19. آذر 1396 - 20:54   |   کد مطلب: 19836
بسیاری از زنان در جامعه ما هستند که به دلیل نداشتن سایه مردی بر بالای سر آن ها مجبورن تلاش کنند تا زندگی خود و فرزندانشان را بتوانند تامین کنند این زنان عاجزانه از مسئولین حمایت های جدی را خواستارند.
زنان بی سرپرست,زنان سرپرست خانوار,آسیب های اجتماعی,زن مطلقه,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها;

به گزارش شبنم همدان به نقل از زنان خبر : زنان بی‌سرپرست و مشکلات آنان یکی از آسیب‌های اجتماعی است که در نتیجه آسیب‌های دیگری همچون جنگ، طلاق، چند همسری، فوت،‌ اعتیاد، مهاجرت و… به وجود می‌آید. تعداد زیادی از زنان بدون سرپرست یا سرپرست خانواده با مشکلاتی در جامعه روبرو می‌شوند که فراتر از مشکل بی‌سرپرستی آنان می‌باشد.

 

این زنان با مشکلات زیادی در جامعه روبرو هستند که می‌توان این مشکلات را به سه دسته مشکلات اقتصادی، اجتماعی، عاطفی و روانی تقسیم کرد.

زنان بی‌سرپرست یا سرپرست خانواده زنانی هستند که بدون حضور منظم یا حمایت یک مرد بزرگسال، سرپرستی خانواده و مسئولیت اداره اقتصادی و تصمیم‌گیری‌های عمده را به عهده دارند. براساس تعریف‌های موجود و پذیرفته‌شده توسط سازمان بهزیستی کشور در خانواده‌های ایرانی معمولا مرد (پدر) سرپرست خانواده محسوب می‌شود اما تحت شرایطی، چنین مسئولیتی بر عهده زنان (مادر) قرار می‌گیرد.

زنان بیوه، زنان مطلقه (اعم از زنانی که پس از طلاق به تنهایی زندگی می‌کنند یا به خانه پدری بازگشته‌اند ولی خود امرار ‌معاش می‌کنند)، همسران مردان معتاد، همسران مردان زندانی، همسران مردان بیکار، همسران مردان مهاجر، همسران مردانی که در نظام‌وظیفه مشغول خدمت هستند، زنان خودسرپرست (زنان سالمند تنها)، دختران خودسرپرست (دختران بی‌سرپرستی که هرگز ازدواج نکرده‌اند) و همسران مردان از کارافتاده و سالمند، زن بی سرپرست محسوب می‌شوند.

زنان پس از بی‌سرپرست شدن، معمولا در برابر یکسری مشکلات قرار می‌گیرند. بسیاری از این زنان، از فقدان یک چتر حمایتی و تامین مالی و اجتماعی رنج می‌برند.

 

تامین هزینه‌ها در زندگیم همواره لنگ می‌زند

یک زن سرپرست خانوار در گفت‌وگو با خبرنگار بام ایران خبر، اظهار داشت: مشکلات فراون دارم و زندگی پرفراز و نشیبی را بعد از فوت شوهرم دارم.

وی با اشاره به اینکه سه فرزند دارم که تامین کردن نیازهای آن‌ها برایم سخت و دشوار است تصریح کرد: افسردگی و غم به جای شادی در ایامی مثل عید در صورت فرزندانم پیداست هرچند آنان چیزی به زبان نمی‌آورند.

وی ادامه داد: تلاش شبانه‌روزیم برای تامین هزینه اجاره‌خانه و خوراک‌مان همواره بی‌نتیجه است و برای خرید لباس و تنقلات و میوه عید برای فرزندانم نمی‌رسد.

این بانوی جوان با چهره‌ای فرسوده و خسته از مشکلات زندگیش گفت: هدیه دادن لباس‌های کهنه و گاه پاره از سوی برخی اقوام و آشنایان دل فرزندانم را می‌شکند و بازهم با آن حال و هوای روحی بدشان آن لباس‌ها را می‌پوشند و بخاطر من خوشحالی می‌کنند.

وی افزود: کاش در دوران مدرسه علاوه‌بر کتاب و درس به همه حرفه‌ای بیاموزند که بتواند بدون نگرانی در آینده حداقل مایحتاج زندگی خود را تامین کند.

این بانو بیان داشت: اگر بهزیستی یا کمیته امداد من و سه فرزندم را تحت پوشش خود قرار می‌داد شاید گوشه‌ای از مشکلاتم در جامعه حل می‌شد و  کمی از نگرانیم برای آینده فرزندانم کاسته می‌شد.

دید جامعه نسبت به من بعد از طلاق تغییر کرد

بانوی دیگری که از همسر خود دو سال است جدا شده در گفت‌وگو با خبرنگار بام ایران خبر اظهار کرد: بعد از طلاق با مشکلات متعددی در جامعه روبه‌رو شده‌ام.

وی تصریح کرد: دید جامعه نسبت به یک زن مطلقه بسیار منفی و بد است به طوری که گاها پیشنهادات خیلی زشت و بدی به من می‌شود.

این بانو با اشاره به اینکه من دو فرزند دارم که باید به طوری هزینه آن‌ها را تامین کنم بیان داشت: متاسفانه هرجا به دنبال کار و حرفه‌ای می‌گردم نتوانسته‌ام شغلی برای خود ایجاد کنم.

وی با بیان اینکه یک سری دستمال‌ آشپزخانه را تهیه می‌کنم و می‌فروشم اذعان داشت: متاسفانه کمتر کسی پیدا می‌شود که از این دستمال‌ها از من خریداری کند تا بتوانم با پول آن هزینه فرزندانم را تامین کنم.

این بانو با چشمانی پر از اشک ادامه داد: دخترم از دانش‌آموزان ممتاز است اما متاسفانه هزینه تحصیل آن را ندارم و گاهی به این فکر فرو می‌روم که دیگر نگذارم به مدرسه رود.

این بانو یادآور شد: همسرم در گذشته یک نیسان داشت و با آن کار و هزینه زندگی را تامین می‌کرد اما معتاد شد و همه زندگی را فروخت من نیز مجبور شدم از آن طلاق بگیرم.

وی با اشاره به اینکه بعد از طلاق خانه‌ای خرابه را کرایه کردم و در آن خودم و فرزندانم زندگی می‌کنیم بیان داشت: ما حتی یک موکت و قالی نداشته که روی آن بنشینیم و مجبور شدیم با التماس از مردم یک گلیم کهنه تهیه کرده و به‌عنوان زیرانداز تاز آن استفاده کنیم.

این بانو در حالتی عجز و التماس‌گونه از مسئولین خواست که او را حمایت و تحت پوشش بهزیستی و یا کمیته امداد قرار دهند.

بیش از دو هزار زن سرپرست خانوار در چهارمحال و بختیاری تحت پوشش بهزیستی هستند

جواد نجفی معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار بام ایران خبر گفت: زنان سرپرست خانوار شامل زنانی هستند که به دلیل فوت شوهر، طلاق و یا از کارافتادگی همسری که دیگر قادر به انجام کار نیست شامل می‌شود که درقالب دفتر توانمندی مطرح است.

وی با اشاره به اینکه ۲۷۶۰ خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند تصریح کرد: حمایت‌هایی گوناگون و متعددی از زنان سرپرست خانوار در این استان صورت می‌گیرد.

نجفی ادامه داد: مستمری‌بگیر، کمک‌هزینه درمان، پرداخت شهریه دانشجویی، کمک به بهبود تحصیلی دانش‌آموزان، کمک به بهبود سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزان، کمک به ازدواج مجدد زن‌های جوان سرپرست خانوار و… از حمایت‌های سازمان بهزیستی این استان به زنان سرپرست خانوار است.

وی به دیگر خدمات سازمان بهزیستی استان به زنان سرپرست خانوار اشاره کرد و اذعان داشت: اقدامات دیگر ازجمله تشکیل کمک همیار به این شیوه که گروهی را تشکیل می دهند و در زمینه‌های گوناگونی ازجمله خیاطی و… فعالیت کرده که به این گروه‌ها کمک‌های بلاعوض داده می‌شود تا بتوانند شغلی را ایجاد کنند و زن سرپرست خانوار توانمند شود.

نجفی به اشتغال و درآمدزایی برای زنان سرپرست خانوار اشاره کرد و بیان داشت: سازمان بهزیستی برای زنان سرپرست خانوار شغلی را فراهم کرده و آن‌ها را با آن شغل آشنا می‌کند و با کمک‌های فنی و حرفه‌ای نیز مهارت لازم را به آن‌ها داده و درنهایت این زنان از چرخه حمایت سازمان نیز خارج می‌شوند.

هرساله ۱۰ درصد از زنان سرپرست خانوار از چرخه حمایت بهزیستی باید خارج می‌شوند

وی با بیان اینکه هر ساله تکلیف قانونی ما این است که ۱۰ درصد افراد تحت پوشش توانمند شده و از چرخه حمایت خارج شوند اذعان داشت: ما همواره درقالب‌های خوداشتغالی، فراهم شدن زمینه ازدواج مجدد برای زنان جوان‌تر و… در تلاش هستیم که آن‌ها را توانمند و از چرخه حمایت خارج کرده باشیم.

نجفی بیان داشت: بعد از توانمند کردن افراد تحت پوشش افرادی جایگزین آن‌ها می‌شوند که شرایط لازم برای تحت پوشش قرار گرفتن بهزیستی را داشته و در نوبت قرار گرفته باشند.

وی به مشکلات زنان سرپرست خانوار نیز اشاره کرد و اظهار داشت: کمبود درآمدها، نیازمندی، نداشتن شغل، عدم تامین شهریه دانشجویی، تهیه جهیزیه، هزینه تحصیل فرزندان و… از عمده مشکلات زنان سرپرست خانوار است که ما برای افراد متقاضی و تحت پوشش نهایت کمک را می‌کنیم.

۶۰۰ نفر از زنان شهری و ۱۲۵۲ نفر از زنان روستایی و عشایری تحت پوشش بهزیستی بیمه شده‌اند

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: بیمه تامین اجتماعی زنان سرپرست خانوار درقالب شهری، روستایی و عشایری انجام شده است.

وی اظهار کرد: هدف از بیمه کردن این زنان آن است که خانواده‌ها بیمه شوند و حق بیمه به تامین اجتماعی پرداخت و بعد از مدتی بازنشسته تا در نهایت بتوانند از خدمات مستمری‌بگیر بیمه تامین اجتماعی برخوردار شوند.

نجفی بیان داشت: حدود ۶۰۰ نفر از زنان شهری و ۱۲۵۲ نفراز زنان روستایی و عشایری بیمه تامین اجتماعی شده‌اند که می‌توانند در آینده از خدمات مستمری‌بگیران استفاده کرده و از طرفی توانمند و مستقل شوند.

وی یادآور شد: برای تحت پوشش بهزیستی قرار گرفتن زنان سرپرست خانوار رنج سنی مبنای کار ما نیست بلکه نیازمند بودن خانواده‌ها به حمایت بهزیستی است.

نجفی به دیگر خدمات بهزیستی به زنان سرپرست خانوار و خانواده‌های آن‌ها اشاره کرد و گفت: معافیت از سربازی فرزندان زن سرپرست خانوار، غربالگری زنان، برگزاری دوره‌های آموزشی متعدد و… از دیگر حمایت‌های ما از زنان سرپرست خانوار است.

وی افزود: آموزش‌های مربوط به مباحث فنی و حرفه‌ای، شغلی و سعی در ایجاد اشتغال پایدار برای زنان جوان از وظایف ما است و چنانچه مهارت‌های شغلی و حرفه‌ای این خانواده‌ها بالا رود و خوداشتغالی ایجاد شود ما را به اهداف‌مان نزدیک می‌کند.

برای مشکل زنان بی‌سرپرست پیش از آن‌که این موضوع تبدیل به معضل شود، باید فکری اندیشید. برای سر و سامان دادن به وضعیت این زنان، علاوه‌بر آنکه لازم است تعدد مراکز تصمیم‌گیری مهار شود و از انجام فعالیت‌های موازی نهادهایی مانند کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی خودداری شود، کمک اصلی باید در چارچوب توانمندسازی آنان مورد توجه قرار گیرد. فرآیند توانمندسازی زنان در چارچوب مباحث توسعه اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار است.
بام ایران خبر

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار