25. خرداد 1396 - 15:14   |   کد مطلب: 17219
گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین طالبی:
شب قدر شب بیدار ماندن نیست ، شب بیدار شدن است
نزول قران کریم"انا انزلناه فی لیله القدر "(سوره قدر آیه 1)همه قرآن در شب قدر نازل شده است و چون تعبیر به انزال کرده ظهور در یکپارچگی و دفعی بودن دارد و تنزیل که ظاهراً در نزول تدریجی است 1. نزول یکباره در یک شب معین 2. نزول تدریجی در طول بیست و سه سال

به گزارش شبنم همدان ،

در خصوص منزلت شب های قدر گفتگویی با حجت الاسلام و المسلمین ابوذر طالبی انجام دادیم.

حجت الاسلام طالبی در ارتباط با وقایع شب قدر اظهار داشت : شب قدر شب نزول قرآن و دیگر کتب ادیان آسمانی است. قرآن کریم به دو گونه نازل شده است: 1. نزول قران کریم"انا انزلناه فی لیله القدر "(سوره قدر آیه 1)همه قرآن در شب قدر نازل شده است و چون تعبیر به انزال کرده ظهور در یکپارچگی و دفعی بودن دارد و تنزیل که ظاهراً در نزول تدریجی است  1. نزول یکباره در یک شب معین 2. نزول تدریجی در طول بیست و سه سال.
در نزول دفعی (یکپارچه )قرآن کریم که مرکب از سوره ها و آیات است یکدفعه نازل نشده است بلکه بصورت اجمال همه قرآن نازل شده است چون آیاتی که درباره وقایع شخصی و حوادث جزیی نازل شده ارتباط کامل با زمان و مکان و اشخاص و آن احوال و در آن زمان و مکان نازل شده و معلوم است پس قرآن به همین هیئت که هست دو بار نازل نشده بلکه بین دو نزول قرآن فرق است و فرق آن در اجمال و تفصیل است .همان اجمال و تفصیلی که در آیه شریفه "کتاب احکمت ایاته ثم فصلت من لدن حکیم خبیر "(سوره هود آیه 1)به آن اشاره شده است . در شب قدر قرآن کریم به صورت اجمال و یکپارچه بر پیامبر اکرم (ص)نازل شد و در طول 23 سال به تفصیل و به تدریج و آیه آیه نازل گردید .2 تقدیر امور: خداوند متعال در شب قدر حوادث یکسال آینده را از قبیل مرگ , زندگی , وسعت , یا تنگی روزی , سعادت , شقاوت , خیر , شر , طاعت , معصیت و ... تقدیر می کند. در آیه شریفه "انا انزلناه فی لیله القدر "(سوره قدر آیه 1)کلمه قدر دلالت بر تقدیر و اندازه گیری دارد 3.نزول ملائکه و روح :بر اساس آیه شریفه "تنزل الملئکه و الروح فیها باذن ربهم من کل امر "(سوره قدر آیه 4)ملائکه و روح به اذن پروردگارشان نازل می شوند و منظور از روح آن روحی است که از عالم امر است و خداوند متعال درباره اش فرموده است "قل الروح من امر ربی "(سوره اسراء آیه 85) به تفصیل در تفسیر شریف المیزان آمده است و دو روایت در مورد نزول ملائکه و روح آمده است. پیامبر اکرم (ص)فرمود : هنگامی که شب قدر می شود ملائکه ای که ساکن  در" سدره المنتهی"هستند و جبرئیل یکی از آنها است که نازل می شوند در حالی که جبرئیل به اتفاق سایر ملائکه پرچم هایی به همراه دارند یک پرچم بالای قبر من (رسول الله (ص)) , یکی بر بالای بیت المقدس و پرچمی در مسجد الحرام و پرچمی به طور سینا نصب می کنند هیچ مومن و مومنه ای در این نقاط نمی ماند مگر آنکه جبرئیل به او سلام می کند, مگر کسی دائم الخمر و یا معتاد به خوردن گوشت خوک باشد (مجمع البیان جلد 10 صفحه 520) در روایت دیگر از امام صادق علیه السلام در مورد روح سوال شد حضرت فرمودند :روح از جبرئیل بزرگتر است و جبرئیل از سنخ ملائکه و روح از آن سنخ نیست خداوند فرموده است" تنزل ملائکه و الروح "روح غیر از ملائکه است (تفسیر برهان جلد 10صفحه 481) در این شب مساله اصل امامت مورد توجه قرار گرفته است (تنزل ملائکه والروح )روح  بر وجود امام زمان(عج) نیز تعبیر شده است.
حجت الاسلام و المسلمین طالبی اضافه کرد :سلام و امنیت قرآن کریم در بیان ویژگی شب قدر می فرماید :"سلام هی حتی مطلع الفجر"(سوره قدر آیه 5) کلمه سلام و سلامت به معنای عاری بودن از آفات ظاهری و باطنی است و جمله سلام هی اشاره به عنایت الهی که تعلق گرفته است به اینکه رحمتش شامل همه آن بندگان بشود که به سوی او روی می آورند.
طالبی تصریح کرد : در خصوص اینکه شب قدر باب عذاب بسته است لازمه ی این معنا است که در این شب کید شیطان هم موثر واقع نمی شود.

 طالبی در خصوص اعمال شب قدر خاطر نشان کرد :هدف خلقت "و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون "(سوره زاریات آیه 56)بهترین وسیله تقرب به خدا عبادت است حضرت علی (ع)می فرماید :هیچ چیز مانند عبادت انسان را به خدا نزدیک نمی کند .شب احیا به معنای بیدار ماندن نیست بلکه بیدار شدن است از پیامبر اکرم (ص)سوال کردند بهترین درخواست و دعا در شب قدر چیست ؟پیامبر اکرم(ص) فرمودند: عاقبت به خیری و حسن عاقبت بهترین دعا است .
طالبی درپایان افزود :در شب قدر با حضور قلب و نیت خالص خداوند متعال را بخوانیم تا خداوند ما را اجابت کند.

انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

آخرین اخبار