22. دى 1395 - 3:07   |   کد مطلب: 14729
یک هنرمند کارآفرین اظهار داشت: خوشبختانه با هنر خود توانسته ام 30 بانوی خانه دار را در شهر همدان و شهرستان های اطراف مشغول به کار کنم و از آنجا که مینا کاری برروی سفال با ظرافت انجام می شود قیمت بالا ودستمزد خوبی دارد.
شبنم ها , afkl ih, صنایع دستی , shabnamha.ir, میناکاری بر روی سفال

کلیدواژه: کارآفرینی, هنرمند کارآفرین, میناکاری بر روی سفال , ایجاد اشتغال, صنایع دستی

به گزارش شبنم همدان، 

امروزه هنر صنایع دستی به عنوان یکی از جاذبه های اقلیمی در شهرهای مختلف اهمیت فراوانی در جذب گردشگر وک ار آفرینی دارد. یکی از صنایع دستی پرطرفدار همدان میناکاری روی سفال است که ظرافت خاصی دارد و همواره مورد توجه گردشگران بوده است. جمال حسینی یکی ازهنرمندان و کارآفرینان در زمینه سفال و مینا کاری است. وی با این هنر خود توانسته است افراد بسیاری را به کار مشغول کند.

سفال هنری به قدمت تاریخ انسان

این هنرمند کارآفرین  در مورد این هنر می گوید :: سفال  از هنرهای ماندگار از زمان های گذشته تا به امروز بوده است . قدمت سفال به زمانی  می رسد که انسان در تاریخ  تصمیم به ساخت ظروف سفالی گرفت .  امروزه  مورخان و باستان شناسان  با تخمین قدمت ظرف سفالی  فرهنگ وسطح طبقاتی  وحتی سالی که ظرف سفالی ایجاد شده است و نیز اینکه  آن زمان چه کاربردهایی داشته است را مشخص می کنند. هنر سفال قدمتی برابربا تاریخ انسان دارد. خلاصه بگویم هنر ی که توسط دستان یک هنرمند ایجاد می شود با مخاطب خود حتی از احوالات درونی هنرمندی که آن را ایجاد کرده است سخن می گوید.

کارآفرینی با بهره گیری از ظرافت های هنری

وی درمورد ایجاد موقعیت شغلی  و کارآفرینی  اظهار داشت: خوشبختانه با هنر میناکاری توانسته ام  30  بانوی خانه دار را در شهر همدان  و شهرستان های اطراف مشغول به کار کنم. این بانوان برای کارگاه ما کار مینا کاری انجام می دهند و  از آنجا که مینا کاری برروی سفال توسط هنر دست و با ظرافت  انجام می شود قیمت بالا ودستمزد خوبی دارد.  بالاترین دستمزد زنان خانه دار2000000تومان و کمترین نهصد هزار تومان است.  افراد با توجه به میزان کاری که انجام می دهند دستمزد دریافت می کنند

حسینی درباره توجه مردم به کارهای هنری می گوید : متاسفانه کارهای هنری استفاده کاربردی خود را از دست داده است و حتی در شهر لاله جین هم مردم از هنر دست خودشان تنها برای تزئین استفاده می کنند  در مصارف خانگی کارهای هنری  را کمتر  مورد استفاده قرار می دهند.

اهمیت کارهای هنری وسفال در جذب گردشگران

وی بر اهمیت کارهای هنری در جذب گردشگران تأکید کرد و گفت: از زمانی که لاله جین به عنوان شهر جهانی انتخاب شده است توریست های بیشتری برای بازدید از شهر سفال به لاله جین می آیند در این بازدیدها کارگاههای سفال سنتی وهمچنین کوره ها ی سنتی سفال  بسیار مورد استقبال گردشگران قرار می گیرد به همین جهت نیز  خرید سفال و کارهای مینا کاری در اولویت قرار دارد .

حسینی درباره صنعت توریست می گوید :جذب گردشگر اهمیت فراوانی در درآمد زایی برای هر شهر دارد اینکه فقط یک گردشگر برای بازدید از معدن سفال به شهر لاله جین بیاید کافی نیست باید در شهر همدان به عنوان مرکز استان جاذبه هایی برای گردشگران ایجاد شود.  درطراحی  اماکن عمومی مثل پارک ها  و پاساژهای هر شهر باید از نمادهای هنری شهرستان های اطراف هم بهره بگیریم.  این که ما یک محیط عمومی ایجاد کنیم که اگر در هر شهر دیگری هم ایجاد می شد به همین شکل باشد و تفاوتی باتوجه به فرهنگ  محیط نداشته باشد کار خاصی انجام نداده ایم باید تفکر کنیم جهانی شدن به معنای این نیست که در طراحی های خود از کشورهای بزرگ الگو برداری داشته باشیم بلکه باید به این خود باوری برسیم با توجه به فرهنگ و هویت ملی  طرحی نو ایجاد کنیم که برای گردشگر جذاب باشد.

وی با تأکید بر نقس مؤثر صنایع دستی در اقتصاد مردم هر منطقه گفت: در تولید صنایع دستی باید به این نکته توجه کرد که علاه بر تزئینی بودن برای کاربردهای امروزی در منزل هم مورد استفاده قرار گیرد . همچنین باید در طراحی ها به نمادها ویا هویت های ملی توجه بیشتری داشته باشیم  ما هنرمندان نوآور وبرجسته ای داریم که میتوانیم از آنها بهره مند شویم درست است که گردشگران خارجی برای کارهای هنری این همه مسافت را طی می کنند تا از نزدیک کارهای هنری را مشاهده کنند ولی باید به موارد دیگری چون استراحتگاه ,غذای مناسب ,.......هم اهمیت دهیم .

شما علاوه برانجام کار هنری و آموزش آن  چه کار دیگری برای شناساندن هنر سفال انجام می دهید ؟

حسینی اظهار گفت : از طریق اینترنت هم آموزش مینا کاری را به صورت کاملا ساده و قابل فهم  و رایگان  ارائه می دهیم.  اگر در شهرهای دیگر لوازم اولیه کار مینا کاری وجود نداشته باشد برای آنها ارسال می کنیم ودر فروشگاه اینترنتی آنلاین که کارهای سفال را برای فروش قرار داده ایم که همراه با ایده پردازی است اینکه در چه قسمت هایی از منزل می توانند مورد استفاده قرار دهند که جای کمتری را اشغال کند و اینکه چه کارایی وکاربرهای دیگری می توان برای آن شی تعریف کرد و با توجه به نیاز امروز سعی می کنیم کیفیت کارسفال  را در حد بسیار مطلوبی برای مشتریان قرار دهیم.

انتهای پیام / 

تصاویر تکمیلی: 
شبنم ها , afkl ih, صنایع دستی , shabnamha.ir, میناکاری بر روی سفال
شبنم ها , afkl ih, صنایع دستی , shabnamha.ir, میناکاری بر روی سفال
شبنم ها , afkl ih, صنایع دستی , shabnamha.ir, میناکاری بر روی سفال

دیدگاه شما

آخرین اخبار