5. دى 1396 - 12:29   |   کد مطلب: 20082
کال کباب یکی از اشتهابرانگیزترین غذاهای گیلانی است.
غذای گیلانی,کال کباب,کال کباب گیلانی,غذای سنتی گیلان,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها;

به گزارش شبنم همدان به نقل از ایران کوک:

 

مواد لازم برای تهیه کال کباب دو نفره:
 
بادمجان درشت دو عدد
آب انار ترش نیم فنجان
سیر نیم بوته
مغز گردوی ساییده شده دوسوم فنجان
سبزی بومی (چوچاق، به قول بعضی شوشاق و خلواش) یک قاشق غذاخوری (البته اگر دو قاشق هم بریزید به جایی بر نمی خورد) طبق معمول نمک و فلفل آن هم به میزان کافی
 

طرز تهیه:

 
ابتدا بادمجان ها را از وسط به دو نیم کنید و در فر و با حرارت 350 درجه سانتی گراد کباب کنید. اگر احتمالا تراس یا ایوان دارید، بی خیال فر شوید و بادمجان ها  را روی آتش منقل کباب کنید. بخشی از بوی جنگل به علت همین بادمجان کبابی است، پس اگر دل تان هوای جنگل کرده، از این مرحله غفلت نکنید. پس از آنکه بادمجان ها را کباب کردید، قدری صبر کنید و بگذارید بادمجان سرد شود تا پوستش راحت تر کنده شود. در این فاصله می توانید کنار پنجره آشپزخانه تان بروید و یک چایی بنوشید. پس از کندن پوست و جدا کردن تخم بادمجان (خشونت این قسمت، بیشتر از سایر مراحل است) گوشت قسمت های باقیمانده را ساطوری کنید.

حالا نوبت بته سیر و له کردن حبه های آن رسیده است. عطر سیر، برای لحظه ای گیلان را به خانه تان می آورد. بعد از له کردن سیر، سبزی های بومی را شسته و خرد کنید. زنان قدیمی، مهارت کدبانو را در خرد کردن سبزی می دانستند. اگر از این مهارت ها ندارید، معطلش نکنید و سراغ یک دو سه بروید. بعد از خرد کردن سبزی ها، تمامی مواد را به بادمجان اضافه کرده، آب انار و نمک و فلفل بزنید و همگی را مخلوط کنید. برای تزیین غذا می توانید از دانه های انار یا زیتون استفاده کنید. کال کباب واقعی در کنار پیاله زیتون و بشقابی از باقلای خام معنا و حیات دیگر پیدا می کند. کم کم وقتش رسیده تا به مهمانی جنگل بروید.

دیدگاه شما

آخرین اخبار