29. دى 1395 - 19:54   |   کد مطلب: 14864
وقتی خطر وسواس آرامش زندگی را تهدید می کند
هشدار نسبت به علائم بیماری وسواس و ضرورت درمان آن
مشخصه اصلی این اختلالات فکرهای وسواسی است که هرچند در افراد مختلف بروز کند اما معمولا برخی از افراد توانایی مقابله با آنها را ندارند و برای رهایی از این افکار دست به کارهای غیرمعمول مثل شستشو و نظافت بیش از حد می زنند.
وسواس,اختلالات فکر,اضطراب وافسردگی,افکار غیر معمول,علائم وسواس,وسواس همسر,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih

به گزارش شبنم همدان به نقل از باشگاه خبرنگاران : امیرهوشنگ مهریار روانشناس بالینی درباره وسواس بیان کرد: وسواس یک بیماری رایج بین افراد مختلف است که مبتلایان به آن هرگز بیماریشان را قبول ندارند.

وی ادامه داد: بعنوان مثال فرد نظافت و شسشتوی بیش از اندازه را نه تنها وسواس نمی داند بلکه از سر رعایت آداب شرعی و مراقبت از خود در برابر بیماری ها عنوان می کند.

مهریار وسواس را از لحاظ روانپزشکی و روانشناسی بالینی، یک نوع بیماری دانست و اظهار داشت: این بیماری در سالهای گذشته جزو بیماری های اضطرابی طبقه بندی می شد اما در ساختار جدید دیگر بعنوان یک بیماری جداگانه خارج از طبقه بندی گذشته شناخته می شود.

به گفته وی، از آنجا که بیماری های دیگری هم ویژگی های مشابه وسواس دارند، آنها را بعنوان طیفی از بیماریهای وسواسی طبقه بندی می کنند.

این روانشناس بالینی بیان کرد: مشخصه اصلی این اختلالات فکرهای وسواسی است که هرچند در افراد مختلف بروز کند اما معمولا برخی از افراد توانایی مقابله با آنها را ندارند و برای رهایی از این افکار دست به کارهای غیرمعمول مثل شستشو و نظافت بیش از حد می زنند.

مهریار با بیان اینکه فرد برای مقابله با افکار وسواسی کارهای تکراری را با هدف از بین بردن اضطراب انجام می دهد، افزود: درواقع فرد با انجام کارهای افراطی قصد مقابله با افکار غیر معمول خود را دارد که متاسفانه به نتیجه دلخواه و موفقیت آمیز نمی رسد.

وی اظهار داشت: علت به وجود آمدن بیماری وسواس مشخص نیست و تنها مقداری جنبه یادگیری یا جنبه ارثی دارد چرا که معمولا  آدمهای وسواسی در خانواده خود کسانی را به این شکل داشته اند.

این روانشناسس بالینی با اشاره به راههای درمانی وسواس عنوان کرد: علاوه بر دارو درمانی مثلا مصرف داروهای ضد افسردگی (که برای این افراد هم موثر است)، روشهای روان درمانی هم تحت عنوان روش شناختی-درمانی وجود دارد که از بقیه روشهای مدنظر موثرتر واقع می شود.

وی با بیان اینکه علائم افسردگی و اضطراب در افراد وسواسی معملا بروز می کند، یادآور شد: افراد وسواسی لازم است حتما برای درمان به روانپزشک یا روانشناس بالینی مراجعه کنند چرا که هرچند بیماری خطرناک و کشنده ای محسوب نمی شود اما راحتی زندگی را از فرد مبتلا و اطرافیانش می گیرد.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار