنند و ایده‌پرداز شود.

 

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار