4. شهريور 1396 - 15:21   |   کد مطلب: 18289
به مناسبت سالروز ازدواج حضرت زهرا(س) و امام علی(ع)
زندگی اسلامی و اهمیت ازدواج
اساس مکتب اسلام از یک خانواده سالم به نام اهل بیت (ع)شروع شده است .به طور قطع و یقین اگر خانواده در راستای تعالیم نورانی اسلام استحکام یابد توسعه دین داری ,تعمیق دین داری نتیجه فردی و اجتماعی آن خواهد بود و اگر خانواده متزلزل شود دینداری فردی و اجتماعی نیز متزلزل خواهد شد .

به گزارش شبنم ها،

در آغازین روزهای ماه ذی الحجه و سالروز ازدواج حضرت زهرا و علی (ع)قرار داریم. و در اکثر شهرهای ایران اسلامی مراسم جشن و سرور بر پاست .
اساس مکتب اسلام از یک خانواده سالم به نام اهل بیت (ع)شروع شده است .به طور قطع و یقین  اگر خانواده در راستای تعالیم نورانی اسلام استحکام یابد توسعه دین داری ,تعمیق دین داری نتیجه فردی و اجتماعی آن خواهد بود و اگر خانواده متزلزل شود دینداری فردی و اجتماعی نیز متزلزل خواهد شد .
در ارتباط با اهمیت تشکیل خانواده از نظر اسلام و وظایف زوجین در برابر یکدیگر گفتگویی با وجیهه ملکی کارشناس علوم قرآنی  و مشاوره دینی در حوزه خانواده انجام دادیم .
وجیه ملکی در خصوص اهمیت تشکیل 

خانواده از دیدگاه اسلام گفت :ازدواج از نظر اسلام از چند جنبه مقدس است ;برخلاف مسیحیت که تجرد در آن تقدس دارد . در اسلام تاهل قداست دارد و آن هم به این دلیل است که ازدواج جنبه ی تربیتی برای روح انسان دارد .ازدواج یک نوع کمال برای روح انسان است ,که این کمال جز به وسیله ی تاهل پیدا نمی شود ;به طور واضح تر اگر کسی تا آخر عمر مجرد باقی بماند حتی اگرتمام عمرش را ریاضت بکشد و نماز بخواند و روزه بگیرد و......یک نوع خامی در روح او وجود دارد و علتش هم آن است که متاهل نشده است .

مشاوره دینی خانواده اضافه کرد :رسول اکرم (ص)فرموده اند :"زن بگیرید زیرا روزی شما فراوان تر می شود. (اصول کافی جلد 5صفحه 329)کسی که به دلیل فقر و تنگدستی ازدواج نکند به قدرت و رزاقیت خداوند عز و جل سوء ظن پیدا کرده است (مستدرک الوسائل جلد 14 صفحه 172)متاسفانه گاهی اوقات جوانان در مقابل این سخن جبهه می گیرند و می گویند خانواده دختر شرایط بسیار سختی را برای آنان تعیین می کنند و یا مهریه سنگین را بهای خوشبختی خود قرار می دهند مهریه میزان مهر و علاقه مرد به همسر خویش است .توصیه من به این جوانان این است که در ازواج شرایط اقتصادی خانواده ها را بایکدیگر بسنجد و خانواده ها در امر ازدواج پشتوانه ای برای ازدواج  فرزندان خود باشند .امام باقر (ع) فرموده اند :وقتی برای دختر شما خواستگار آمد و دین و اخلاقش خوب بود بپذیرید فقر مالی نباید مانع ازدواج گردد چون قرآن می فرماید اگر فقیر باشند خداوند آنان را از راه لطف و کرمش غنی می گرداند .و در حدیثی معیار انتخاب همسر را تفکر و بینش او قرار داده است. (کنز العمال جلد 2 صفحه 466)

ملکی  در خصوص نکات مهم برای مردان در ار تباط برقرار کردن با همسران خود به نکات ذیل اشاره کرد :
توجه کردن به همسران خود با یادآوری مناسبت های مهم زندگی 
ابراز صمیمیت و محبت درونی با رفتار و الفاظ محبت آمیز
توجه به نقش ارزشمند زنان در  قوام زندگی و اینکه موفقیت های حاصله در زندگی مدیون فداکاری و گذشت دو طرف است .
قوت قلب دادن به زنان در مصائب و مشکلات 

همکاری در امور منزل گاهی اوقات بانوان از این مساله گله مند هستند که آقایان هیچ گونه توجهی به وظایف آنان در منزل ندارند و وظایف خانه داری را جزو وظایف زنان می دانند در حالی که حضرت علی (ع)در امور منزل کمک حال حضرت فاطمه (س)بودند با تاسی به الگوی زندگی اهل بیت در  اسلام زندگی از استحکام و بنیان قوی تری برخوردار خواهد شد .
ملکی در خصوص وظایف زنان در برابر مردان خاطر نشان کرد :زنان باید در همه حال حافظ حقوق همسرانشان در زندگی باشند, حافظ اقتدار همسرانشان باشند .
تائید و حمایت از نظرات و انتخاب ها و سلیقه های همسر 
زن وظیفه حفظ آرامش کانون  خانواده را به عهده دارد حسن خلق نیز یکی از اِلمان های آن است .

انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

آخرین اخبار