3. تير 1399 - 13:11   |   کد مطلب: 20314
شکسته شدن قبح طلاق اگر به بیش از طلاق گرفتن و فروپاشی خانواده مهم نباشد ، کمتر از آن هم نیست چرا که فضای مجازی که تصویری از فضای حقیقی در کشور ما را نشان می دهد، مملو از اعلام اتمام زندگی مشترک و تفاخر به آن توسط سلیبریتی هایی است که هر کجا لازم باشد خود را مردمی و از بدنه مردم می دانند و عنوان الگوی بومی جوانان ایرانی را به یدک می کشند.
افزایش طلاق,شبکه های اجتماعی,طلاق سلبریتی ها,جشن طلاق,خیانت در فضای مجازی,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها;

به گزارش شبنم همدان به نقل از طنین یاس : تب طلاق گرفتن در کشور ما بالا گرفته است و با وجود متولیان زیاد در حوزه خانواده که در رآس آنها معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری قرار دارد، هنوز شاهد واکسینه شدن به وقت و تأثیرگذار استحکام خانواده نیستیم، قضیه تا حدی اپیدمی و فراگیر شده است که قبح آن با برگزاری چشن های طلاق شکسته است!

 

شکسته شدن قبح طلاق اگر به بیش از طلاق گرفتن و فروپاشی خانواده مهم نباشد ، کمتر از آن هم نیست چرا که فضای مجازی که تصویری از فضای حقیقی در کشور ما را نشان می دهد، مملو از اعلام اتمام زندگی مشترک و تفاخر به آن توسط سلیبریتی هایی است که هر کجا لازم باشد خود را مردمی و از بدنه مردم می دانند و عنوان الگوی بومی جوانان ایرانی را به یدک می کشند.

 

در گزارش قبلی تا حدی که فضا و وقت اجازه می داد به چرایی وقوع و افزایش طلاق در بین خانواده ها مخصوصا خانواده هایی که کمتر از یک سال تا پنج سال از زمان آغازشان گذشته است پرداختیم . مسائل اجتماعی در رأس دلایل بالارفتن آمار طلاق قرار داشت و شکسته شدن قبح این مکروه ترین حلال خدا نیز در ای زمینه نه تنه بی اثر که کم اثر نیست!

 

در دهه های نه چندان دور وقتی پا به دادگاه های خانواده می گذاشتی، زنان و مردانی را همراه با ولی خود می دیدی که با چشمانی اشکبار و سر افکنده بر روی صندلی انتظار ورود به دادگاه خانواده منتظر شنیدن اسم شان هستند .. اما امروزه قضیه فرق کرده است . زنان جوان و مردان جوانی را می بینی که با تفاخر و پوشیدن شیک ترین لباس ها که گویی برای مهمانی خود را آماده کرده اند هر کدام رو در روی هم نشسته اند و با نگاه و زبان بهم فحاشی می کنند! آن هم قلدرمابانه ! و هر ازگاهی از اینکه اسم شان توسط منشی دادگاه صدا زده نمی شود گلمندند و به نوعی به می خواهند زودتر این طوق بدبختی را از گردن خود پاره کنند.

 

در بسیاری از مواقع هر دو طرف که گویی پرچم عشق شان خیلی زودتر از انتظار موریانه زده شده و بر زمین افتاده است، چون خشم متخاصم اما صلح کرده، در انتظار شیرینی به سر می برند! طوری که بدون شک یقین حاصل می کنی در افق نگاه شان به دنبال خوشبختی در آغوش کسی دیگر به سر می برند!

 

تأُسف بار تر زمانی است که می بینی، کودکان بی گناه مستأصل منتظرن ببینند که کدام ، پدر یا مادر موفق به قبول حضانت آنها می کند یا اینکه کدام شان قبول زحمت نگهداری آنها را بر عهده می گیرد تا از فردای آن چون گوشت قربانی، گزکی برای کنترل و آزار دیگری شود و کلانتری ها میعادگاه حضورشان شود.

 

 پروانه صفایی مقدم، روانشناس و کارشناس مسائل خانواده در گفت وگو با خبرنگار طنین یاس با بیان اینکه آمار و شواهد نشان دهنده سیر صعودی پرونده‌هایی است که به دلیل تقاضای طلاق یا خیانت در زنان شوهردار به سوی دادگاه‌ها و مراکز مشاوره ارجاع داده می‌شوند، اظهار داشت که امروزه متاسفانه با روند چشمگیر آمار خیانت زنان شوهردار رو به رو هستیم که نشان می‌ده نظام خانواده بیش از دهه‌های گذشته در حال تزلزل یا فروپاشی است.

 

وی با ابراز تأسف کم  توجهی به چنین موضوع مهمی آن را یک سونامی در خانواده‌ها دانشت.

 

این کارشناس مسائل خانواده با تأکید بر لزوم تشکیل کارگروهی از سوی مسئولین برای پرداختن علمی به چنین موضوعی، افزود: «بایدبا نگاه کارشناسانه به این معضل و آسیب اجتماعی جدی‌تر و فنی‌تر نگاه شود و با طرح راهکار‌هایی جلوی چنین آسیب‌های فرهنگی و خانوادگی گرفته شود.»

 

صفایی مقدم، دو عامل کم توجهی شوهران و گسترش استفاده از شبکه‌های اجتماعی را مهمترین عوامل طلاق یا خیانت در زنان دانست و اظهار کرد که مهمترین مسئله‌ای که پای زنان شوهردار را به خیانت باز می کند، بحث تلافی خیانت شوهرشان است.

 

این روانشناس بالینی افزود: راهکار غلط تلافی خیانت مردان از سوی همسرانشان نه تنها راهکار مؤثر و خوبی نیست بلکه در این مسیر خود بانوان قربانی اصلی خواهند بود.

 

وی با اشاره به ورود انواع شبکه‌های اجتماعی به خانه‌ها و بالتبع آن رابطه‌های پنهانی که به آسانی از طریق فضای مجازی به وجود آمده است، گفت که عدم نگرانی بانوان از شناخته شدن و امکان ارتباط بیشتر و راحت تر با جنس مخالف باعث شده است تا  زنانی که مشغله کاری زیادی ندارند با فراق بال بیشتری وارد این شبکه‌ها شده و متاسفانه برخی از این ارتباطات به خیانت جنسی هم کشیده شود.

 

عضو انجمن روانشناسی ایران، در توصیه‌ای به آقایانی که نسبت به همسرانشان، کم توجه هستند گفت: « آقایان باید به این مسئله توجه داشته باشند که هر گونه کمبود محبت و توجه به همسرشان و یا خدای ناکرده خیانت، می‌تواند آثار سوء برای آن‌ها داشته باشند و توصیه اکید ما این است که خودتان عاملی برای خیانت همسرانتان نشوید و با ابراز محبت و توجه کافی هم به خود و هم همسرانتان آرامش دهید.»

 

وی به تصور اشتباه و غلط  برخی خانم‌های متاهل در رابطه  با خیانت و طلاق اشاره کرد و افزود: «متاسفانه برخی از زنان به اشتباه فکر می‌کنند که بعد از طلاق همه چیز برایشان محیا است و زندگی طبق خواسته‌های آن‌ها پیش می‌رود! در حالی که توصیه من این است قبل از اقدام به خیانت و طلاق به سرنوشت خانم‌هایی که دچار این معضل شده اند به خوبی بیاندیشند.»

 

این روانشناس ادامه داد که بعد از طلاق هیچ اتفاق خاص و هیجان انگیزی که دائمی باشد برای شما رخ نخواهد داد و اینطور نخواهد بود که بعد از طلاق یک خانم، آزادی و آرامش خاطر  پیدا کند! بلکه خانم‌های زیادی به مشاور مراجعه کرده‌اند و از این اقدام خود ابراز پشیمانی کرده‌اند و برخی‌ها به صراحت اعتراف کرده‌اند که بیشتر به خاطر اعمال جنسی و به طور موقتی در اختیار قرار گرفته اند.

 

با اینکه خیانت زن به مرد در ایران همچنان به دلیل مسائل مذهبی – فرهنگی، تابو محسوب می شود اما باز هم می توان شواهد بالارفتن این پدیده نامبارک را در اخبار و آمارها – غیررمسی و رمسی – دید.

بسیاری از این اخبار را می توان در صفحه حوادث روزنامه ها،خبرگزاری ها و پایگاه های خبری خواند که متأسفانه این مقوله  گاها منجر به مرگ شوهر یا زن یا فاسق او شده است.

 

آمارخیانت زناشویی د‌‌ر ایران بالاست

 

به گفته مصطفی اقلیما مددکار اجتماعی ورئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران، آمارهای جهانی میزان خیانت زناشویی ثبت شد‌‌ه است، اما د‌‌ر مورد‌‌ کشورهای اسلامی و به ویژه ایران به د‌‌لیل ملاحظات فرهنگی ثبت و ارائه آمار د‌‌قیق د‌‌ر خصوص خیانت د‌‌ر زند‌‌گی مشترک همچنان تابو محسوب شد‌‌ه است. با این حال د‌‌ر سال‌های گذشته رشد‌‌ بی‌سابقه طلاق د‌‌ر جامعه ایران از یک سو و از سوی د‌‌یگر ملاحظات فرهنگی و مذهبی همچنان مسئله خیانت به یکد‌‌یگر را بسته نگه د‌‌اشته است!

 

د‌‌ر خصوص آسیب‌شناسی مسئله خیانت د‌‌ر جامعه ایران باید‌‌ گفت آن طور که د‌‌ر بیشتر روزنامه‌ها و مجله‌ها به آن پرد‌‌اخته شد‌‌ه، الگوی خیانت از زنان به مرد‌‌ان تغییر کرد‌‌ه و د‌‌ر واقع میزان خیانت‌های زنان د‌‌ر زند‌‌گی زناشویی بالا رفته است!

 

 اقیلما گفت:بسیاری از طلاق‌ها د‌‌ر پی خیانت‌های زناشویی و عمد‌‌تا خیانت مرد‌‌ به زن شکل می‌گیرند‌‌! با اینکه برخی از جامعه‌شناسان د‌‌ر ایران به این مسئله پرد‌‌اخته‌اند‌‌، اما به نظر می‌رسد‌‌ که پنهان‌کاری و عد‌‌م بیان میزان بالای خیانت‌های زناشویی د‌‌ر ایران همچنان به معضل جد‌‌ی خانواد‌‌ه تبد‌یل شد‌ه است‌ و بحران را بیش از پیش جد‌‌ی می‌کند‌‌.

 

آسیب شناسان اجتماعی روند رو به رشد خیانت زنان به مردان را به گونه های مختلف مورد بررسی قرار می دهند، برخی از زنان به دلایلی که مذهب و اعتقادات مذهبی بیشترین تأثیر را دارد در پی طلاق از همسر فعلی و در آرزوی مردی دیگر به دنبال طلاق می روند و بلافاصله بعد از خوانده شدن خطبه طلاق زیر سقف دیگری می روند! و برخی لجام گسیخته تر در حالی که هنوز همسری مردی دیگر را دارند، با فرد یا افرادی دیگر در ارتباط هستند!

 

دکتر مجتبی پدریان در این زمینه معتقد است خیانت به همسر در سال های اخیر شدت یافته است؛ در واقع این پدیده در سال های اخیر خود را بیش از گذشته نشان داده است. امروز با افرادی رو به رو هستیم که ابایی از آشکار شدن خیانت خود به همسرشان ندارند و در برخی از موارد چنین تصور می کنند که اگر با شخص دیگری جز همسرشان رابطه نداشته باشند به خود خیانت کرده اند! متاسفانه این پدیده سن و طبقه اجتماعی خاصی نمی‌شناسد و در میان تمامی اقشار جامعه، ممکن است دیده شود؛ به طوری که گاه با اشخاص میانسال و حتی سالخورده ای هم برخورد کرده ایم که به همسر خود خیانت کرده اند!

 

به گفته این آسیب شناس اجتماعی دلایل مختلفی را برای پررنگ تر شدن این پدیده عنوان کرد و گفت: گسترش شبکه های اجتماعی و فضای مجازی فضایی را برای افراد به وجود آورده است که اگر افراد به نحوه استفاده از آن آگاهی نداشته باشند، ممکن است گرفتار پیامدهای منفی استفاده نادرست از چنین فضاهایی شوند. فضای مجازی خصوصا برای زنان، آزادی و امکانات اجتماعی بیشتری را فراهم آورده است. در چنین فضایی است که مرد ایده آل زن، طور دیگری تعریف می شود؛ به طوری که دیگر هیچ سنخیتی با شوهر او ندارد.

 

 اما به راستی با حضور پر رنگ شبکه های اجتماعی در بین خانواده ها که آن را به یک عضو عزیز و جدای ناپذیر تبدیل کرده است، برای جلوگیری از رشد این پدیده نامبارک که در ابعاد و انحای مختلف می تواند خواسته و ناخواسته زن یا مرد را درگیر کند چه باید کرد؟

 

آن زمان که اکثر کارشناسان فضای مجازی و کارشناسان فرهنگی، داد سخن از تهیه بسته های فرهنگی چرایی و چگونگی استفاده از محصولات اینترنتی را قبل از ورود آن به خانواده و جامعه داشتند و عده ای با پرخاش گری به دنبال رد این موضوع بودند، آیا فکر می کردند کار به جایی برسد که شبکه های اجتماعی موبایلی زودتر از دادگاه و دفترخانه های طلاق، حکم طلاق و اعلام خبر فروپاشی خانواده ها را در خود جای دهد؟

 

آیا فکر می کردند که این فضای مجازی است که کمتر از یک دهه دیگر بنگاه ازدواج و طلاق و دوست یابی عده ای می شود که همچنان نمی دانند از خود، زندگی مجردی و زندگی متأهلانه چه می خواهند؟!

آیا مسئله ازدواج و بعد از آن فروپاشی این بنیان مقدس آنقدر کم ارزش شده است که روی هوا برایش  تصمیمی بگیرند و همان جا اجرا کنند؟!

 

حجت‌الاسلام سید علی میرخلیلی، کارشناس مسائل اجتماعی و نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ما  نگاه سطحی به مسئله ازدواج از سوی جوانان را یکی از مهم ترین دلایل ایجاد اختلافات در زندگی زناشویی و از عوامل مهم طلاق دانست و گفت: نگاه عمیق و دید به آینده در مسئله ازدواج از جمله عوامل اساسی در موفقیت این امر است.

 

 

وی در ادامه با بیان اینکه در اکثر موارد جوانان در انتخاب همسر تنها به ظواهر توجه دارند و موقعیت ظاهری فرد و خانواده او را در نظر می‌گیرند، افزود: این در حالی است که بعد از گذشت مدتی برای زن و شوهر ظواهر کم رنگ شده و اهمیت خود را نسبت به قبل از دست خواهد داد.

 

 

این کارشناس مسائل اجتماعی و فرهنگی تأکید کرد: چنانچه افراد در ازدواج تنها به مسائل سطحی توجه کنند بعد از مدتی متوجه می‌شوند که فرد منتخب‌شان آن طور که فکر می‌کردند، نبوده است و مشکلات متعدد از اینجا آغاز می شود.

 

 

وی عدم توجه به اخلاق و صبر را در بروز اختلافت و بسیاری از ناراحتی زوجین مؤثر دانست و اظهارداشت: ناشکیبایی و عدم شکرگزاری نسبت به یکدیگر و قدردان نبودن زن نسبت به شوهر و بالعکس عامل ایجاد بسیاری از اختلافات است.

 

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: احساس مسئولیت در خانواده از جمله عوامل اساسی در پایداری زندگی است، چرا که با احساس مسئولیت است که تعهد بین زوجین ایجاد شده و همین امر فرد را برای ادامه زندگی مشترک دلگرم می‌کند.

 

حجت‌الاسلام میرخلیلی عدم مسئولیت‌پذیری هر یک از زوجین و بر دوش کشیده شدن وظیفه هر یک توسط دیگری را از عوامل یأس و ناامیدی در خانواده‌ها دانست و افزود: عدم مسئولیت‌پذیری در دراز مدت باعث ایجاد فاصله بین زن و شوهر و بروز اختلافات و حتی طلاق عاطفی بین آنها می‌شود.

 

این کارشناس مسائل اجتماعی و فرهنگی در ادامه توجه و احترام متقابل، محبت، سپاسگزاری از یکدیگر و گذراندن وقت در کنار یکدگیر را از جمله عوامل اساسی در استحکام پایه‌های زندگی برشمرد.

 

حجت‌الاسلام میرخلیلی با استناد به روایتی از پیامبر اکرم(ص) گفت: حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) الگوهای بزرگ رفتاری در زندگی ما هستند زمانی که پیامبر از فاطمه (س) در مورد حضرت علی (ع)پرسید، ایشان در پاسخ گفت: علی (ع) بهترین کمک در دین برای من است.

 

وی افزود: روایات دینی و دستورات اسلامی همانند چراغ راهنمای زندگی ما هستند، بطوری که در احادیث آمده است چنانچه یک مرد یک ساعت در کنار همسر و فرزندان خود بنشیند، ثواب آن از یک سال عبادت و اعتکاف در مسجد بیشتر است.

 

این کارشناس مسائل اجتماعی و فرهنگی گفت: وفاداری نسبت به عهد و پیمان ازدواج ، توجه به تعالیم دینی و نگاه و دید عمیق نسبت به مسئله ازدواج در هر چه بهتر سپری کردن زندگی به ما یاری خواهد داد.

 

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار