5. شهريور 1396 - 21:34   |   کد مطلب: 18306
احتمال ابتلا به عفونت ادراری در دختربچه‌ها بیشتر از پسربچه‌هاست و این مشکل معمولا در کودکانی که تخلیه ادرار را به تاخیر می‌اندازند یا دچار یبوست هستند بیشتر دیده می‌شود.
عفونت ادراری,کودکان,کلیه,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

به گزارش شبنم همدان به نقل از آرمان زنان : عفونت ادراری یک بیماری مهم و شایع میان کودکان است که به علت وارد شدن میکروب به مجاری ادرار ایجاد می‌شود.

عفونت ادراری یکی از بیماری‌هایی است که ممکن است شیوع آن در کودکان چندان زیاد نباشد اما عواقبی که می‌تواند به‌ دنبال داشته باشد آنقدر مهم است که هر پدر یا مادری باید برای سالم ماندن فرزندش و دور ماندن او از این آسیب‌ها و عواقب، این بیماری را بشناسد.

میکروب‌های ایجادکننده عفونت عمدتا میکروب‌های موجود در دستگاه گوارش هستند البته ویروس‌ها و قارچ‌ها نیز می‌توانند موجب بروز عفونت ادراری شوند.

* شیوع عفونت های ادراری در کودکان

مهریار مهرکش؛ فوق تخصص کلیه کودکان با تاکید به این نکته که عفونت ادراری یک عفونت شایع و مهم است به خبرنگار ما گفت: عفونت های ادراری در کودکان وجود دارد و حدود سه تا پنج درصد دختران و یک درصد پسران در طول دوران کودکی این عفونت را تجربه می کنند، مهم این است که وقتی کودکی مبتلا به عفونت ادراری می شود، بافت کلیه از بین می رود و عوارض بسیار جدی برای او به دنبال دارد.

وی افزود: چنانچه عفونت ادراری تشخیض جدی داده نشود و نسبت به درمان آن اقدامی صورت نگیرد، منجر به بروز عوارضی مانند فشارخون، نارسایی کلیه در آینده، بین رفتن بافت کلیه و دیالیزی شدن اشخاص شود.

فوق تخصص کلیه کودکان ادامه داد: شاید مردم کمتر با عفونت های ادراری به عنوان یک عفونت مستقل برخورد می کنند و همین امر بر روی زندگی فرد و خانواده موثر بوده و موجب تغییر کیفیت زندگی شده و در آینده افراد هم تاثیر گذار است.

* علایم عفونت ادراری در دختران و پسران

احتمال ابتلا به عفونت ادراری در دختربچه‌ها بیشتر از پسربچه‌هاست و این مشکل معمولا در کودکانی هم که تخلیه ادرار را به تاخیر می‌اندازند یا دچار یبوست هستند نیز بیشتر دیده می‌شود، اگر هم اختلالی در سیستم ادراری وجود داشته باشد، مانند برگشت ادرار از مثانه به‌ طرف بالا و کلیه‌ها، خطر عفونت ادراری افزایش می‌یابد.

مهرکش درباره علایم عفونت ادراری در دختران و پسران بیان کرد: در دختران عفونت ادراری شایع تر از پسران است، به ویژه در سنینی که آموزش دستشویی رفتن به آنان داده می شود، این عفونت بسیار شایع تر می شود و در بین پسران هم تفاوتی در شیوع این بیماری وجود دارد.

وی با اشاره به زمینه های وراثتی این بیماری عنوان کرد: معمولا عفونت ادراری در بین خانواده های نزدیک افراد تکرار می شود و در واقع فاکتورهای خطری وجود دارد و این امر وابسته به زمینه های وراثتی و نوع سیستم دستگاه ادراری و برگشت ادرار است که زمینه ایجاد این بیماری را برای بسیاری از کودکان فراهم می کند.

فوق تخصص کلیه کودکان افزود: نکته مهم درباره در مورد عفونت ادراری این است که گفته می شود شایع ترین علت تب های طول کشیده و بدون علت در زیر دو سالگی مربوط به عفونت ادراری کودکان است.

این متخصص کودکان درباره علایم این بیماری تاکید کرد: عفونت ادراری به سنین نوزادی و سنین پایین تقسیم بندی می شود، باید بدانیم که در سنین پایین این بیماری علامت اختصاصی ندارد و همین اتفاق برای والدین مشکلاتی را به وجود می آورد اما باید دانست که شیر نخوردن، بیقراری شدید کودک، شلی و بی حالی و تحریک پذیری از علامت های عفونت ادراری است.

به گفته دکتر مهرکش در سنین نوزادی زردی بچه ها طول می کشد و در صورتی که این زردی سه یا چهار هفته رسید اولین موردی که باید تست شود، عفونت ادراری کودک است.

وی اضافه کرد: در سنین بالاتر علایم بهتر نشان داده شده و و فرد تب کرده و درد پهلوها و شکم را حس می کند و با بیقراری و بوی بد ادرار، سوزش ادرار، زیاد شدن ادرار و… روبه رو می شود و از همین رو کودکانی که قبلا کنترل ادرار داشتند به نوعی این کنترل را از دست می دهند و دچار شب ادراری می شوند و مجموعه این علایم نشان می دهد که کودک دچار عفونت ادراری شده و باید به این قضیه اهمیت داده شود.

* از تنبیه کودکان بپرهیزیم

فوق تخصص کلیه کودکان ضمن تاکید به این نکته که پیشگیری بهتر از درمان است، یادآوری کرد: در عفونت ادراری پیشگیری بسیار بهتر از درمان است، به دلیل اینکه هنگامی که فردی مبتلا به این عفونت ها می شود، به دلیل مسائل مطرح شده زندگی خود فرد و خانواده اش تحت تاثیر یک عفونت ساده ادراری قرار می گیرد و مشکلاتی را به دنبال دارد، بنابراین با رعایت برخی نکات بسیار ساده و کلیدی می توان جلوی این عفونت های ادراری را گرفت.

وی در توصیه به خانواده اظهار کرد: ساده ترین و مهم ترین توصیه ای که می شود این که خانواده برای پیشگیری از بروز عفونت ادراری کودکان خوردن آب زیاد را در برنامه آنها قرار دهند، بچه ها به دلیل تحرک زیادی که دارند عرق زیادی کرده و همیشه آب بدنشان کم می شود، بنابراین باید میزان مصرف آب شان در طول شبانه روز زیاد باشد.

مهرکش تاکید کرد: ضرورتی ندارد که مصرف آب به صورت خالص باشد و می توان مصرف شربت، آب میوه و میوه ها را در برنامه تغذیه ای روزانه کودکان قرار داد که در سلامتی آنها موثر بوده و از بروز عفونت های ادرار جلوگیری می کند.

وی در خاتمه اذعان کرد: مسئله مهم دیگر این که خانواده ها توجه کنند باید کودکان هر دو ساعت یک بار تخلیه مثانه را داشته باشند و نوع شستشوی کودکان نیز در پاک سازی میکروب ها مهم است و از عفونت هادی ادرای کودکان جلوگیری می کند.

فوق تخصص کلیه کودکان خاطر نشان کرد: پوشاندن لباس های نخی و گشاد به کودکان در کاهش این بیماری تاثیر دارد؛ کودکانی هستند که دائم سرگرم بازی‌‌اند و در رفتن به دستشویی تنبلی می‌کنند، یبوست نیز از عوامل مستعدکننده عفونت ادراری است.

به گفته وی، به هر حال کودک باید آمادگی ذهنی و جسمی را به دست بیاورد و از تنبیه کودکان بپرهیزیم تا از بروز استرس و نگرانی در کودکان پیشگیری کنیم.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار