17. ارديبهشت 1396 - 22:17   |   کد مطلب: 16617
اگر می خواهید بدانید، گرانترین، کوچکترین، کهن ترین، اسرارآمیزترین، پرخواننده ترن، پرشمارگان ترین و قطورترین کتاب های جهان را بشناسید این گزارش را بخوانید.
کتاب,نمایشگاه کتاب,رکورد گینس,دن کیشوت,انجیل,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

به گزارش شبنم همدان به نقل از جام جم آنلاین : این روزها شهر آفتاب میزبان یکی از بزرگترین رویدادهای مرتبط با کتاب و کتابخوانی در جهان است، نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را بسیاری رکورددار بازدید مردم می دانند.به بهانه برگزاری نمایشگاه کتاب تهران که از رکوردداران نمایشگاه های کتابی در جهان محسوب می شود سری زده ایم به دنیای شگفت انگیز ادبیات و کتاب و برای شما از رکوردداران این حوزه گزارشی تهیه کرده ایم.

▲ گران‌ترین کتاب جهان

لئوناردو داوینچی را همه ما با شاهکارهای میلیاردی هنری می شناسیم، با مونالیزا و شام آخرش ، اما او در دنیای کتاب هم رکورددار است ، شاید خود لئوی جوان هم فکرش را نمی کرد روزی کتابچه یادداشت شخصی اش چنین در دنیای امروز معامله شود، داستان از این قرار است که در سال ۱۹۹۴ در حراجی کریستی در نیویورک کتابچه او برای فروش عرضه شد، خیلی از کارشناسان احتمال می دادند که این کتابچه حدود 5 میلیون دلار به فروش برسد اما واقعا هیچ کسی فکرش را نمی کرد در پایان این حراج چکش ۳۰ میلیون و ۸۰۰ هزار دلاری برای آن ثبت شود یک نفر چنین پولی را پرداخت کند، البته چند روز بعد هم هاین شگفتی ها به پایان رسید وقتی اعلام شد این خریدار که این مبلغ را پرداخته است کسی نیست جز ثروتمندترین مرد جهان: آقای بیل گیتس!

▲ کهن‌ترین کتاب چاپی جهان

وقتی صحبت از کتاب چاپی قدیمی به میان می آید قطعا باید این کتاب یک اثر مرتبط با ادیان باشد، کهن ترین کتاب چاپی جهان ۶۰۰ سال پیش از نسخه چاپی انجیل گوتنبرگ و ۸۶۸ سال پس از میلاد مسیح به چاپ رسیده است که از آن به عنوان کهن‌ترین کتاب چاپی جهان یاد می‌کنند: دیاموند سوترا. این کتاب متن گفتگویی ردوبدل شده میان بودا و یکی از شاگردانش است. برای چاپ این کتاب نشان‌های نوشتاری و تصاویر روی یک صفحه چوبی کنده‌کاری شده و سپس روی آنها را رنگ کرده و در نهایت روی کاغذ فشار داده‌اند.

▲ کوچکترین کتاب جهان

احتمالا شما هم دارید تلاش می کنید تا تصویر این کتاب را ببینید! آیا واقعا می توانید این کتاب را ببینید؟ پاسخ قطعا منفی است، این کتاب اثری مینیاتوری با ابعاد ۷۴ در ۷۵ میلی‌متر است که مثل خیلی موارد خاص در ژاپن تهیه شده است و فعلا رکورد کوچکترین کتاب جهان را به نام خود به ثبت رسانده است. این کتاب به اسم «‌گل‌های فصول» دارای ۲۲ صفحه است و حاوی تصاویر گل‌ها همراه با توصیف آنهاست که در فونت یک‌دهم میلیمتر چاپ شده است. ناشر این کتاب (Toppan Printing) برای چاپ آن از تکنیکی استفاده کرده که در صنعت چاپ اسکناس استفاده می‌شود.

▲ پرشمارگان ترین کتاب جهان

نوبتی هم که باشد بالاخره نوبت به انجیل می رسد، اثر چاپی و مقدس دین مسیح که البته دارای چند رکورد است، از جمله پرشمارگان ترین که البته مجموع شمارگان آن فقط قابل تخمین است و عدد دقیقی درباره آن وجود ندارد. آن طور که در کتاب رکوردهای گینس آمده است تاکنون بین ۲ و نیم تا ۵ میلیارد نسخه از انجیل چاپ شده است. جالب است بدانید هر سال نزدیک به ۲۰ میلیون نسخه جدید نیز به این مجموع افزوده می‌شود. انجیل همچنین رکورد بیشترین تعداد ترجمه‌ها را در اختیار دارد. این کتاب به بیش از ۲۵۰۰ زبان ترجمه شده است.

▲ پرخواننده‌ترین رمان جهان

لابد شما هم مانند من فکر می کنید اکنون نوبت هری پاتر است، اما در اشتباه هستید، بیش از چهار قرن است که داستان دن‌کیشوت میلیون‌ها خواننده در سراسر جهان را به وجد آورده و الهام‌بخش هنرمندانی در حوزه های مختلف از جمله پیکاسو بوده است. دن‌کیشوت اثر میگل سروانتس، نویسنده اسپانیایی تا سال 2017، حدود ۵۰۰ میلیون بار چاپ شده است. برای مقایسه بد نیست بدانید که شمارگان کل مجموعه هفت جلدی داستان‌های هری پاتر تا به حال ۴۰۰ میلیون نسخه بوده است.

▲ قطورترین کتاب جهان

قطورترین کتاب جهان با ضخامت ۳۲ سانتی‌متر دربرگیرنده تمامی داستان‌های خانم مارپل به قلم آگاتا کریستی است (۱۲ کتاب و ۲۰ داستان کوتاه). این کتاب در سال ۲۰۰۹ در ۵۰۰ نسخه توسط انتشارات Harper Collins منتشر شد.

▲ اسرارآمیزترین کتاب جهان

این کتاب دانشمندان زیادی را کلافه کرده است: دست‌نوشته‌های ووینیچ که دربرگیرنده نقاشی‌های عجیب و غریب از جمله تصاویر گیاهان ناشناخته است و با الفبایی ناآشنا نگاشته شده است. نویسنده کتاب ناشناس است و خلق آن احتمالا به قرن ۱۵ میلادی بازمی‌گردد. گفته می‌شود که این کتاب جزو دارایی‌های رودلف دوم (امپراتور رم مقدس) بوده است. در سال ۱۹۱۲ ویلفرد ووینیچ(عتیقه‌شناس مشهور انگلیسی و کلکسیونر کتاب) این اثر مهم را در ایتالیا خرید و با خود به آمریکا برد.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار