7. آذر 1396 - 21:18   |   کد مطلب: 19675
رد پاي «تاریخ مادها» در میدان مرکزی همدان;
شهرداري و ميراث فرهنگي براي ادامه كاوش‌ها همكاري نمي‌كنند
سرپرست کاوش‌های باستان‌شناسی در میدان امام خمینی(ره) با بیان اینکه با ادامه کاوش در اين ميدان توانستیم نمونه‌های مشابه سفال‌های عصر آهن 3 یا مادها را به دست آوریم، گفت: اگر کاوش‌ها ادامه یافته و بتوان ترانشه را گسترش داد، آثار شاخصی کشف خواهد شد.
میدان امام,همدان,آثار باستانی,دوره مادها,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها;

به گزارش شبنم همدان به نقل از فارس : محمد شعبانی امروز به شرح گزارشی از عملکرد باستان‌شناسی صورت گرفته در میدان امام (ره) پرداخت و اظهار کرد: طی کاوش‌هایی که در میدان امام(ره) انجام شد، دو تابوت سفالی کشف شد که طبق مطالعات انجام شده با نمونه‌های مشابه آن در موزه هگمتانه، مربوط به دوره اشکانیان است.

وی ادامه داد: پس از ادامه کاوش در لایه‌های دوره ساسانی متوجه شدیم این اشیای کشف شده مربوط به اوایل دوره اشکانی و اواخر دوران سلوکی است و مشخص شد، در مرکز میدان امام (ره) چنین اشیایی با این قدمت وجود دارد.

سرپرست کاوش‌های باستان‌شناسی در میدان امام خمینی(ره) بیان کرد: سفال‌های شاخصی که از دوران سلوکی از محوطه‌های دیگر به دست آمده است مشابه آن را در مرکز همدان داریم و این موضوع، وجود آثار از دوران سلوکی در همدان را مسجل می‌کند.

وی با بیان اینکه با ادامه کاوش توانستیم نمونه‌های مشابه سفال‌های عصر آهن 3 یا مادها را به دست آوریم، افزود: به ما 10 روز از سوی میراث فرهنگی و شهرداری فرصت داده شده بود که اعلام کنیم اینجا قابلیت سایت موزه شدن را دارد یا خیر، که باید گفت اما آثار و ساختار معماری در این مدت کشف نشد.

شعبانی خاطرنشان کرد: با توجه به حجم عظیم تخریب‌هایی که در دوره‌های مختلف در شهر همدان اتفاق افتاده، خیلی از این آثار از بین رفته است، اما ما در کمتر از 50 متر مربع کار می‌کنیم و این بخش کوچکی از آن پازل مرکز است که توانستیم آثار دوره ماد را به دست آوریم.

وی با تأکید بر اینکه اگر کاوش‌ها ادامه یافته و بتوان ترانشه را گسترش داد، شاید آثار شاخص دیگری از این دوران به دست آوریم، افزود:‌ بخشی از عدم ادامه کار کاوش در میدان، به شهرداری برمی‌گردد، زیرا شهرداری می‌خواهد پروژه آب‌نمای میدان مرکزی شهر را ادامه دهد.

سرپرست کاوش‌های باستان‌شناسی در میدان امام خمینی(ره) بخشی دیگر از ادامه کاوش در میدان مرکزی همدان را ناشی از حمایت میراث فرهنگی دانست و گفت: متأسفانه میراث فرهنگی برای ادامه کاوش حمایت نمی‌کند، زیرا به دلیل هزینه‌هایی که دارد تمایل به تعطیلی کار دارد.

وی با بیان اینکه در دوره ماد یک فرهنگ سفالی وجود داشته و سفال خاصی در آن دوران ساخته می‌شده است، گفت: بشقاب و کاسه‌های سفالی زورقی شکل که خاص دوران ماد بوده و در محوطه‌های تاریخی اطراف همدان از جمله نوشیجان نیز وجود دارد، پس از سال‌ها کاوش در هگمتانه چنین سفال‌هایی کشف نشد اما در میدان مرکزی همدان نمونه‌هایی از آن را در لایه‌های در حال باستان‌شناسی دیدیم.

شعبانی با بیان اینکه سر پیکان‌های سپری شکل مربوط به دوره عصرآهن و سفال‌های زورقی شکل با دسته‌های افقی مربوط به دوران ماد را در میدان داریم، گفت: این موارد در علم باستان‌شناسی ثابت می‌کند که ما در میدان مرکزی همدان نهشته‌های دوران ماد را داریم و میدان جای زندگی بوده که داده‌های باستان‌شناسی باقیمانده است.

وی با اشاره به اینکه ما بخش کوچکی از آن نهشته‌های باستان‌شناسی را در چند مترمربع کار می‌کنیم، بیان کرد: به دلیل گودبرداری دیواره‌های میدان امام(ره) نمی‌‎توانیم کار را ادامه دهیم که اگر ادامه یابد این نهشته‌ها ممکن است منجر به ساختارهای معماری شود که شهر باستانی همدان را که در دوران ماد بوده، اثبات می‌کند.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار