18. شهريور 1396 - 10:15   |   کد مطلب: 18501
شهریور،ماه خرید لوازم التحریر بوده اما سال هاست که این بازار در تسخیر کالاهای قاچاق قرار گرفته است.
لوازم التحریر,لولزم التحریر خارجی,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

به گزارش شبنم همدان به نقل از طنین یاس : بر اساس گزارش های موجود و ارزیابی های به عمل آمده،میزان گردش مالی لوازم التحریر در کشور حدود 4 هزار میلیارد تومان برآورد می شود.

رقم و عددی که در شرایط رکود اقتصادی و به تعبیر عوامانه تر،بی بازاری می تواند به مثابه مرهمی التیام بخش برای بهبود دردهای فعالان حوزه تولید لوازم التحریر و توزیع کنندگان به شمار رود.

اما متاسفانه واردات بی رویه و توزیع و فروش محصولات قاچاق،سهم قابل توجهی از این گردش مالی را به جیب تولیدکنندگان خارجی و عمدتا چینی سوق می دهد.

مشکل زمانی عمیق تر و تاسف آورتر می شود که در بسیاری از اقلام و تولیدات مرتبط با لوازم التحریر،تولیدکنندگان داخلی،قادر به تامین و توزیع آن می باشند،اما دلال ها،واسطه ها و برخی از فعالان به اصطلاح اقتصادی،سود خود را بر هر چیز ترجیح می دهند و به واقع مصالح و منافع اقتصادی کشور را قربانی سودجویی شخصی و گروهی خویش می سازند.

محمد رضا صوفی،یکی از تولیدکنندگان لوازم التحریر در استان تهران،در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،با اشاره به ظرفیت های بالقوه داخلی موجود در این عرصه(تولید لوازم التحریر)اظهار کرد:در شرایطی که بالای 95 درصد از لوازم التحریر مورد نیاز دانش آموزان از امکان تولید داخلی برخوردار است،متاسفانه حجم تولیدات و اقلام تحریری قاچاق در کشور بسیار بالا و تامل برانگیز به نظر می رسد.

وی افزود:آنچنان که در اخبار رسانه ها و جراید منعکس می شود،حدود 60 درصد از لوازم التحریر موجود در بازار ایران،مشمول کالاها و اقلام قاچاق می شود و به واقع سهم ایران از این بازار مهم و حائز اهمیت تنها 40 درصد برآورد می شود.

صوفی عنوان کرد:شیوع لوازم التحریر قاچاق در بازار و مراکز فروش ،صرفا به مسائل اقتصادی و مصالح مربوط به این حوزه خلاصه نمی شود،بلکه متاسفانه از حیث فرهنگی و اجتماعی نیز برخی از لوازم التحریر تولید خارج که بصورت بی رویه و بعضا غیر مجاز وارد کشور می شوند،باعث  آسیب های جدی به دانش آموزان می شوند.

وی افزود:در کشوری همچون ایران که چارچوب و قواعد ارزشی،اخلاقی و معنوی از حساسیت بسیاری برخوردار است،متاسفانه برخی از لوازم التحریر موجود،با طرح ها،نقش ها و تصاویری عرضه می شوند که هیچ سنخیتی با مفاهیم ارزشی جامعه ندارد.

صوفی عنوان کرد:به تعبیر دیگر،توزیع و فروش لوزام التحریر قاچاق،اقتصاد و فرهنگ را توامان با یکدیگر به قربانگاه می برد و علیرغم تاکید بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران بر لزوم مهار و کنترل این عارضه،در طول سالیان اخیر،همچنان این تهدید احساس می شود و گویی مسئولان ذیربط نتوانسته اند بصورت ریشه ای بر این معضل غلبه و آن را حل و فصل نمایند.

توان برجسته تولید مداد در کشور در معرض انزوا و تضعیف قرار دارد

احمد کریمی،یکی دیگر از فعالان تولید لوازم التحریر در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،با اشاره به ضرورت حمایت و پشتیبانی مجدانه از تولید داخلی،عنوان کرد:به اعتقاد بنده در صورت حرکت در این مسیر و تلاش برای تقویت تولید داخلی،بسیاری از مشکلات فعلی اقتصادی کشور مرتفع می شود که عرصه تولید لوازم التحریر و بازار مرتبط با آن نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی در تشریح توانمندی ها و ظرفیت های بالقوه موجود در تولید لوازم التحریر در ایران گفت:به استثنای خودکار و روان نویس،تقریبا بنیه تولید داخلی قادر به تامین تمامی اقلام مورد نیاز دانش آموزان می باشد.

کریمی عنوان کرد:یکی از توانمندی های ویژه ایران به تولید مداد معطوف می شود و در صورت حمایت از تولید داخلی و به کار گرفته شدن تمامی ظرفیت موجود،تولید کنندگان قادر هستند سه برابر نیاز موجود کشور مداد تولید کنند و در چنین شرایطی دو سوم تولید داخلی که از کیفیت بسیار بالایی نیز برخوردار است(و بعضا مدادهای ایرانی از حیث کیفیت بالاتر از مدادهایِ تولیدی کشورهای اروپایی نیز می باشد)روانه بازارهای منطقه ای و فرا منطقه ای می شودکه در نوع خود می تواند ارز آوری و اشتغالزایی قابل توجهی نیز ایجاد نماید.

کریمی گفت:علیرغم برخورداری از چنین توانایی هایی، اکنون تولید کنندگان داخلی با یک سوم ظرفیت موجود فعالیت می کنند و به واقع ضریب و میزان تولید به مقداری است که نیاز داخلی کشور بدون بروز مشکل خاصی تامین شود،اما متاسفانه همچنان شاهد عرضه محصولات خارجی و قاچاق در بازار لوازم التحریر در کشور هستیم.

این تولید کننده لوازم التحریر عنوان کرد:توانمندی ایران در حوزه لوازم التحریر صرفا به مداد خلاصه نمی شود و در بسیاری از اقلام دیگر نیز کیفیت تولیدات داخلی مطلوب و قابل توجه است که دفاتر ایرانی از نمونه های آن به شمار می رود که تراز کیفی آن،در برخی از حوزه های تولیدی،یک سر و گردن از کیفیت دفاتر تولیدی بسیاری ازکشورهای آسیای نیز بالاتر است.

وی افزود:متاسفانه در این بخش نیز،عرضه و فروش دفاتر خارجی بسیار بالا می باشد که امید آن می رود یکبار برای همیشه با اتخاذ تدابیر موثر و اصولی برای ریشه کن کردن این عارضه اقدام شود.

بسته های تشویقی لوازم التحریر خارجی برای جذب خرده فروشان ایرانی!

علی اصغر مصور منش،یکی از توزیع کنندگان عمده لوازم التحریر با اشاره به جذابیت لوازم التحریر خارجی برای خرده فروشان ایرانی گفت:بعضا شاهدیم واسطه ها و واردکنندگان این اقلام،امتیازاتی خاص و ویژه ای را برای خرده فروشان لوازم التحریر در نظر می گیرند که همین جذابیت ها باعث می شود خرده فروشان به خرید و تهیه لوزام التحریر خارجی ترغیب و تشویق شوند.

وی در تشریح نمونه ای از این امتیازات عنوان کرد:تخفیف های بالای 20 درصد،تعریف بازه های زمانی میان مدت برای تسویه حساب خریداران از نمونه این امتیارات به شمار می رود و این در شرایطی است که بعضا میزان تخفیف لحاظ شده در لوازم التحریر تولید داخلی به مراتب کمتر و بازه زمانی تسویه آن نیز کوتاه تر می باشد.

وی در خاتمه یادآور شد:متاسفانه از حیث فرهنگ سازی نیز ضعیف عمل کرده ایم و در صورت برنامه ریزی مدون و اصولی،آگاهی بخشی و اطلاع رسانی اثر بخش،قادر خواهیم بود نگاه افکار عمومی جامعه را به اهمیت خرید تولید کالاهای ایرانی تغییر دهیم و در چنین شرایطی،نه تنها شاهد اشتغالزایی هر چه بیشتر خواهیم بود، بلکه از محل صادرات لوزام التحریر تولید داخل نیز مُتِنَفِع خواهیم شد که البته زمانی این اقدامات منتج به نتیجه می شود که از حیث تامینِ تجهیزاتِ رصد و شناساییِ محصولات قاچاق در مبادی ورودی کشور نیز زیرساخت های کافی و مقتضی تامین شود،در غیر اینصورت در سال های آتی نیز شاهد ظهور و بروز این معضل خواهیم بود و متضرر اصلی این پدیده نامیمون تولید کنندگن داخلی و اقتصاد کشور خواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار