4. مهر 1396 - 12:08   |   کد مطلب: 18749
حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها بزرگ‌ترین دختر امام حسین علیه‌السلام بوده و مادرشان ام اسحاق دختر طلحه بود. ام اسحاق در ابتدا همسر امام حسن علیه‌السلام بود و بعد از شهادت ایشان به همسری سیدالشهدا علیه‌السلام درآمد.
زنان عاشورایی,کربلا,عاشورا,محرم,تاریخ اسلام,زن در تاریخ اسلام,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها
به گزارش شبنم همدان به نقل از مهرخانه : روز پنجم و به مناسبت بزرگداشت حضرت عبدالله‌ بن حسن علیه‌السلام، درخصوص اقوال مختلف مرتبط با ایشان و خانواده امام حسن مجتبی علیه‌السلام در کربلا، با حجت‌الاسلام حمید احمدی‌جلفایی گفت‌وگو کردیم که خلاصه آن را در ادامه می‌خوانید. همچنین برای مطالعه متن اصلی و تقصیلی این گفت‌وگو می‌توانید به لینک‌ زیر مراجعه کنید.
 
دختران امام حسین علیه‌السلام
فاطمه بنت الحسین سلام‌الله‌علیها

-    حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها بزرگ‌ترین دختر امام حسین علیه‌السلام بوده و مادرشان ام اسحاق دختر طلحه بود. ام اسحاق در ابتدا همسر امام حسن علیه‌السلام بود و بعد از شهادت ایشان به همسری سیدالشهدا علیه‌السلام درآمد.

-    سن فاطمه سلام‌الله‌علیها در کربلا را بین 9 تا 11 سال می‌توان تخمین زد.

-    او در کربلا ازدواج کرده بود و همسرش پسرعمویش حسن مثنی؛ پسر امام حسن مجتبی علیه‌السلام بود که در کربلا مجروح شده و جزو اسرای کربلا بود.

-    فاطمه بنت الحسین علیه‌السلام فردی اهل علم و فضل و کمال و تبلیغ و ترویج و از محدثه‌های معروف تاریخ اسلام بود. در منابع شیعه و مصادر اهل‌سنت، روایاتی از ایشان نقل شده است و در هر دو دسته این کتب از فاطمه بنت الحسین به عنوان ثقه یاد شده است.

سکینه بنت الحسین سلام‌الله‌علیها
-    نام اصلی سکینه را آمنه یا امینه یا امیمه عنوان کرده‌اند و در یک نقل تاریخی آمده است که مادر او رباب، این لقب را برای او برگزید.

-    گزارش‌های تاریخی که شکل و شمایل و اخلاق و کمالات حضرت سکینه بیان کرده‌اند گویای این مطلب است که این دختر کامل‌ترین و بافضیلت‌ترین دختر امام حسین علیه‌السلام بود و بر اساس نقل‌های تاریخی که روایاتی که از قول امام علیه‌السلام را نیز بیان کرده‌اند، می‌توان به این نکته پی برد که شأن و منزلت این دختر، از سایر دختران امام حسین علیه‌السلام بیشتر و بالاتر بوده است و امام حسین علیه‌السلام مهر و محبت عجیبی به حضرت سکینه و مادرشان حضرت رباب سلام‌الله‌علیها داشتند و حتی در وصف ایشان شعری را سرودند که در بیت اول آن گفته شده: "من دنیایی که سکینه و رباب مهمان آن دنیا باشند را بیشتر از همه دوست دارم".

-    در وفات الاعیان آمده که مردم از سکینه سلام‌الله‌علیها به عنوان الگوی کمال زن نام می‌بردند. او از نظر علم و هنر نیز منحصر به فرد بود؛ شاعره، ادیبه و مسلط بر ادبیات فصیح عرب بود؛ به‌گونه‌ای که برخی از منابع اهل سنت گفته‌اند بزرگان قریش برای یادگرفتن اصول ادبیات و شعر در خانه امام حسین علیه‌السلام حاضر شده و از محضر حضرت سکینه سلام‌الله‌علیها استفاده می‌کردند؛ به‌طوری‌که منزل ایشان محل گردهم‌آمدن شعرا و ادبای معروف عصر بود. 

-    در گزارش‌هایی از ایشان با عنوان زن عبدالله بن حسن علیه‌السلام یاد شده است. اما معلوم نیست که این اتفاق پیش از حادثه کربلا افتاده بود یا در کربلا و یا این‌که او و عبدالله تنها برای یکدیگر نشان شده بودند و هنوز ازدواج نکرده بودند.

همسری عبدالله بن حسن علیه‌السلام
-    برخی منابع از عبدالله به عنوان نوجوان 11 ساله و برخی دیگر از منابع او را جوان رشیدی معرفی کردند که بعد از عون به میدان می‌رود.

-    اگر او را نوجوان بزرگی بدانیم که نزدیک به جوانی است، ماجرایی که برای نبرد و شهادت او در مقاتل عنوان شده است، بسیار شبیه ماجرایی است که برای قاسم بن حسن علیه‌السلام بیان شده است. اما در شرح دیگری که از شهادت او بیان شده، عبدالله بن حسن علیه‌السلام با دشمن نمی‌جنگد، بلکه به حمایت از عمویش به سمت میدان می‌رود؛ به‌گونه‌ای که امام حسین علیه‌السلام خطاب به زنان حرم می‌خواهد که جلوی او را بگیرند، ولی موفق نمی‌شوند و عبدالله به یاری امام می‌رود.

-    از مجموع این گفته‌ها به‌دست می‌آید که عبدالله بن حسن علیه‌السلام در سنی که بخواهد بجنگد، نبوده است؛ درحالی‌که قاسم بن حسن علیه‌السلام اجازه نبرد گرفته و به میدان رفتند؛ از این تطبیق می‌توان نتیجه گرفت که سن او کمتر از قاسم بن حسن علیه‌السلام بوده و به سن ازدواج نیز نرسیده است. ضمن این‌که تصریحی بر ازدواج او با سکینه بنت الحسین علیه‌السلام نیز وجود ندارد و تنها منابع ضعیفی به این موضوع اشاره کرده‌اند.

 
 
انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار