5. بهمن 1395 - 12:21   |   کد مطلب: 14955
شلوغي سونوگرافي‌هاي دولتي در همدان باعث اعتراض اغلب مراجعه‌كنندگان شده و معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی، عنوان مي‌كند تعداد سونوگرافیست در استان همدان محدود است و آنها نمی‌توانند تمام وقت و به صورت نامحدود به فعالیت بپردازند زيرا كيفيت كارشان پايين مي‌آيد.
همدان,سونوگرافی,شلوغی سونوگرافی های دولتی,گرانی سونوگرافی,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih

به گزارش شبنم همدان به نقل از خبرگزاری فارس از همدان : با اعتراضاتی که برخی از همشهریان همدانی نسبت به شلوغی سونوگرافی‌ها داشتند و خواستار رسیدگی شرایط موجود از سوی مسؤولان بودند، تصمیم گرفتم به چند مرکز مراجعه کرده و از نزدیک با وضعیت چنین مکان‌هایی آشنا شوم.

چند سونوگرافی خصوصی را پشت سر گذاشتم، به نسبت وضعیت بدی از لحاظ شلوغی نداشتند، هرچند تعدادی از آنها به اعتبار نامشان نسبت به جاهای دیگر شلوغ‌تر بودند اما در کل مراکز خصوصی آنچنان شلوغ نبودند.

وارد یکی از مراکز دولتی شدم، روی یکی از صندلی‌های انتظار نشستم جمعیت بسیاری آمده بودند، کیپ تا کیپ هم نشسته بودند؛ برخی هم سرپا در انتظار نوبت بودند.

به سراغ یکی از آنها رفتم و باب صحبت را باز کردم، از خانم جوانی که با همسرش به آنجا مراجعه کرده بود، پرسیدم از وضعیت اینجا راضی هستید؟ در این فاصله به همسرش نگاه کرد و گویا از او اجازه گرفته باشد، گفت: « برای یک سونوگرافی یک ماه است در نوبت بودم و پس از یک ماه که نوبتم رسیده، بازهم معطلی زیادی دارد و باید منتظر باشم».

پرسیدم اینجا تنها جایی بود که می‌توانستید مراجعه کنید؟ که جواب داد: به علت هزینه کم، این مرکز را برای سونوگرافی انتخاب کرده‌ام.

خانم دیگری هم به جمع صحبت ما اضافه شد و او نیز که گویا انتظار کشیدن کلافه‌اش کرده بود گفت: اگر تعداد مراکز دولتی سونوگرافی افزایش یابد دیگر نوبت‌دهی و معطلی برای بیماران وجود نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه بعد از یک ماه با نوبت منشی از ساعت 3 در کلینیک حاضر شده‌ام اما پس از 6 ساعت نوبتم شده افزود: وقتی قرار است با وجود نوبت قبلی باز 6 ساعت معطلی در کلینیک داشته باشم پس نوبت به چه کار می آید؟!.

خانمی که ابتدا با هم صحبت داشتیم در میان حرف‌ ما، گفت: ناگفته نماند اینجا متخصصان خوبی دارد و تنها ایرادش شلوغی و انتظار کشیدن است.

خانم دیگری که هم به جمع ما اضافه شد، انگار موقعیتی که برای درد دل ایجاد شده باشد را نباید به هیچ قیمتی از دست دهد، او گفت: از روستا می‌آیم، خیلی سخت است که ساعت‌ها به انتظار بنشینی، شاید نوبتم نشود و دوباره به روستا برگردم اگر منشی با انصاف باشد و کارم را راه بیاندازد، امروز سونوگرافی می‌شوم، انشاءالله که این طور شود.

یکی از همین خانم‌ها اضافه کرد: بعضی از پزشکان انگار با مراکز سونوگرافی خصوصی قرارداد دارند و سعی می‌کنند ما را به جاهایی خاص بفرستند اما من برای تشخیص جنسیت سه فرزندم به همین مرکز مراجعه کرده‌ام.

کمی بعد از اینکه صحبت‌ها به پایان رسید بیرون آمدم و به سراغ معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان رفتم تا در رابطه با وضعیت شلوغی مراکز سونوگرافی دولتی توضیحات او را نسبت به اینکه آیا ضرورت دارد چنین مراکزی اضافه شود تا مردم کمتر با اینگونه مشکلات مواجه شوند، بشنوم

محمد رضا عبادیان با اشاره به وضعیت شلوغی مراکز سونوگرافی دولتی همدان اظهار کرد: به دلیل ارائه خدمات خوب و ارزان‌قیمت اکنون مراجعه به سونوگرافی‌های دولتی بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه مردم به دنبال خدمات خوب و ارزان قیمت هستند، گفت: قیمت سونوگرافی‌های دولتی قابل قیاس با سونوگرافی‌های خصوصی نیست و همین امر منجر به مراجعه اکثریت افراد به این مراکز شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه باید در دو عرصه اورژانسی و غیر اورژانسی خدمات ارائه داد، افزود: سونوگرافی که پزشک تجویز می‌کند و اورژانسی نیست بهتر است که در فرصت مناسب انجام شود.

وی با بیان اینکه اگر سونوگرافی اورژانسی باشد در تمام بیمارستان‌های اوژانسی، سونوگرافیست داریم که شبانه‌روز این کار را انجام خواهند داد، گفت: در تمام اورژانس‌های شهرستان‌ها نیز مرکز سونوگرافی وجود دارد و افراد به این مراکز نیز می‌توانند مراجعه کنند.

عبادیان با بیان اینکه برای انجام سونوگرافی‌های غیر اورژانسی نیز بیمارستان‌ها و کلینیک‌های ویژه در خدمت هستند، افزود: ظرفیت انجام سونوگرافی غیر اورژانسی محدود است و پیشنهادم این است اگر مردم عجله‌ای برای انجام سونوگرافی ندارند و کارشان اورژانسی نیست بر اساس سیستم نوبت دهی پیش روند.

وی با بیان اینکه افرادی که توانایی مالی دارند خدمات ارزان‌قیمت را برای قشر متوسط و متوسط به پایین بگذارند و خود از خدمات بخش خصوصی استفاده کنند، خاطرنشان کرد: بخش خصوصی نظیر بیمارستان‌ها و مطب‌ها توانمند هستند و ثروتمندان می‌توانند از خدمات این مجموعه‌ها استفاده کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه در بخش خصوصی موسسات معتبری هستند که خدمات خوبی ارائه می‌دهند، گفت: بیمارستان‌های دولتی نظیر بیمارستان فاطمیه صبح و بعد از ظهر سونوگرافیست دارند و بیمارستان‌های دیگر صبح آموزشی بوده که خدمات ارائه می‌دهند و بعد از ظهر نیز برخی دارای سونوگرافی هستند.

وی ادامه داد: حداقل دو کلینیک ویژه در همدان و در شهرستان‌ها نیز اکثر کلینیک‌ها بعد از ظهرها متخصص دارند که خدمات ارائه می‌دهند.

عبادیان در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا امکان افزایش سونوگرافی‌های دولتی وجود دارد و آیا ضرورت ایجاد آن احساس می‌شود؟ افزود: در حد محدودی امکان دارد خدمات سونوگرافیست را بیشتر کنیم چرا که امکان یکباره افزایش خدمات وجود ندارد.

وی با بیان اینکه تعداد سونوگرافیست در استان همدان محدود است، تصریح کرد: این سونوگرافیست‌ها نمی‌توانند تمام وقت و به صورت نامحدود به فعالیت بپردازند و به طور حتم خسته خواهند شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه اگر آنها بخواهند بیش از توان خود بیمار پذیرش کنند مطمئنا کیفیت کارشان پایین خواهد آمد، گفت: ما خود نیز اجازه انجام سونوگرافی‌های بیشتر را به آنها نخواهیم داد.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار