12. دى 1395 - 20:33   |   کد مطلب: 14562
«دانشنامه‌ استان همدان» مجموعه‌ای است که با گردآوری و طبقه‌بندی اسناد، با زبانی ساده به شناخت و معرفی پیشینه و چهره‌ی فرهنگی، تاریخی و تمدنی استان همدان کمک می‌کند.
همدان,کتاب,دانشنامه همدان, «فرهنگ اصطلاحات عامیانه همدانی»,محمدعلی نوریون,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih

 به گزارش شبنم همدان به نقل از همدان پرس : رییس حوزه هنری استان همدان و مدیر دانش‌نامه همدان از چاپ نخستین کتاب در قالب دانش‌نامه استان خبر داد.

سیدمحمدباقر حسینی گفت: جلد اول از مجموعه کتاب‌های «فرهنگ اصطلاحات عامیانه همدانی» به قلم محمدعلی نوریون جهت چاپ به چاپخانه سپرده شده است.

وی ادامه داد: «دانشنامه‌ استان همدان» مجموعه‌ای است که با گردآوری و طبقه‌بندی اسناد، با زبانی ساده به شناخت و معرفی پیشینه و چهره‌ی فرهنگی، تاریخی و تمدنی استان همدان کمک می‌کند، این مجموعه اهدافی نظیر:  تدوین و ارائه پشتوانه و مرجعی علمی و پژوهشی برای توسعه‌ی فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی استان، جمع‌آوری و طبقه‌بندی اسناد در حوزه‌های یاد شده و تشکیل آرشیو و بانک اطلاعات برای موضوعات مختلف، تهیه‌ی مواد خام برای خلق آثار جدید فرهنگی و هنری مانند: فیلم، موسیقی، نمایش پیوند جوانان با گذشته‌ی تاریخی و فرهنگی خود را دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: «دانشنامه‌ی استان همدان» سه دوره‌ی زمانی قبل از اسلام، دوران اسلامی، و دوران معاصر، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را در برمی‌گیرد و شامل شش مرحله است: در مرحله‌ی اول، در قالب کتاب‌هایی در عناوین مختلف به‌صورت موضوعی (به تعداد تقریبی 140 جلد) تولید و عرضه می‌شود. در مرحله‌ی دوم، مجلدات دانشنامه با اسلوب دقیق علمی دانشنامه‌نویسی به‌صورت الفبایی در قطع رحلی تولید و منتشر می‌شود. در مرحله‌ی سوم، با تلخیص و ترجمه به سه زبانِ زنده‌ی دنیا در جلدهایی نفیس در جذب گردشگران داخلی و خارجی مؤثر است. در مرحله‌ی چهارم نیز، پیوست‌هایی از قبیل نرم‌افزار چندرسان‌های، نرم‌افزار گوشی‌های تلفن همراه و... برای حضور در شبکه‌های اجتماعی مجازی، همچنین تولید فیلم، آلبوم عکس و مجموعه‌ی آثار هنرمندان در قالب کتاب‌های ضمیمه در موضوعات یاد شده عرضه می‌شود. در مرحله‌ی پنجم، تهیه و آرشیو اسناد، آثار، تصاویر و نسخ خطی ارزشمند درباره‌ی موضوعات دانشنامه و هم‌افزایی با دستگاه‌های مورد نظر و موزه‌های مرتبط جهت بهره‌برداری و بهره‌مندی هرچه بیشتر و بهتر انجام می‌شود، و در مرحله‌ی ششم نیز، موضوعات، مدخل‌ها و مطالب به تناسب روز تکمیل و یا افزوده می‌شود.

حسینی افزود: تا کنون 48 عنوان کتاب در مراحل مختلفی نظیر آماده چاپ، صفحه آرایی، پایان پژوهش و بررسی اولیه، و ارائه پروپوزال و پیش طرح اولیه قرار دارند که تلاش می‌شود در سال جاری تعداد حداقل20 جلد از آن‌ها به چاپ برسد.

رییس حوزه هنری استان همدان اظهار داشت: اين اثر در مرحله اول در حدود 140 جلد در سه مقطع زمانی و 10 بخش و کارگروه: کلیات، همدان‌شناسی، طبیعت و جغرافیا، اقتصاد، تاریخ سیاسی،  بافت اجتماعی، فرهنگ، ادب و هنر، دین، عرفان و ادبیات عربی، سیمای تاریخی استان،  مدیریت، و انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تهیه خواهد شد كه گام بزرگي در عرصه فرهنگ و تمدن در استان به شمار رفته و سبب ايجاد جريان فرهنگي و توجه ويژه به دستاوردهاي گذشته و امروز پايتخت تاريخ و تمدن ايران‌زمين است.

سیدمحمدباقر حسینی با اشاره به اینکه آثار دانش‌نامه همدان با نظارت علمی 5 تن از پژوهش‌گران و متخصصان برجسته استان و کشور چاپ خواهدشد، گفت: از آذرماه سال 1393 تا کنون بیش از 2800 نفر-ساعت نشست در قالب شورای مدیریت برنامه‌ریزی و پژوهش دانش‌نامه، خانه پژوهش، کارگروه مشاوره و هیات امنا به صورت نشست‌های عمومی، تخصصی و برنامه‌های ویژه، مصاحبه با افراد و پژوهش‌گران پیشکسوت و جوان، و...  انجام شده است. 

وی با اشاره به اینکه به طور هم‌زمان دانش‌نامه استان به صورت الفبایی نی و با حضور شورای علمی در استان آغاز شده است، ادامه داد: در ابتدای امر کارگروه مشاوره‌ای با حضور نمایندگان دستگاه‌هایی نظیر حوزه، ارشاد، میراث فرهنگی، شورای فرهنگ عمومی شهرستان‌ها و... تشکیل و در نهایت از میان اسامی پیشنهادی این نهادها، اعضای شورای علمی دانش‌نامه انتخاب شدند.

وی در پایان تاکید کرد: پژوهشگران در اقصی نقاط ایران می‌توانند طرح پیشنهادی (پروپوزال) و یا کتاب‌های چاپ‌شده خود با موضوع همدان را جهت بررسی برای چاپ یا تجدیدچاپ به دبیرخانه دانشنامه فرهنگ، تمدن و مشاهیر استان همدان واقع در واحد پژوهش حوزه هنری استان به آدرس همدان، ابتدای خیابان شریعتی، روبروی بانک صادرات مرکزی، بن بست زرین (کد پستی 6517694646) ارائه و یا به آدرس الکترونیکی info@arthamadan.ir ارسال نمایند.

 

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار