18. شهريور 1395 - 2:45   |   کد مطلب: 12264
پخش کارتون های خارجی موجب می شود کودکان با شخصیت های بیگانه همزادپنداری کنند و این همزاد پنداری آغاز ارتباط فرهنگی بین کودک و قهرمان خیالی اش است.

به گزارش شبنم همدان، این روزها بازار خرید لوازم التحریر یا نوشت افزار بسیار داغ است. انواع طرح ها و رنگ ها، بازار هزار رنگی را درست کرده که هر کودکی محو و مجذوب آن می شود. تنوع شخصیت های کارتونی مختلف بر روی لوازم التحریر به حدی زیاد است که تقریباً برای هر شخصیتی که ساخته شده لوازم التحریر در کشور وجود دارد. هر کسی سلیقه ای دارد و مطابق همه سلایق در بازار جنس وجود دارد.

 

اکثر بچه ها طرفدار شخصیت های کارتونی خارجی هستند.

چند وقتی است در اطراف و اکناف از هر بچه ای که میبینم می پرسم تو چطور لوازم التحریری می خری؟ بیشتر این بچه ها اسامی مثل باب اسفنجی, مک کوئین, پلنگ صورتی ,سیندرلا، السا، آنا و... را می گویند و دوست دارند طرح روی جلد دفتر هایشان عکس شخصیت کارتونی معروف باشد. مادران آنها نیز بر این باورند که چون نوشت افزار وسیله ای است برای استفاده فرزندانشان نباید در انتخابش دخالت کنند.

  برای اینکه حال و هوای بازار لوازم التحریر را از نزدیک ببینم به بازار و راسته ی کتابفروش ها یا همان صحّافخانه ی قدیم  رفتم.  در آنجا  مغازه هایی بودند که فقط عکس ها و برندهای خارجی را داشتند ولی در برخی مغازه ها دفترچه هایی با عکس شهید روشن و سردار سلیمانی و جهاد مغنیه در کنار سایر محصولات با تصاویر کارتونی معروف وجود داشت. دیدن عکس شهدا بر روی نوشت افزار برایم جالب بود.

 

نوشت افزار اسلامی مغلوب برندهای خارجی

  از یکی از فروشنده ها پرسیدم نوشت افزار اسلامی متقاضی بیشتری دارد یا برندهایی با تصاویر کارتونی معروف ، وی پاسخ داد : هرچند شخصیت های معروف خارجی طرفداران بیشتری دارند اما از بین نوشت افزارهای  اسلامی، سردار سلیمانی تقاضای بیشتری دارد زیرا  بچه ها آشنایی بیشتری با او دارند ولی تصاویر کارتونی معروف مثل باب اسفنجی, بنتن ,...غیره هم متقاضی خود را دارد  .

.به سمت دیگری رفتم و از فروشنده دیگری درباره علت کم توجهی خریداران به نوشت افزار اسلامی سوال کردم . وی گفت: با یک نگاه به ظاهر لوازم التحریر به راحتی می توان به این نکته پی برد. در نگاه اول جذاب نبودن رنگها کیفیت نداشتن صفحات دفترچه و مقاوم نبودن جلد آن برای مشتری مشهود است و  این عوامل  از علت های استقبال کم از آنها است.

 

لوازم التحریر اسلامی با قیمت ارزان تر

یک فروشنده دیگر می گفت درست است که کیفیت لوازم التحریر اسلامی پایین تر است اما باید برای خریداران هم مقرون به صرفه باشد و این یک نکته مثبت آنها ست. از این فروشنده سوال کردم چرا لوازم التحریر با عکس کارتون های ایرانی مانند شکرستان در بین اجناس مغازه شما وجود ندارد؟

گفت : ما با توجه به تقاضای مشتریان اجناس مغازه را تکمیل می کنیم و تا به حال از طرف خریداران درخواستی در این باره نداشتیم که بخواهیم سفارش بدهیم. معمولا خریداران ما به دنبال لوازم التحریر فانتزی با شخصیت های خارجی هستند.

 

باید بچه ها را از طریق کارتون و بازیهای کامپیوتری با شهدا و قهرمانان اسلامی آشنا کنیم

 یکی دیگر از فروشنده ها عنوان کرد باید بچه ها را با شهدای هسته ای و یا همین شهدای مدافع حرم و 8 سال دفاع مقدس از طریق انیمیشن ها و یا بازی های کامپیوتری بیشتر آشنا کنیم که بچه ها بیشتر قهرمانان ملی کشورشان را بشناسند . آن ها هر روز باب اسفنجی یا مک کوئین  و بنتن  را می بینند و با قهرمانان همزادپنداری میکنند و دیدن این برنامه ها بین کودکان و قهرمانانشان ایجاد پیوند فرهنگی می کند. از سوی دیگر باید طراحان برند داخلی سعی کنند کیفیت کار را بالا ببرند تا توانایی رقابت با محصولات خارجی را داشته باشد.

با توجه به آنچه از فروشندگان و خریداران لوازم التحریر شنیدیم متأسفانه اقبال کودکان ما به فرهنگ بیگانه بیش از فرهنگ اسلامی است و امیدواریم هر یک از ما،با حس مسئولیت بیشتری  عمل کنیم تا هم  تولید کننده ایرانی برای عرضه محصولاتش زمینه سازی کند (آشنایی با محصولات از طریق فیلم انیمیشن, آهنگ ها و سرود ) و هم خریدار ایرانی از محصولات وطنی استفاده کند تا بتوانیم در سایه حمایت از  تولید ملی کیفیت تولید داخلی را بالا ببریم   .

انتهای پیام/

 

تصاویر تکمیلی: 
برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار