8. شهريور 1396 - 15:40   |   کد مطلب: 18348
به مناسبت فرارسیدن روز عرفه و عید قربان:
تبلور رحمت خدا در روز عرفه و عید قربان
یک کارشناس علوم قرآنی اظهار داشت: روز عرفه روز نیایش و مناجات با خالق هستی است و همه گناهکاران که شب قدر را درک نکرده اند چشم امید به این روز دوخته اند. خداوند درهای رحمت و مغفرت خود را در این روز به سوی بندگانش می گشاید و همه گناهان بندگان بجز گناهاتن کبیره آمرزیده می شود.
شبنم ها , afkl ih , shabnamha , shabnamha.ir , روز عرفه

به گزارش شبنم همدان:

جهان بینی بندگی ام

در آستانه ی تحولی است شگرف

 از این رو چون تخته پاره ای سرگردان بر روی مواج در تلاطمم

و برای آرامش دل است

که در این اقیانوس مواج زوار الرحمان

خود را به آبی بیکران یادت سپرده ام

تا با ذکر نامت آرام بگیرد تمام بودنم

که تو خود وعده نمودی

الابذکر الله تطمئن القلوب

با توجه به فرارسیدن اعیاد مبارک و ایام  تحول بندگی در خصوص اهمیت روز  ترویه ,عرفه , عید قربان گفتگویی با فاطمه سادات حسینی استاد حوزه علمیه و کارشناس علوم قرآنی انجام دادیم .

 

یوم الترویه یک روز قبل از روز عرفه

حسینی اظهار داشت: ترویه در لغت به معنای سیراب کردن ,در کاری اندیشه کردن ,اندیشیدن در کار است . یوم ترویه یک روز قبل از روز  عرفه است و اولین موقعیت غربت اباعبدالله الحسین (ع)است .در روزگار گذشته در صحرای عرفات آب وجود نداشت و حاجیان از مکه آب بر می داشتند و به یکدیگر می گفتند سیراب شدی سیراب شدی و بدین دلیل این روز را یوم الترویه می نامند .اهمیت دیگر روز ترویه بدین سبب است که حجاج در این روز نیت حج تمتع می کنند ، محرم می شوند و از مکه به سوی منا حرکت می کنند و شب را در صحرای عرفات به سر می برند.

 

روزی که امام حسین حج را به عمره بدل کرد

وی افزود:  طبق روایات گوناگون منزلت روز ترویه تا جایی است درک آن مساوی با درک تمام حج شمرده می شود .در روز ترویه ابا عبدالله الحسین(ع) اصحاب و یاران خود را گرد آورد و به آنها گفت از مکه خارج می شویم و حج را به عمره بدل نمود اما عده ای سراغ حج رفتند و اباعبدالله الحسین (ع) را تنها گذاشتند. فرزند پیامبر در یوم ترویه حج را به مقصد نجات بشریت ترک کردند حرکت امام حسین (ع)از هشتم ذی الحجه تا دوم محرم که به کربلا رسید حرکتی بود برای بیدار نمودن انسانها این کاروان منزل به منزل راه می سپرد تا آمیزه ای از عزت و مظلومیت را در تاریخ ثبت نماید .

حسینی خاطر نشان کرد :پیامبر (ص )می فرماید :"هر کس این چهار شب شب ترویه ,شب عرفه ,شب عید قربان ,شب عید فطر را شب زنده داری کند بهشت بر او واجب می شود .

 

روز عرفه، روز آمرزش گناهان است

حسینی در ارتباط با روز عرفه اظهار داشت :عرفات نام منطقه وسیعی است در شرق مکه مکرمه و اندکی متمایل به جنوب که در میان طائف و مکه قرار گرفته است .زائران بیت الحرام در نهم ذی الحجه از ظهر تا غروب در این منطقه حضور دارند و در روایتی آمده است که آدم و حوا پس از هبوط از بهشت در این سرزمین یکدیگر را یافته اند و همچنین هنگامی که جبرئیل به  حضرت ابراهیم مناسک حج را آموخت چون به عرفه رسید به او گفت عرفتُ و حضرت ابراهیم پاسخ داد آری و عده ای نیز می گویند این سرزمین سرزمین شناخت و اگاهی یافتن بنده نسبت به  ضعف و حیرت خود در برابر عظمت پروردگار بنده در این سرزمین به گناهان خود در برابر عظمت و بخشش پروردگار اعتراف می کند .

استاد حوزه علمیه افزود :روز عرفه روز نیایش و مناجات با خالق هستی است و همه گناهکاران که شب قدر را درک نکرده اند چشم امید به این روز دوخته اند. خداوند درهای رحمت و مغفرت خود را در این روز به سوی بندگانش می گشاید و همه گناهان بندگان  امرزیده می شود جز گناهان کبیره و گناهانی که افراد سعی در انجام دوباره آنها دارند .

 

عید قربان، تبلور رحمت خداوند

حسینی در خصوص اهمیت عید قربان اذعان داشت :قربان عید بندگی و مبارزه با نفس است حضرت  ابراهیم از آزمایش قربانی کردن خود سربلند بیرون آمد و خداوند گوسفندی را برای قربانی کردن به جای پسرش فرستاد .قربانی به معنای پیشکش و هدیه دادن است قربانی در عید قربان به آن حیوانی گفته می شود که برای قرب و نزدیکی به خداوند ذبح می شود, مساله ای که مورد توجه است این است که خداوند به گوشت حیوانات نیاز ندارد ، بلکه این حرکت تقوا و اطاعت پذیری از دستورات خداونداست  که موجب قرب به پروردگار می شود عید قربان (عید اضحی )روز تبلور رحمت خداوند است با اولین خونی که از قربانی بیرون می جهد گناهان امرزیده می شوند .

 

استاد حوزه علمیه اضافه کرد :امنیت اجتماعی از نعمت های بزرگ خداوند است. اهمیت و امنیت اجتماعی حضرت ابراهیم را وادار می سازد تا برای ایجاد چنین امنیتی در مکه حتی برای غیر اهل ایمان دعا کند (بقره آیه 126)

 

تو دور می شوی از خویش تا رها باشی

دو روز سرزده همسایه خدا باشی

سفر به مرکز ثقل زمین به چشمه وحی

رها از این آشوب ادعا باشی

درست مثل تولد نه مثل لحظه ی مرگ

کفن بپوشی و از زندگی جدا باشی

در آسمانی لبیک بال و پر بزنی

که با ملائکه با روح همصدا باشی

و هفت بار بچرخی و رو نچرخانی

به پاس حرمت ائینه بی ریا باشی

شکوه دامن هاجر تو را بر انگیزد

نسیم هروله از مروه تا صفا باشی

تبر به دوش بگیری و مثل ابراهیم

به جان نفس بتکده ی نفس خود بلا باشی

انتهای پیام / 

دیدگاه شما

آخرین اخبار