22. مهر 1396 - 9:05   |   کد مطلب: 18998
یک کارشناس تربیت قرآنی اظهار داشت: یکی از نکات اساسی در تربیت کودکان رعایت عدالت بین فرزندان است. عدالت علاوه بر اینکه جنبه حقوقی دارد از منظر اخلاقی و مهرورزی نیز بر آن تاکید شده است .
تربیت اسلامی،

به گزارش شبنم همدان

 

این روزها بازار تعریف و تمجید از کودکان گرم است و همه به نوعی سعی در فراهم آوردن امکانات لازم جهت رفاه حال کودکان خویش را دارند. دین مبین اسلام نیز آموزه های خاصی را جهت تربیت فرزندانی صالح و سالم درنظر گرفته است که اگر مورد توجه خانواده ها قرار گیرد بخشی از مشکلات تربیتی جامعه حل خواهد شد. در خصوص تربیت فرزندان با یک کارشناس علوم دینی گفتگو کرده ایم. سیده فاطمه السادات حسینی کارشناس علوم قرآنی و مدرس حوزه علمیه است و فرزند روری را از منظر قرآنی مورد توجه قرار داده است.

نیاز به عاطفه مهم ترین خواسته کودکان

فاطمه السادات حسینی در خصوص مسائل تربیتی فرزندان بیان کرد : یکی از نیازهای اساسی انسان از بدو تولد نیاز به محبت است .اصل نیاز انسان با تغییر وضعیت جسمانی ,زمانی ,مکانی هیچ گاه از بین نمی رود .با توجه به شدت عاطفه در بانوان انتظار می رود مادران وظیفه مهر ورزی را به عهده بگیرند اما این طرز تفکر با اصول تربیت اسلامی مطابق نیست فرزندان نیازمند محبت پدر و مادر هستند.

 

از ابراز محبت در محیط اجتماعی اجتناب نکنید

حسینی تأکید کرد: در جامعه امروز با والدینی مواجه می شویم که با وجود اینکه در خلوت و در محیط خانواده به فرزندان  ابراز محبت می کنند اما  از ابراز محبت در محیط اجتماعی خود داری می کنند و فکر می کنند با این روش روابط و چارچوب های اجتماعی را حفظ کرده اند .اما کودکان نیاز به محبت همیشگی دارند.

 

تأکید اسلام بر نوازش و بوسیدن فرزندان

وی افزود:  در تعالیم اسلام بر بوسیدن و نوازش کودکان تاکید فراوانی شده است. پیامبر رحمت(ص)  فرمودند:"مومن دوست خداست و فرزند او هدیه خداست پس خداوند در اسلام به هر کس فرزندی عطا کرد باید فرزندش را بسیار ببوسد." بوسیدن یکی از راههای ابراز محبت به فرزند است.

این کارشناس علوم قرآنی در خصوص رفتار والدین با فرزندان تأکید کرد: یکی از اصول تربیت صحیح اسلامی تکریم شخصیت و احترام گذاشتن به فرزندان است. والدین باید در رفتارهای خود با فرزندان نهایت ادب را رعایت نمایند و با آنها با احترام رفتار کنند .همان گونه که فرزند نباید به والدین خود بی احترامی کند والدین نیز نباید به او بی احترامی کنند.

 

قاطعیت در عین محبت ورزی

وی تصریح کرد: اصل اساسی در رابطه پدر,مادر و فرزند بر محبت و نرمش بنا شده است اما باید مراقب بود این محبت مانع از تربیت صحیح فرزندان نشود. والدین باید در نهایت محبت ورزی قاطع نیز باشند به عنوان مثال اگر به فرزند خود گفته اند به علت بیماری حق خوردن شکلات را ندارد نباید از تصمیم خود کوتاه بیایند. برای قاطع بودن لازم نیست اخم کنند یا به کودک خود بی توجه باشند. در صورت رعایت نکردن اصل قاطعیت در تربیت فرزندانی لوس ,ضعیف النفس ,وابسته و پر توقع خواهند کرد.

 

عدالت شرط اساسی در تربیت صحیح

حسینی در ادامه سخنانش گفت: یکی دیگر از نکات اساسی در  تربیت کودکان رعایت عدالت بین فرزندان است علاوه بر اینکه عدالت جنبه حقوقی دارد از منظر اخلاقی و  مهرورزی نیز بر ان تاکید شده است .  اگر فرزندان عدالت محوری را از والدین خود بیاموزند آنان نیز متقابلا در رعایت حقوق و حفظ حرمت و احترام آنان خواهند کوشید .از سوی دیگر رفتارهای به دور از عدالت والدین موجب ایجاد اختلالات روحی در فرزندان می شود و آتش غضب و حسد به دیگر فرزندان را در دل آنان شعله ور می سازد.

 

بازی با کودک عامل افزایش عزت نفس در او

این مدرس حوزه علمیه خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اصول تربیتی فرزندان تغافل است والدین باید از گناه و خطای فرزندان گذشت نمایند و برای مشکلات او راه حل مناسبی در نظر بگیرند و سعی نکنند با تنبیه موجب پنهان کاری های او شوند .یکی دیگر از اصول تربیتی; کودکی کردن و بازی با کودک است. بازی رکن مهمی در حیات کودک است و از طرفی والدین و به خصوص مادر نقش قهرمان زندگی کودک را ایفا می کند .بازی والدین با کودک موجب تکریم و افزایش عزت نفس کودک می شود. همچنین بازی والدین با کودک موجب تحکیم روابط و صمیت آنان می گردد.

 

زمان مناسب تربیت و تأدیب

وی در پایان افزود: اخرین اصل تربیت کودک رعایت زمان مناسب تربیت وتادیب است پیامبر رحمت (ص) فرمودند :"فرزند هفت سال آقاست و هفت سال اول اقاست و هفت سال خدمتکار و هفت سال وزیر است اگر در 21از تربیت او راضی بودی که خوب و گرنه به پهلویش بزن که نزدخداوند معذوری  "یکی از نکات مهم تربیتی که تاثیر جدی بر تکریم شخصیت فرزند می گذارد توجه به احساسات کودک در هفت سال نخست زندگی است, لذا پیامبر رحمت(ص)هفت سال اول را زمان سیادت و فرماندهی او ,هفت سال دوم را  زمان فرمانبرداری و دریافت آموزش و اطاعت از والدین دانسته اند.

انتهای پیام/ 

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار