8. ارديبهشت 1396 - 16:04   |   کد مطلب: 16461
رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اعزام حجاج حج تمتع ۹۶ گفت:‌ اعزام‌ها از اول مرداد آغاز خواهد شد و تا ۲۶ مرداد ادامه می‌یابد؛ مدت زمان سفر و اقامت نیز ۳۰ تا ۳۳ روز است.
سازمان حج و زیارت,حجاج ایرانی,حج تمتع,مچ بند زائران,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

به گزارش شبنم همدان به نقل از تسنیم : حمید محمدی درباره روند ثبت نام از واجدین تشرف به حج سال جاری اظهار کرد: ثبت‌نام اولیه تشرف به حج تمتع سال جاری از 23 فروردین آغاز شده و همچنان ادامه دارد و دارندگان اسناد ودیعه گذاری حج تا پایان شهریور ماه سال 1385 می‌توانند برای انجام این فرآیند به شعب بانک ملی سراسر کشور مراجعه کنند.

 وی با اشاره به  امضای دیر هنگام توافق نامه حج سال جاری و به‌دنبال آن اعزام با تأخیر تیم مسکن حج به عربستان، توضیح داد: ایران آخرین کشوری است که برای عقد قرارداد خدمات حج در کشور عربستان اقدام می‌کند؛ در حوزه اجاره مسکن حجاج یکی از مهمترین بخش‌های خدماتی حج است با این چالش مواجه بودیم که بخش عمده‌ای از هتل‌ها توسط دیگر کشورها اجاره شد بود و نگران این بودیم که نتوانیم برای همه جمعیت حجاج ایرانی تأمین مسکن کنیم از این رو اولویت‌ها را محتاطانه اعلام کردیم. اما ‌به‌دنبال روند خوب اجاره مسکن حجاج در مکه و مدینه اولویت‌های حج را تا 31 شهریور‌ سال 1385 افزایش دادیم.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: اگر بتوانیم هتل‌های بیشتری متناسب با استانداردها و شاخص‌هایی که در سازمان حج و زیارت تعریف شده را تامین کنیم، احتمال این وجود دارد که اولویت‌های بیشتری را برای حج امسال فراخوان کنیم.

محمدی در زمینه میزان سهمیه حجاج ایرانی یادآور شد: در چند سال گذشته به‌دلیل اجرای طرح توسعه مسجدالحرام 20 درصد از سهمیه حج همه کشورهای اسلامی کسر شده بود و در آخرین اعزام حجاج ایرانی، 64 هزار زائر به حج اعزام شدند اما با تکمیل بخش عمده‌ای از طرح توسعه، طرف سعودی امسال آن 20 درصد را جبران کرد از سویی با تلاش هیئت حج جمهوری اسلامی ایران موفق شدیم سهمیه حج را 35 درصد نسبت به سال 94 افزایش دهیم و امسال 86 هزار و 500 نفر به حج اعزام می‌شوند.

محمدی با بیان اینکه یک میلیون و 350 هزار نفر درانتظار تشرف به حج تمتع هستند، عنوان کرد:  با نهایی شدن فرآیند اجاره هتل‌های حجاج در عربستان احتمال اعلام اولویت‌های جدید برای اعزام به حج وجود خواهد داشت.

وی درباره چگونگی فرآیند ثبت نام اولیه تشرف به حج سال جاری توضیح داد: دارندگان فیش های اولویت دار حج به‌ همراه سند ودیعه گذاری و شناسنامه و کارت ملی خود به یکی از شعب بانک ملی در سراسر کشور مراجعه می‌کنند که مبلغ ودیعه گذاری اولیه و سود متعلقه به آن محاسبه شده و متقاضیان بقیه این مبلغ را تا سقف حداقل 10 میلیون تومان تکمیل می‌کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت در رابطه با اعلام کاروان‌های حج سال جاری گفت: با نهایی شدن فرآیند اجاره هتل‌های زائران، لیست کاروان‌های حج و قیمت نهایی آنها متناسب با درجه کاروان اعلام خواهد شد و واجدین شرایط اعزام به حج که نسبت به ثبت نام اولیه تشرف در بانک‌ها اقدام کرده‌اند، می‌توانند در کاروان‌ها ثبت نام نمایند.

 محمدی درباره قیمت کاروان‌های حج تصریح کرد: ما همه تلاش خود را به‌کار برده‌ایم تا افزایشی در قیمت کاروان‌های حج نسبت به سال 94 نداشته باشیم اما نرخ ارز نسبت به سال 94 تغییر کرده و از سوی دیگر  بخشی از خدمات از جمله حمل و نقل و یا چادرهای زائران در عرفات تغییر کرده که می‌خواهیم خیمه‌های بهتری برای حجاج تهیه شود که این افزایش قیمت به‌دلیل افزایش کیفی خدمات خواهد بود.

 وی در رابطه با زمان اعلام هزینه نهایی کاروانها گفت: امیدواریم با نهایی شدن فرآیند اجاره هتل حجاج، قیمت نهایی کاروان‌های حج بر مبنای درجات آنها تا یک هفته آینده اعلام شود.

 رئیس سازمان حج و زیارت به واجدین شرایط تشرف به حج سال جاری تاکید کرد: حتما در این دوره نسبت انجام فرآیند ثبت نام اولیه تشرف به حج سال‌جاری در شعب بانک ملی اقدام کنند و این ثبت نام را به زمان اعلام کاروانهای حج موکول نکنند.

محمدی در بخش دیگری از سخنان خود در زمینه فرآیند ثبت نام کاروان‌های حج بعد از نهایی شدن هتل‌های حجاج اظهار کرد: به‌صورت عمومی و همچنین از طریق رسانه‌های استانی زمان ثبت نام در کاروان‌های حج اعلام خواهد شد و واجدین شرایط اعزام به حج در شهرهای محل سکونت خود می‌توانند برای ثبت نام در کاروان‌ها اقدام کنند.

وی درباره اطلاع رسانی فردی به زائران نیز بیان کرد: پس از ثبت نام زائران در کاروان‌های حج، اطلاع رسانی به زائران از طریق ارسال پیامک هم انجام خواهد شد.

رئیس سازمان حج و زیارت درباره نقل و انتقال اسناد ودیعه‌های گذاری حج توضیح داد: دارندگان اسناد ودیعه گذاری اولویت دار حج می‌توانند نسبت به واگذاری فیش حج خود به دیگران اقدام کنند که برای این کار لازم است انتقال دهنده و انتقال گیرنده فیش حج به یکی از دفاتر زیارتی مجاز سازمان حج و زیارت مراجعه کنند و هزینه این فیش بر مبنای توافق در دوطرف هست و سازمان حج در این مقوله وارد نمی‌شود. این فرآیند ایجاد شده تا از حضور دلالان در این حوزه معنوی  و ایجاد بازار سیاه برای فیش‌های حج جلوگیری شود.

محمدی در ادامه درباره آخرین برنامه‌ریزیهای و اقدامات حج سال جاری گفت: عملیات حج فرآیند وسیعی است که برای اجرای آن کمیته‌ها و کارگروههای متعددی فعالیت می‌کنند و هر سال بعد از عملیات حج آسیب شناسی صورت می‌گیرد و در حوزه‌های مختلف عملیاتی همچون حمل و نقل، اسکان، امداد و ... کارگروههای ویژه‌ای تشکیل می‌شود که این کارگروهها از سه ماه گذشته تشکیل شده و در حال برنامه‌ریزی امور هستند. 

وی در زمینه برگزاری جلسات توجیهی و آموزشی حجاج گفت: بعد از ثبت نام زائران در کاروان‌های حج، این جلسات برگزار شده و سرفصل‌های آموزشی این جلسات بازنگری جدی شده و کاملا عملیاتی و کاربردی شده است به گونه‌ای که با توجه به اینکه حجاج تنها یک بار به حج مشرف می‌شوند پیش از اعزام نسبت به مکانی که به آنجا اعزام می‌شوند و همچنین فضای پرازدحام حج و ایام تشریق آگاهی و آمادگی داشته باشند.

رئیس سازمان حج و زیارت اضافه کرد: علاوه بر جلسات آموزشی کاروان‌ها، همایش‌های متمرکز آموزشی و توجیهی نیز برای همه زائران هر استان برگزار خواهد شد.

محمدی تصریح کرد: برای مدیران کاروان‌های حج آموزش‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شده همچنین در انتخاب مدیران کاروان‌های حج شرایط انتخاب ویژه‌ای داشتیم و در ضوابط بازنگری کردیم. نشست‌های استانی با مدیران و کارگزاران حج برگزار می‌شود تا با یک آمادگی کامل به استقبال خدمات رسانی به حجاج برویم.

وی درباره مشکلاتی که ممکن است زائران در حج با آن مواجه باشند، توضیح داد: موسم حج امسال در فصل اوج گرما خواهد بود  و ما در جلسات آموزشی به زائران یادآور خواهیم شد که در شرایطی از این دست چگونه رفتار کنند که آسیب نبینند. مرکز پزشکی حج خدمات پزشکی خود را ارتقا داده است و برای ارائه خدمات به زائران مهیا می‌شود اما لازم است زائران نیز در این زمینه ها به توجیهات و آموزشهای که در جلسات مربوطه ارائه می شود کاملا توجه کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین گفت: در مذاکرات حج به دغدغه‌ها و نگرانی‌های نظام و مردم پرداخته شد و با توجه به حوادث حج دو سال گذشته راهکار و مصادیق اجرایی برای جلوگیری از تکرار آن حوادث تعریف شد که به‌صورت مکتوب نیز در تفاهم نامه آمده تا  دیگر شاهد اینگونه حوادث در حج نبوده و شاهد حضور عزتمندانه زائران در حج باشیم.

محمدی  درزمینه  تفاوت های حج امسال با سال های قبل گفت: با توجه به تعلیق در عملیات حج در سال گذشته، امسال برخی فرآیندهای اجرایی حج بصورت فشرده صورت می گیرد و علیرغم آنکه  برخی از زیرساخت‌های خدماتی که در سال های گذشته در اختیار داشتیم از دست رفته است اما بدنه اجرایی و مجموعه کارگزاران تلاش مضاعفی می کنند تا این سازوکار و زیر ساختها فرهم شود و قطعا خدماتی شایسته به زائران ارائه شود.

وی درباره زمان اعزام حجاج به سرزمین وحی بیان کرد: اعزام حجاج از اول مرداد آغاز خواهد شد که نیمی از زائران در قالب کاروان های مدینه قبل و نیمی با کاروان‌های مدینه بعد به حج مشرف می‌شوند و این اعزام‌ها حدودا تا 26 مرداد ادامه خواهد شد. همچنین اولین گروه از حجاج 14 ذی الحجه به کشور بازخواهند گشت.

 رئیس سازمان حج و زیارت درباره مدت سفر حجاج گفت: مدت زمان سفر حجاج و اقامت آنان در مدینه منوره و مکه مکرمه بین 30 تا 33 روز خواهد بود.

محمدی در خصوص تعداد فرودگاه های تعیین شده برای انجام پروازهای حج نیز بیان کرد: پروازهای حج از 19 فرودگاه کشور انجام می گیرد.

وی درباره استفاده حجاج از کارت و مچ بند شناسایی  تصریح کرد: موضوع استفاده از مچ بند شناسایی برای حجاج موضوع بسیار  ساده  و بسیطی است اما متاسفانه این روزها در فضای مجازی عده ای که ممکن است با اصل فریضه حج مشکل داشته باشند در این خصوص فضاسازی می‌کنند و جو منفی در کشور ایجاد می‌کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت در این باره اضافه کرد: هر ساله کارت شناسایی برای حجاج تهیه می‌شود که اطلاعات فردی و ضروری زائران روی آن درج شده است. همراه داشتن کارت شناسایی در شرایط پر ازدحام حج ضروریست اما بسیار اتفاق می‌افتد که برخی از حجاج بویژه سالخوردگان یا فراموش می کنند یا به همراه داشتن آن اهمیت نمی‌دهند که خود این امر مشکل ساز است. در حج احتمال گرمازدگی، بیماری و یا تصادف و یا گم شدن زائران در آن ازدحام جمعیت وجود دارد  و از طرفی میانگین سنی نیمی از زائران ما بالای 50 سال است و احتمال گم شدن زائر و همراه نداشتن کارت زائر وجود دارد. از این رو کارشناسان ما به این نتیجه رسیدند که علاوه بر کارت شناسایی زائر، همچون دیگر کشورها از مچ بند هم استفاده کنیم. به‌دلیل اینکه این مچ بند همیشه همراه زائران خواهد بود و دغدغه گم شدن و همراه نداشتن کارت زائر اینگونه مرتفع خواهد شد و این جای تعجب است که عده‌ای این موضوع ساده را در جامعه تبدیل به یک بحران کرده‌اند.

محمدی در ادامه گفت: بعثه مقام معظم رهبری کتبی را در حوزه فرهنگی و معارف برای زائران تهیه و تدوین می‌نماید و ما در حوزه اجرایی ملزم هستیم که فضایی را فراهم کنیم تا زائران از فضای معنوی حج بیشترین استفاده را داشته باشند.

وی به حجاج توصیه کرد که حتما در جلسات آموزشی کاروان‌ها حضور داشته باشند و به نکاتی که در آن جلسات مطرح می شود توجه جدی داشته باشند و هر سوال و ابهامی که در خصوص حج وجود دارد را در آن جلسات مطرح نمایند و مدیران و کارگزاران حج اینگونه موارد را به ما اعلام کند؛ اگر زائران با این آمادگی و آگاهی در حج حضور پیدا کنند، مشکلی برای آنان به‌وجود نخواهد آمد.

رئیس سازمان حج و زیارت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: علی رغم کمبود وقت، تیم مسکن حج تمام تلاش خود را به‌کار گرفته که حتی هتل‌هایی با کیفیت‌تر از حج گذشته را برای زائران اجاره کند  اما از سه سال قبل با توجه به اجرای طرح توسعه مسجد شریف نبوی(ص) در مدینه منوره ، تمام هتل‌های محدوده حرم تخریب شده و ما و دیگر کشورها در مدینه برای اسکان در تنگنا هستیم با این حال تلاش کردیم علی رغم همه محدودیت‌ها بهترین هتل‌های موجود را برای زائران اجاره کنیم و از شاخص‌های خود کوتاه نیامدیم.

محمدی افزود: در حوزه تدارکات و تغذیه حج ، تنوع در برنامه غذایی ضمن توجه به سلامت جسمانی حجاج در نظر گرفته شده است؛ در حوزه پزشکی حج نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است. 

وی درباره از سرگیری سفرهای عمره توضیح داد: با توجه به حادثه فرودگاه جده، ایران اعزام عمره گزاران را متوقف کرد و شرط ما برای از سرگیری عمره مجازات دو پلیس خاطی فرودگاه جده بود که در مذاکرات حج رسما به ما اعلام شد که این دو مامور در حال گذراندن دوران محکومیت خود هستند، از این رو شرط ما تامین شده است؛ بنابراین در صورتی که سعودی در حج به تعهدات خود عمل کند عمره بعد از حج از سر گرفته خواهد شد.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار