17. مرداد 1396 - 9:26   |   کد مطلب: 18023
گفتگو با خبرنگار شبکه خبر:
خبرنگار چشم و گوش جامعه است
خبرنگار شبکه خبر اظهار داشت: خبرنگاری جزو مشاغل سخت و کاملاً تخصصی است و هر فرد با هر سلیقه ای نمی تواند وارد حیطه خبرنگاری شود. خبرنگار در رسانه ملی علاوه بر دانش روانشناسی آکادمیک و علوم ارتباطات باید به روز باشد و مطالعات وسیعی داشته باشد و مطالعه جزئی از وجودش باشد.
خبرنگار شبکه خبر

به گزارش شبنم همدان:

یک روز از تقویم به خبرنگار اختصاص داده شده است .روز 17 مرداد ماه سالروز شهادت محمود صارمی به دست طالبان در مزار شریف  افغانستان روز خبرنگار نامیده شده است .

جستجوی خبر وظیفه اصلی یک خبرنگار است. خبرنگار حلقه واسط میان مردم و مسئولان جامعه است. هرجا مردم نیاز به مطالبه گری دارند و صدایشان به جایی نمی رسد دست به دامان این گروه می شوند و از این قشرمدد می طلبند.  مردم خبرنگار را چشم و گوش جامعه می دانند و از او انتظار دارند واقعیت های جامعه را به دور جناح بازی های سیاسی انعکاس دهد. خبرنگار باید صادق ,شفاف, منصف و تحلیل گر باشد آنچه را که می بیند بدون هیچ گونه کم و کاست وبزرگ نمایی به جامعه انتقال دهد. خبرنگار وظیفه خطیری بر دوش دارد باید مسئول و آگاه به  مسائل روز جامعه  باشد.

به مناسبت روز خبرنگار گفتگویی با عدنان کریمیان یکی از خبرنگاران و گزارشگران پر تلاش شبکه خبر انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

 

مطالعه و آگاهی جزئی از وجود خبرنگار

آیا حرفه خبرنگاری در کشور ما در جایگاه واقعی خود قرار دارد و برای رسیدن به جایگاه اصلی یک خبرنگار چه ویژگیهایی باید داشته باشد ؟

طبعاً در داخل کشور خبرنگار در جایگاه اصلی رسانه آزادی بیان و گویش قرار ندارد بخشی از این جایگاه به شخص خبرنگار بستگی دارد. خبرنگاری جزو مشاغل سخت و کاملاً تخصصی  محسوب می شود. هر فرد با هر سلیقه ای نمی تواند وارد حیطه خبرنگاری شود. خبرنگار در رسانه ملی علاوه بر دانش روانشناسی آکادمیک و علوم ارتباطات باید به روز باشد و مطالعات وسیعی داشته باشد و مطالعه جزئی از وجودش باشد. بنده با اقتدار می نویسم و عاشق شغل خبرنگاری هستم از نظر من قابل توجیه نیست که بگویند حرفه خبرنگاری باعث رنج و عذاب است .

 

خبرنگار باید مراقب عبور از خط قرمز ها باشد

آیا تا کنون در انجام مصاحبه با اشخاص بلند پایه  مجبور شده اید بخشی از گزارش را حذف و یا تغییر دهید ؟

از نظر من زمانی که مجبور شوم بخشی از گزارش را حذف و یا تغییر دهم سوژه را از دست می دهم. در رسانه ملی قبل از انجام گزارش  سوالات را پژوهش و مکتوب می نماییم و ارزیاب رسانه ملی آنها را تایید می کند.  من کار مستند سازی نیز انجام می دهم. در انجام یک کار مستند از زندان ها بخشی از مستند به گفتگو با زندانیان اختصاص دارد و در این گفتگوها آنان صحبت هایی می نمایند که پخش آن بد آموزی هایی دارد. مطمئنا این بخش از مستند پخش نخواهد شد  چون با خط قرمز ها تداخل پیدا می کند. ما نمی توانیم هر صحبتی را به نام آزادی بیان مطرح نمایم. چون در منزل شخصی نیز خط قرمز هایی وجود دارد که نباید از آنها عبور کرد. بنابراین نمی توان در مقام خبرنگار هر مساله ای را به نام آزادی بیان مطرح کرد .در انجام وظیفه  خطیر خبرنگاری کار نباید سلیقه ای باشد. در خصوص مصاحبه با مدیران و اشخاص بلند پایه  خبرنگاران باید پس از انجام گزارش مکتوب از شخص مقابل امضا بگیرند و افراد گفته هایشان را تصدیق کنند  چون صدا از نظر قوه قضاییه مدرک محسوب نمی شود .

 

اخبار سوخته و کذب داخلی بلای جان خبرنگاران

نقاط ضعف و قوت شغل خبرنگاری چیست ؟

گزارشگر و خبرنگار شبکه خبر گفت :در شغل خبرنگاری ضعفی مشاهده نمی کنم اما در بحث امکانات قابل مقایسه و رقابت با غول های رسانه ای جهان نیستیم. متاسفانه در داخل کشور اخبار سوخته و کذب منتشر می شود و مدیران این مسائل را توجیح می کنند بدون اینکه از مردم عذر خواهی کنند. در کشورهای پیشرفته خبرنگار توانایی جابه جایی وزیر را دارد .خبرنگاری یک حرفه مردمی است که به روابط عمومی بالایی نیازدارد. مردم و دولت نگاه مثبتی به خبرنگار دارند و ما انواع مختلفی از خبرنگارها مانند خبرنگار بین المللی ,خبرنگار پارلمانی ,خبرنگار ورزشی ,خبرنگار سیاسی و.....را داریم .خبرنگار باید سان دوره تشریفات داشته باشد. آداب تحریر ,اداب نوشتار ,نوع لباس پوشیدن مشخصی داشته باشد و از دانش روانشناسی حرفه ای بهره مند. باشد خبرنگاران متناسب با توانایی های خود حقوق دریافت می کنند. در شبکه خبر هر ساله جهت تسلط خبرنگاران  آزمون زبان انگلیسی برگزار می شود به عنوان مثال فردی که  زیر نویس شبکه خبر را انجام می دهد توانایی تهیه و تنظیم و ارسال گزارش را در لحظه دارد .و من نیز به سه زبان  عربی ,انگلیسی ,فارسی تسلط کامل دارم .

 

بهترین خبر و بدترین خبر برای شما چه چیزی بوده است ؟

عدنان کریمیان خبرنگار و گزارشگر شبکه خبر اذعان داشت : بهترین خبر استخدام من در شبکه خبر و عقد قرارداد با این شبکه بود .و گزارش از دوران پایانی محمود احمدی نژاد و سوالاتی که از ایشان در مجلس پرسیدم باعث توجه بسیاری از رسانه ها  شد .در دوره اول دکتر روحانی مسئول رسانه  تبلیغات با حکم خودشان بودم و تا کنون  خبر بد نداشتم در حرفه خبرنگاری چالش ها ,تنگناهایی وجود دارد اما من عاشق شغل خبرنگاری هستم .

انتهای پیام / 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار