15. اسفند 1398 - 11:47   |   کد مطلب: 5362
امروزه شیوه مبارزه و جنگ دشمن تغییر کرده است، آنچنانکه رد پای جنگ، به فرهنگ نیز رخنه کرده است در وضعیت کنونی نیز جایگاه و نقش روحانیت و ائمه جماعات، بسیار حساس و تعیین­ کننده است. زیرا امام جماعت مسجد، باید مردم را نسبت به جنگ نرم و خطرات ناشی از آن آگاه کرده و راهکارهای مقابله با آن را برای مردم بازگو کنند.
مسجد، کودکان و جنگ نرم

به گزارش شبنم ها، به نقل از شبستان؛ زندگی در عصر ارتباطات، با رواج و گسترش استفاده از ابزارهای رسانه­ای، اقتضائات و شرایط خاصّی را برای مردم فراهم کرده است. در این میان کودکان نیز نسبت به گذشته، از هوش و درک بالایی نسبت به مسائل و حتّی ابزارهای ارتباطی برخوردار گشته و این خود سبب شده که گاهی ایشان، شناخت و تحلیل­هایی نادرستی در حوزه­های مختلف اجتماعی و سیاسی کسب کنند.

دشمن، بعد از بررسی­های انجام شده، به این نتیجه رسیده است که باید موضوعی را بیشتر از پیش پیگیری کند و آن، نابودی ریشه تبیّعت جوانان درخانواده، از دوران کودکی است.

آنچه از زبان صهیونیست‏­ها در این راستا شنیده می‏ شود، از این قرار است.

باید در محیط خانواده، رابطۀ زن و مرد را مخدوش کنیم؛ تا اینگونه دیگر فرزندان از پدر و مادر خود تبعیّت نکنند. به این ترتیب وقتی این فرزندان وارد اجتماع شدند، از یک پیشوا و رهبر نیز تبعیّت نخواهند کرد.

 «اهمیت خانواده و نقش تربیتی آن را در میان غیر یهودیان از بین خواهیم برد. اجازه اظهار وجود به کسی نمی­دهیم؛ زیرا توده مردم باید صرفاً به وسیله ما اداره شوند..

مقام معظم رهبری در این باره فرموده ­اند:

 امروز جبهه‌ عظیمى در مقابل اسلام گسترده شده است؛ چرا نمی­بینیم؟ چرا بعضى این جبهه‌ى عظیم را نمى‌بینند؟ مثل جنگ احزاب است. فِرق مختلف ضدّ اسلامى، ضدّ معنویت، ضدّ حقیقت، در مقابل اسلام دست به دست هم دادند؛ موشکافى می­کنند تا نقطه‌ ضعف­ها را پیدا کنند، از آن نقطه ‌ضعف­ها استفاده کنند؛ نقاط نفوذ را پیدا کنند، از آن نقاط نفوذ به ما ضربه بزنند. (بیانات در دیدار کارگزاران حج‌-١٣٨٩/٠٧/١٧)

 دشمنان قسم خورده اسلام، قصد دارند کودکان ما را، به وسیله بازی، کارتون، فیلم و سایر محصولات ساختگی و مبتنی بر فرهنگ بیگانه­ی خود، تربیت کنند. این بدان معنا است که جنگ فرهنگی به سراغ کودکان رفته و آنها برای پیشبرد اهداف خود از کودکان شروع کرده­اند. تولید شبکه‏های پخش کارتون ماهواره­ای، مانند جم جونیور، پرشین توون و... تا بازی‏های آنلان و اندرویدی، همه و همه تنها برای یک هدف ساخته شده و در اختیار کودکان ما قرار می‏گیرد و آن، از بین بردن ریشه­های اعتقادی در بین کودکان است.

بحث خانواده و مخدوش کردن رابطه زن و شوهر بحثی جدا است، اما در مورد تربیت کودک باید به این نکته توجه کنیم که غالب خانواده­ها از این موضوع غافل بوده و به راحتی اجازه بازی و تماشای انیمیشن‏های خارجی را به فرزندان خود می ‏دهند، بی آنکه دقّت کنند که چه چیزی از طریق این بازی و یا فیلم کارتونی به فرزند آنها منتقل شده و قرار است این کودکان، چه چیزی را از موارد نامبرده، بیاموزند.

نقش مسجد و امام جماعت، در روشنگری مردم همواره پر رنگ بوده و هست. این نقش در دوران دفاع مقدس، به واسطه روحانیّت، به خوبی ایفا شده و موجبات آگاهی مردم از خطرات جنگ آن زمان را، فراهم نمود. هشت سال دفاع مقدس در مقابل ارتش پر حمایت رژیم بعثی عراق، از مهمترین جلوه­ های این روشنگری بوده است.

امروزه شیوه مبارزه و جنگ دشمن تغییر کرده است. آنچنانکه ردّ پای جنگ، به فرهنگ نیز رخنه کرده است. در وضعیت کنونی نیز جایگاه و نقش روحانیّت و ائمه جماعات، بسیار حسّاس و تعیین­ کننده است. زیرا امام جماعت مسجد، باید مردم را نسبت به جنگ نرم و خطرات ناشی از آن آگاه نموده و راهکارهای مقابله با آن را برای مردم بازگو کنند.

 در زمان کنونی، اینترنت و موبایل، یکی از ابزار­های عمومی ارتباط است، که به راحتی در اختیار کودکان نیز قرار می‏ گیرد. به ویژه برای بازی در فضای اندرویدکاربرد بسیاری در نزد ایشان دارد. بنابراین نبود این امکانات و یا محروم کردن فرزندان از چنین بازی‏هایی، قطعاً کار درستی نیست؛ به دلیل اینکه در دوران مدرسه و محیط­های اجتماعی، این ابزار از جانب دیگران، اغلب در اختیار ایشان قرار خواهد گرفت.

 

بنابراین تکلیف در این مورد، آشنا کردن کودکان و حتّی نوجوانان و نیز خانواده‏ها با پدیده جنگ نرم و مصداق­هاو بسترهای خطرآفرین آن توسط امام جماعت مسجد است. درک خطرات و آسیب رسانه­های موجود، آنهم نه به شکل محرومیت از استفاده، بلکه استفاده کنترل شده و مشخص، کارساز خواهد بود. زیرا علیرغم وجود برنامه­ها و انیمیشن­ها و بازیهای مخرّب، نمی­توان تصور کرد که این آفت، شامل همه­ موارد و برنا­مه­ ها خواهد شد. پس با کمی نظارت و دقت، می­توان از بازی‏هایی که آسیب جدّی  نداشته و یا در این زمینه خیلی کم خطر هستند، استفاده کرد.

 

  این راهنمایی و روشنگری، وظیفه امام جماعت است و بسیار شایسته است تا در کنار بیان احکام روزانه، بخشی از زمان نیز صرف بیان اینچنین مسایل مهمّی شود. بیان اینگونه مسایل برای مخاطبان، به ویژه برای  کودکان بسیار جذّاب است؛ آنچنانکه ایشان به طرح چنین مباحثی واکنش مثبت نشان می‏دهند. از طرف دیگر، این امر نشان دهنده به روز بودن مباحث امام جماعت و دغدغه­های امروز بشر خواهد بود.

 کسب اطلاعات در حوزه بازی­های رایانه­ای در فضای اینترنت کار ساده­ای است. امروزه کارهای زیبا و متعدّدی در این حوزه، توسط کارشناسان امور بازی انجام شده است که می­تواند اطلاعات لازم و اولیه را در اختیار امام جماعت قرار دهد.

   چند نکته مهم:

 در بیان و نقد بازی و انیمیشن­ها باید دقّت داشت تا آن دسته از بازی‏ها و انیمیشن‏هایی که همگانی نشده است، به مردم و کودکان معرفی نگردند، که این کار خود ممکن است باعث ترویج برنامه و یک بازی مخرّب در میان ایشان بشود. بنابراین فقط باید نقاط منفی و نقد آن بیان شود.

 اگر مردم و کودکان با خطرات انیمیشن و بازی­ها آشنا شوند، به مرور زمان خود یک نقّاد در این حوزه خواهند شد و با دقّت و ظرافت خاصّی به سوی چنین برنامه­هایی خواهند رفت.

 روش بیان:

  چند نکته در شیوه بیان خطرات بازی­های کامپیوتری و اندرویدی:

  ابتدا باید به خطرات و آسیب­های احتمالی اشاره کرد.

  باید جوانب و ابعاد این آسیب­ها روشن شود.

  اثرات آن در تربیت کودکان و نوجوانان بیان شود.

  چگونگی تخریب معنویت توسط این بازی­ها شفاف­سازی شود .

   بیان یک یا دو نمونه مثال، بدون بردن نامی از بازی؛ مگر در صورتی که بازی تقریباً عمومی شده و همه با آن آشنا هستند.

   نقد بازی، آن هم به صورت کاملاً عقلانی و منطقی.

    احادیثی در موضوع تربیت و امور خانواده نقل شود.

در بیان نقد این­ نوع آسیب­ها، بیشتر به نوع آسیب و راهکار ایجابی آن توجّه شود. بنابراین نیازی به باز کردن بیش از حدّ موضوع نیست، به بیانی دیگر، نیازی به توصیف بازی و عملکرد آن وجود ندارد. ضمناً باید به گونه­ای عمل کرد که مخاطبان، احساس نکنند که گوینده دچار سیاه بینی شده و همه امور را توطئه می­پندارد. در این راستا، سعی شود همه بازی­ها زیر سوال نرود، یا همه بازی­ها به اسرائیل نسبت داده نشود و تنها مواردی را که بسیار واضح و مشخص است، بیان و مورد نقد قرار داد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار