8. آبان 1396 - 20:38   |   کد مطلب: 19241
به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت ها مطرح شد؛
لیست غذاهایی که بعد از تاریخ انقضا باید از مصرف آنها اجتناب کرد
ه عنوان یک قاعده کلی، مصرف غذا بعد از اتمام تاریخ مصرف آن ارزش به خطر انداختن سلامتی را ندارد و این تاکید بیشتر در مورد غذاهایی از قبیل گوشت خام، تخم مرغ و … است چرا که احتمال شکل گیری باکتری ها و در نتیجه مسمومیت غذایی از طریق آنها جدی است.
مواد غذایی,تاریخ انقضا,مسمومیت,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها;

به گزارش شبنم همدان به نقل از آرمان زنان : دکتر امان اله جلالی، پزشک و محقق طب اسلامی ایرانی به مناسبت یکم تا هشتم آبان ماه که با نام هفته پیشگیری از مسمومیت ها نامگذاری شده است، در گفتگو با خبرنگار ما لیستی از غذاهایی را که بعد از تاریخ انقضا باید از مصرف آنها اجتناب کرد را معرفی کرد.

* جوانه ها، سالاد آماده و تخم مرغ

وی اظهار کرد: انواع جوانه غلات به دلیل این که در بسته بندی در شرایط گرم و مرطوب هستند، مستعد ابتلا به آلودگی و رشد باکتری هایی مانند ای کولای و سالمونلا هستند. اگر شما خیلی جوان، باردار، سالمند و یا بیمار هستید به هیچ وجه حتی یک روز هم بعد از اتمام تاریخ مصرف جوانه ها، آنها را استفاده نکنید.

پزشک و محقق طب اسلامی ایرانی افزود: سالادهای آماده حاوی اسفناج، سبزیجات برگ دار، کلم و غیره نباید بعد از تاریخ مصرفشان مصرف شوند. به طور کلی بهتر است از خریداری سالاد و سبزیجات آماده خودداری کنید. خودتان سبزیجات تازه را به دقت شسته و سالاد را تهیه و خیلی زود نیز مصرف کنید.

وی بیان کرد: مصرف تخم مرغ به خصوص خام آن حتی چند روز بعد از تاریخ انقضا نیز دردسرساز می شود و شما وضعیت اورژانس پزشکی پیدا می کنید. تخم مرغ منقضی شده یکی از شایع ترین علت های بیماری های ناشی از مواد غذایی است و مصرف آن می تواند منجر به درد شکم و اسهال شدید شود.

* گوشت های بسته بندی شده، میگو و گوشت گاو

جلالی با بیان اینکه باکتری های ای کولای و لیستریا در گوشت های بسته بندی شده وجود دارند، گفت: این باکتری ها قبل از بسته بندی کردن در گوشت‌ها رخنه کرده و تکثیر می شوند و حتی در گوشت‌های سرد(کالباس) که از سوپر مارکت می خرید و مصرف می کنید وجود دارند. به عقیده متخصصان فرانسوی تا حد امکان از مصرف این فراورده ها خودداری کنید و هرگز آن ها را بعد از تاریخ انقضا مصرف نکنید. در حالت کلی سوسیس و کالباس و غیره باید در عرض یک هفته بعد از خرید مصرف شوند. باکتری لیستریا خطرناک ترین شکل مسمومیت غذایی را به همراه دارد و در موارد شدید حتی منجر به مرگ می شود. علاوه بر این، نیترات موجود در این گوشت ها با خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان ها مرتبط است.

وی اضافه کرد: انواع خام و یا یخ زده میگو در معرض آلودگی به انواع میکروب ها هستند. بنابراین بهتر است در زمان خرید و مصرف این مواد غذایی و بخصوص میگو به تاریخ مصرف آن توجه داشته باشید و از مصرف میگوهای تاریخ گذشته حتی به مدت یک روز خودداری کنید.

پزشک و محقق طب اسلامی ایرانی ابراز کرد: اگر تاریخ مصرف آن گذشته باشد باکتری ای کولای می تواند باعث مسمومیت و بیماری انسان شود. قبل از مصرف گوشت چرخ کرده تاریخ مصرف آن را به درستی بررسی کنید. گوشت را به خوبی و کامل بپزید تا از مسمومیت غذایی دور باشید. از خرید و مصرف گوشت های تاریخ گذشته جدا خودداری کنید.

* پنیرهای نرم و مرغ

جلالی با تاکید بر اینکه مصرف پنیرهای سفتی مانند چدار مشکل ساز نخواهد شد، گفت: می توانید قسمت کپک زده پنیر را جدا و قسمت های تازه و تمیز آن را مصرف کنید. اما در خصوص پنیرهای نرم اینگونه نیست. پنیرهای نرم به خصوص پنیرهای فرانسوی مانند پنیر بری خیلی زود طعمه باکتری لیستریا می شوند. در نتیجه باید از مصرف آن ها بعد از تاریخ انقضا خودداری شود.

وی با بیان اینکه موقع خرید مرغ حتما به تاریخ مصرف آن دقت کرده و از خرید مرغ های تاریخ گذشته خودداری کنید، افزود: اگر می خواهید مرغ را فریز کنید نیز حتما باید قبل از انقضای تاریخ مصرف باشد. فرقی نمی کند مرغ تازه باشد یا یخ زده. حتما آن را به طور کامل بپزید و خیلی زود مصرف کنید تا امکان مسمومیت گوشت آن با باکتری ای کولای به حداقل برسد.

این پزشک و محقق طب اسلامی ایرانی تاکید کرد: از لحاظ طب اسلامی ایرانی توصیه می شود برای جلوگیری از مسمومیت، شیر و لبنیات و سبزیجات و میوه جات بدلیل سم زدایی مصرف شود ولی بعد از ابتلا به مسمومیت از خوردن این موارد پرهیز کنید. مسمومیت ها ممکن است همراه با اسهال و استفراغ همراه باشد در اینصورت آب از دست رفته از بدن باید مجددا تامین شود که توصیه می شود از آب قلیایی هگزاگونال در این جهت استفاده شود.

وی با اشاره به آب قلیایی هگزاگونال افزود: این آب به دلیل خاصیت قلیایی و ساختار شش ضلعی میتواند با مواد سمی خارجی به صورت باند در آید و مانع از جذب آن شود بعلاوه میتواند موجب گرمی معده و عملکرد مناسب آن شود.

جلالی خاطر نشان کرد: در مسمومیت های سربی که در افراد شاغل در چاپخانه ها شیوع دارد مصرف یک قاشق غذا خوری روغن زیتون به همراه یک قاشق چای خوری ابلیمو ترش تازه درمان موثری است و مصرف جوشانده شیرین بیان ،ریشه زنجبیل و همچنین دارچین برای درمان مسمومیت ها بهترین درمان به شمار می آید.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار