8. فروردين 1396 - 20:51   |   کد مطلب: 15988
از زمان مطرح شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی همه دستگاه ها و سازمان های مرتبط تلاش کردند تا قدمی در این مسیر بردارند، اما تاکنون هیچ کدام نتوانسته در این زمینه به موفقیت چشمگیری دست پیدا کند. گمانه ها نشان می دهد که ثروت عظیم نفتی ایران، و دارا بودن مقام دوم در ذخایر ثابت شده گاز و چهارم در ذخایر نفتی جهان، موجب تکیه بر این منابع و تنبلی مسئولین در سیاست گذاری های اقتصادی شده و به همین دلیل تلاش چندانی برای اقتصاد بدون نفت صورت نگرفته است.
تولید و اشتغال,آیت الله خامنه ای,انتخابات,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih

به گزارش شبنم همدان به نقل از طنین یاس : کمتر از سه ماه تا پایان عمر دولت فعلی مانده و کشور در فضای انتخاباتی قرار گرفته است. فارغ از اینکه آیا در انتخابات پیش رو همچنان دولت تدبیر و امید بر سر کار بماند و یا دولت جدیدی منصوب شود، به نظر می رسد صحبتهای مقام معظم رهبری در ابتدای سال و در جمع زائران حرم مطهر رضوی، پیشنهادات اساسی در برنامه اقتصادی دولت آینده را ارائه کرده است.

نزدیک به یک دهه است که مقام معظم رهبری تمرکز شعار سال را بر مبنای مباحث اقتصادی قرار داده است. اقتصاد مقاومتی که در سال های اخیر از سوی رهبر انقلاب مطرح شده و شعار سال گذشته نیز بود، به زعم بسیاری از کارشناسان زبده اقتصادی، راهکار جدی برای برون رفت از مشکلات مالی و اقتصادی کشور معرفی شده است. ضمن اینکه این اولین بار است که در دو سال متوالی تقریبا از یک شعار مشابه برای سال جدید استفاده شده است و این نشان از وجود دغدغه های جدی در زمینه اقتصادی دارد.
 
از زمان مطرح شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی همه دستگاه ها و سازمان های مرتبط تلاش کردند تا قدمی در این مسیر بردارند، اما تاکنون هیچ کدام از مراجع نتوانسته در این زمینه به موفقیت چشمگیری دست پیدا کند. گمانه ها نشان می دهد که ثروت عظیم نفتی ایران، و دارا بودن مقام دوم در ذخایر ثابت شده گاز و چهارم در ذخایر نفتی جهان، موجب تکیه بر این منابع و تنبلی مسئولین در سیاست گذاری های اقتصادی شده و به همین دلیل تلاش چندانی برای اقتصاد بدون نفت صورت نگرفته است. 
 
البته رهبر انقلاب در سخنرانی خود به نکته مهمی نیز اشاره کرده اند که ذکر آن خالی از لطف نیست. ایشان با اشاره به اینکه ما هرجا یک مدیریت انقلابیِ فعالِ پرتحرک داشتیم، کار پیش رفته است و هرجا که مدیریت های ضعیف، بی‌حال، ناامید، غیرانقلابی و بی‌تحرک داشته ایم، کارها یا متوقف مانده است، یا انحراف پیدا کرده است، نشان می دهند که بخش مهمی از ضعف های موجود در کشور حاصل تنبلی و ناکارآمدی مدیران غیر انقلابی است و همین نکته باید یکی از شاخص های تعیین مدیر برای مسئولیت های مختلف است. علاوه بر این درون زایی یکی از اصول سیاست های اقتصاد مقاومتی است که مفهوم صادرات محصولات غیر نفتی را در خود جای می دهد. برای رشد این نوع از صادرات باید تولیدات داخلی رشد یافته و حمایت جدی از واحدهای تولیدی صورت بگیرد که همین موضوع نیز مستقیما به نوع عملکرد مسئول ذیربط و نوع نگرش وی به مقوله تولید و اشتغال مربوط است.
 
اگر چنین اتفاقی صورت بگیرد، علاوه بر رونق کسب و کار و تولیدات داخلی، بیکاری نیز کاهش یافته و به دنبال آن بسیاری از آسیب های اجتماعی که بستر اقتصادی داشته اند، از بین می روند. اما متاسفانه نفت و ذخایر آن در حال حاضر تکیه گاه اصلی مالی در دولت ها است که خیال آن ها را برای آماده کردن گزارش های رشد اقتصادی راحت می کند که حتی بدون انجام فعالیت اقتصادی موثر، درآمدهای نفتی از آن ها پشتیبانی می کند. بنابراین نکته اصلی فرمایشات مقام معظم رهبری در ابتدای سال جدید و این نحو از نامگذاری سال علاوه بر پیامی که برای مردم و کارآفرینان کشور دارد، دستور جدی به دولت آینده برای عدم تکیه به درآمد نفتی و برنامه ای مناسب برای رشد اقتصادی کشور است.
 
علاوه بر تمامی توصیه های اقتصادی، تولید و اشتغال شاه بیت اقتصاد مقاومتی است که هم مردم و هم دولت در تحقق آن باید تلاش کنند. امروز تحرک اقتصادی و بحث اشتغال یک دغدغه جدی در کشور است، که اگر دولت با تمرکز و حرکت جهادی و انقلابی به این موضوع نپردازد، در آینده کشور با معضل حاد مواجه خواهد شد. از این دولت که گذشت، امیدواریم حداقل در دولت آینده سازوکار مدیریتی با نگرش جدی به اقتصادی مقاومتی تنظیم شود.
 
انتهای پیام/ص

دیدگاه‌ها

سلام کارتان بسیار خوب است. موفق و پایدار باشید

دیدگاه شما

آخرین اخبار