25. شهريور 1396 - 11:33   |   کد مطلب: 18617
یک کارشناس علوم قرآنی اظهار داشت: دین متعالی اسلام آیین همسرداری را بهتر و کاملتر از هر مکتب و تفکری تبیین نموده است که با پیروی از آن بنیان خانواده ها مستحکم خواهد شد.
شبنم ها, shabnamha,shabnamha.ir afkl ih, شبنم همدان, سبک زندگی

به گزارش شبنم همدان:

پیامبر اکرم (ص)می فرمایند :در اسلام هیچ بنایی نزد خدا محبوب تر و ارزشمندتر از ازدواج نیست . اسلام علاوه بر اینکه بر ازدواج تأکید دارد دستوراتی نیز برای حفظ پیوند زناشویی دارد . در سالهای اخیر با تغییر سبک زندگی، خانواده ها  دستخوش تغییراتی شده اند که از استحکام بنیان انها کاسته شده است.

در مورد  تحکیم بنیان خانواده بر اساس سبک زندگی اسلامی; گفتگویی با فاطمه سادات حسینی استاد حوزه علمیه و کارشناس علوم قرآنی انجام دادیم.

آیین همسرداری در دین اسلام

حسینی اظهار داشت :دین متعالی اسلام آیین همسرداری را بهتر و کاملتر از هر مکتب و تفکری تبیین نموده است. یکی از آیین های بسیار مهم ومفید برای زندگی زناشویی موفق مصاحبت و هم نشینی زوجین می باشد. در این زمینه اسلام مطابق کلام پیامبر (ص) این همنشینی را در درجه بالای اهمیت دانسته و آن را از اعتکاف در مسجد النبی محبوبتر معرفی می نماید .

 

روی گشاده کلید مهر و محبت همسران

مدرس حوزه علمیه تصریح داشت :یک لبخند ساده که بر روی لب نقش می بندد می تواند به نوبه خود تاثیر بسزایی در ارتباط بین زوجین  ایجاد کند. انسان غالبا به سوی کسی متمایل می شود که گشاده رو و خلق نیکو داشته باشد .شاید نکته بسیار ظریفی به نظر برسد اما بسیار حائز اهمیت است که  یک زن بدون توجه به دغدغه ها و مشکلات روزانه با روی گشاده به استقبال همسرش برود .

 

رفتار شایسته مرد در مقابل زحمات همسرش در منزل

در تقسیم بندی وظایف در دین مبین اسلام رسیدگی به امور خانه از وظیفه زن معرفی نشده است . این در حالی است که در خانواده شاهد زحمت و تلاش زن و انجام غالب امورات مربوط به خانه توسط زن هستیم.  پس شایسته است مرد از زحمات همسرش به نحوی قدر دانی کند چه بسا همراهی و همکاری مرد در امور منزل تقدیر و تشکر وی را نسبت به همسرش به نمایش بگذارد.

 

آراستگی و زیبایی اصل مهم در رابطه همسران

یکی از وظایف مهم و اخلاقی زن در قبال همسر آرایش کردن و خوشبو کردن خود برای شوهر است. زنی که به این امر مهم توجه می کند موجب تقویت روابط صمیمانه و جلب توجه و ضایت شوهر می شود .چه بسا زن با این کار نقش مهمی در حفظ عفت شوهر خود و جامعه ایفا کند .اراستگی و زیبایی تنها وظیفه زن نمی باشد بلکه مرد نیز در مقابل زن چنین وظیفه ای را به عهده دارد .

 

وظایف متقابل زوجین

حسینی در ارتباط با وظیفه  متقابل  زوجین در برابر یکدیگر افزود :برای داشتن یک زندگی مشترک موفق  زوجین باید توجه ویژه ای نسبت به یکدیگر  داشته باشند ,با رفتارهای خودشان زمینه ناراحتی یکدیگر را فراهم نکنند اگر در زندگی به موانع و مشکلاتی  برخورد کردند زمین و زمان را به هم  نریزند بلکه با صبر و تحمل و توکل بر خدا و اراده قوی راه خودشان را محکم ادامه دهند تا به آرامش دست پیدا کنند .لازم به ذکر می دانم که بگویم زنان از مردان محبت و توجه می خواهند و مردان از زنان انتظار دارند اقتدار و قابلیت هایشان دیده شود و مورد هجمه زنان واقع نشوند .یکی از حلقه های مفقود شده بین زوجین در زمان های اختلاف و ناراحتی عدم نوازش همسر است گاهی اوقات اتفاق هایی در زندگی رخ می دهد که منجر به دعوای لفظی بین زوجین می شود مردان در چنین مواقعی باید غرور و تکبر را در زندگی خود کنار بگذارند و دست رحمت و نوازش بر سر همسر خود بکشند .زن وشوهر باید در زندگی زنا شویی خود اسرار یکدیگر را حفظ کرده و نزد اقوام حتی پدر و مادر خود بازگو نکنند زوجین باید مراقب زندگی خود باشند ,بدانند حفظ اسرار خانوادگی موجب تقویت اعتماد در زندگی می شود .

 

مهارتهایی که برای زندگی مشترک ضروری است

مدرس حوزه علمیه خاطرنشان کرد :برای داشتن زندگی مشترک موفق باید مهارت هایی را فرا بگیرند همچون ;  

 1.ایجاد امنیت روانی در زندگی مشترک و دلگرمی دادن به یکدیگر ,2.در عین اختلاف نظر تکیه گاه و حامی یکدیگر باشند ,3.زوجین باید به تفاوت های یکدیگر احترام بگذارند و از تفاهم ها برای نزدیک شدن به هم استفاده کنند و4. از یکدیگر انتظارات واقع بینانه و متعادل داشته باشند .

انتهای پیام / 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار