17. تير 1396 - 16:21   |   کد مطلب: 17545
مسئله حفظ حجاب برای شهدای گرانقدر ایران اسلامی به حدی با اهمیت بود که به گفته سردار جعفری در بیش از 80 درصد وصیت نامه شهدا، پس از تاکید بر حفظ انقلاب و پشتیبانی از ولایت فقیه به حفظ حجاب اشاره شده است و رهبر معظم انقلاب نیز عفیف و محجبه بودن را شاخصه زن مسلمان انقلابی، زن الگوی سوم جهان عنوان کردند.
هفته عفاف و حجاب,الگوی زن سوم,شهدا,زن مسلمان انقلابی,عفیف و محجبه,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

به گزارش شبنم همدان به نقل از «بسیج زنان کشور» : زهرا باقری؛ هر فردی در زندگی خود، به دنبال الگویی است تا بتواند بر اساس آن، زندگی روزمره خود را به اهداف عالی گره بزند و برنامه های زندگی اش را بر اساس آن تنظیم کند. البته در زندگی امروزه که افراد از منابع مختلفی اطلاعات روزانه خود را به دست می آورند، یافتن الگویی که در همه مکان ها قابل تقلید باشد چندان کار ساده ای نیست.

در زمان گذشته تنها یک نفر به عنوان الگو انتخاب می شد که در اکثر کارها و فعالیت ها قابل تقلید بود اما در زمان فعلی، اکثر جوانان یک نفر را در هنر، یک نفر در تحصیل، یک نفر در کسب هنر و ... را به عنوان الگو انتخاب می کنند و این امکان وجود دارد که الگوها در برخی مسائل اخلاقی و دینی دارای نظرات مشابهی نباشند و آن زمان است که دیگر جمع میان الگوها امکان پذیر نیست و فرد بر اساس علاقه بیشتری که به هر یک از الگوها دارد، نوع نگاه به دین و اخلاق خود را تنظیم می کند، خواه این الگو از نظر جامعه پذیرفته شده باشد یا نباشد! بر این اساس لازم است که متولیان امور فرهنگی به معرفی الگوهایی که تا حد امکان این ویژگی ها را دارند، مبادرت ورزند.

در شانزدهم اسفندماه سال 91 رهبر معظم انقلاب با صدور پیامی به کنگره هفت هزار زن شهید، به ضرورت وجود الگو برای دختران و زنان جامعه اشاره کرد و پس از آسیب شناسی کوتاه ولی کامل از زن شرقی و زن غربی آن ها را الگوی ناموفق دانسته و به معرفی الگوی اسلامی زن ایرانی پرداختند و وی را الگوی مناسبی دانستند.

در بیان شاخص های ایشان آمده است: شیرزنان انقلاب و دفاع مقدس نشان دادند که الگوی سوم، «زن نه شرقی، نه غربی» است. زن مسلمان ایرانی، تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان، گشود و ثابت کرد که می‌توان زن بود، عفیف بود، محجبه و شریف بود، و درعین حال، در متن و مرکز بود. می‌توان سنگر خانواده را پاکیزه نگاه داشت و در عرصه‌ی سیاسی و اجتماعی نیز، سنگرسازی‌های جدید کرد و فتوحات بزرگ به ارمغان آورد.

یکی از شاخصه های این زن که می تواند الگوی زنان جهان باشد، عفیف و محجبه بودن است، موضوعی که همواره در بیانات و وصیت نامه های شهدا نیز به آن اشاره شده است.

محمدعلى رجایى، رئیس جمهور شهید کشور اسلامی ایران در وصف بانوان اوایل انقلاب که همان پرچمداران الگوی سوم هستند گفت: « خواهران ما در حالى كه چادر خود را محكم برگرفته ‏اند و خود را هم چون فاطمه و زینب حفظ می ‏كنند... هدف‏دار در جامعه حاضرشده ‏اند.»

سردار غلامرضا جعفری در سومین یادواره سرداران و 275 شهید شهرستان سرو ابرکوه، در مهرماه سال 93  در خصوص اهمیت حجاب در وصیت نامه شهدا عنوان کرد که بیش از 80 درصد وصیت نامه شهدا حول محور موضوعات حفظ نظام و انقلاب اسلامی، پشتیبانی از ولایت فقیه و مسئله حجاب است.

تاکید بر حفظ حجاب و ارتباط آن با کرامت انسانی زنان در وصیت نامه شهدا وجود دارد و آن ها از هر بهانه ای برای بیان این مطلب استفاده می کردند، به طور مثال شهید شکرخدا فردین، در وصیت نامه خود نوشت: «پیام شهدا به شما حجاب است، پیام امام حجاب است، پیام قرآن حجاب است. حجاب امری است واجب بر هر زن مسلمان و شرافتمند.» یا بخشی از وصیت نامه شهید سعید زقاقی، که اخیرا بیشتر به عنوان عکس نوشته دیده می شود این است که «مادرم! فقط زمانی گریه کن که مردان ما غیرت را فراموش می‌کنند و زنان ما عفت را!» یا شهید غلامرضا عسگری نوشته است: « «مادرم... من با حجاب و عزت نفس و فداکارى شما رشد پیدا کردم.» یا شهید حمیدرستمی اینطور وصیت کرده است: «به پهلوى شکسته فاطمه زهرا(س) قسمتان می دهم که، حجاب را حجاب ‏را، حجاب را، رعایت کنید.».

در وصیت نامه شهدای مدافع حرم نیز این تاکید وجود دارد، حتی زمانی که لحظاتی بیشتر تا شهادت فاصله نداشتند به این موضوع اشاره کرده اند، مانند وداع شهید عباسعلی علیزاده از پشت بیسیم با فرزندانش از خط مقدم عملیات در سوریه، هنگامی که در محاصره ی تکفیری ها قرار گرفت از پشت بیسیم با فرزندانش درد و دل می کند: سینا جان دنیا برام کوچیک شده بابا سینا جان اسلحه ی من زمین نمونه بابا ندا جان دخترم شب عروسیت میام پیشت باباجان نداجان چادر مادرمون حضرت زهرا رو سرتون نگه دارین...

 

حفظ حجاب در سیره عملی شهدا

فاطمه سادات موسوی، امدادگر جبهه های جنگ تحمیلی، در خصوص تاکید رزمندگان و شهدا به حفظ حجاب می گوید: در زمان امدادگری، یک روز رزمنده ای که خون زیادی از وی ریخته بود را به بهداری می آورند و در آنجا وی با پوشش چادر حضور داشت اما دکتر از او می خواهد که چادرش را بردارد تا بهتر بتواند به مجروح کمک کند، اما آن رزمنده پایین چادر خانم موسوی را می گیرد و بریده بریده به وی می گوید که این کار را نکن و به خاطر کمک به ما هم که شده چادرت را بر ندار» این نشان می دهد که چقدر حفظ حجاب برای رزمنده ها در بحرانی ترین شرایط هم اهمیت داشت.

امید آن که هر یک از ما در پیروی از راه شهدای گرانقدر ایران اسلامی، با رعایت حجاب اسلامی، بتوانیم زمینه های گسترش حجاب و عفاف را در جامعه ایجاد کنیم و چنان که آنان کاری حسینی کردند، ما نیز قدم در راه زینبی شدن برداریم.

 

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار