10. بهمن 1396 - 15:48   |   کد مطلب: 20605
علل افزایش طلاق درکشورازمنظرکارشناسان ومسئولان;
بارزترین علل طلاق عدم تفاهم خانوادگی، اعتیاد به مواد مخدر و ترک زندگی
طلاق از آن دسته پدیده های اجتماعی است که دارای علل متعدد و در اکثر مواقع پیچیده است اما یکی از معماهایی که امروزه برای متخصصان در برخورد با زندگی افراد گوناگون مطرح می شود، این است که بسیاری از زوج ها با وجود نارضایتی به زندگی در کنار هم ادامه می دهند و در مقابل عده ای دیگر با وجود رضایت کامل به ناگاه از یکدیگر جدا می شوند.
طلاق,افزایش طلاق,اعتیاد,ترک زندگی,عدم تفاهم خانوادگی,shabnamha.ir,شبنم همدا,afkl ih,شبنم ها;

به گزارش شبنم همدان به نقل از طنین یاس : محرم محمدیان -   طلاق در کشور ما بر اساس قانون به دو دسته باین و رجعی تقسیم می شود که در طلاق رجعی مرد میتواند در طول زمان «عده» همسرش با ابراز محبت و قصد جدی برای بازگشت بدون خواندن صیغه مجدد، به همسرش رجوع کرده و زندگی را از نو آغاز کند.

 

* آمارهای ارائه ‌شده، در 9 ماهه اول سال 96

مطابق آمارهای ارائه ‌شده، در 9 ماهه اول سال 96، یک میلیون و 138 هزار و 246 واقعه ولادت در کشور به ثبت رسیده است که از این تعداد تولد، 586 هزار و 205 پسر و 552 هزار و 41 دختر است. همچنین میانگین سن مادران 28 سال و 10 ماه و میانگین سن پدران 33 سال بوده است.

این آمار با مقایسه به داده‌های آماری 9 ماهه سال 95 افزایش 1.2 درصدی میزان موالید را نشان می‌دهد؛ به این صورت که در 9 ماهه ابتدایی سال 95 در مجموع 1 میلیون و 123 هزار و 884 تولد به ثبت رسیده که 14 هزار و 362 تولد کمتر از مدت مشابه امسال است.

همچنین آمارهای ارائه ‌شده نشان می‌دهد، نسبت جنسیت در 9 ماهه نخست سال جاری به ازای هر 100 دختر، 106 پسر است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته به ازای هر 100 دختر، 105.6 پسر است. همچنین در حالی‌که میانگین سن مادران در 9 ماهه سال جاری 28 سال و 10 ماه است، الگوی باروری 9 ماهه سال 95 بیشترین میانگین سنی مادران را 25 تا 29 سال تخمین زده است و در رده بعدی مادران 30 تا 34 سال قرار می‌گیرند که به ترتیب 30.6 درصد و 26.5 درصد میزان کل باروری‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

 

* دقیق ترین آمار

تعداد متولدين سال 1396 تا اين لحظه      1269189

     متولدين پسر 649824

     متولدين دختر        619365

     تعداد متولدين امروز       2884

تعداد فوت شدگان سال 1396 تا اين لحظه 308745

     فوت شدگان مرد     163634

     فوت شدگان زن     145111

     تعداد فوت شدگان امروز   701

 

*دلایل افزایش طلاق

مدیر گروه روانشناسی دانشگاه تهران چهار علت را از نگاه جامع گرایانه برای پیدایش پدیده طلاق «سنخیت های پیش از ازدواج»، «عوامل فردی و شخصیتی»، «عوامل مهارتی» و «عوامل اجتماعی» برشمرد و بر لزوم توجه بیشتر به نهاد خانواده تاکید کرد.

دکتر سیدمحمدرضا رضازاده،افزود: طلاق علل متعددی دارد و کمتر می توان برای آن علل محدودی را در نظر گرفت. طلاق از آن دسته پدیده های اجتماعی است که دارای علل متعدد و در اکثر مواقع پیچیده است اما یکی از معماهایی که امروزه برای متخصصان در برخورد با زندگی افراد گوناگون مطرح می شود، این است که بسیاری از زوج ها با وجود نارضایتی به زندگی در کنار هم ادامه می دهند و در مقابل عده ای دیگر با وجود رضایت کامل به ناگاه از یکدیگر جدا می شوند. برخی افرادی که در مورد پدیده های مختلف اظهارنظر می کنند، نگاه جامع و مانعی ندارند. در مورد برخی از علل اقتصادی یا آگاهی افراد، زیاده گویی و در مورد برخی دیگر از علل بسیار کم سخن می گویند. این در حالی است که باید برخی از پدیده ها مثل طلاق و بروز و ظهور آنها را با موشکافی و دقت زیادی بررسی کرد.

مدیر گروه روانشناسی دانشگاه تهران، مشکلات اقتصادی را یکی از عوامل تأثیرگذار بر روی طلاق دانست و افزود: در گذشته جوانان نیز دارای مشکلات اقتصادی بودند اما از آن جایی که سایر عوامل در مساله ازدواج به خوبی رعایت می شد، این مشکلات اقتصادی قدرت تخریب روابط را پیدا نمی کرد و حتی باعث افزایش صمیمیت و دلسوزی و تلاش بیشتر زوجین می شد. ولی نکته ای که نباید در مورد مسایل اقتصادی مورد غفلت قرار گیرد این است که اگر زندگی بین دو نفر دارای مشکلات پنهان و نامحسوس متعددی باشد در صورت بروز مشکلات اقتصادی از این مشکلات پنهان پرده برداشته خواهد شد و رابطه و زندگی مطمئناً دچار مشکلات عمیق و عدیده ای خواهد شد. به عبارت دیگر در این موردی که بیان شد مشکلات اقتصادی نقش تیر خلاص را بازی می کند و باعث می شود که رابطه ی بین دو نفر به کلی متلاشی شود.

وی استقلال اقتصادی و افزایش آگاهی خانم ها را یکی دیگر از مسایل طلاق عنوان کرد و اظهار کرد: اگر خانمی به استقلال اقتصادی رسیده باشد، به هنگام بروز مشکل در زندگی راحت تر به مساله طلاق فکر می کند و نسبت به انجام آن مبادرت می ورزد. این مساله صرفاً مختص جامعه ما نیست به گونه ای که بسیاری از متخصصان در غرب هم یکی از علل ایجاد و بروز طلاق در جوامع خود را افزایش میزان خودکفایی و استقلال اقتصادی خانم ها در جوامع خود می دانند. یکی دیگر از مسایل آگاهی های اجتماعی و افزایش این آگاهی ها در میان خانم هاست. به عبارت دیگر افزایش آگاهی اجتماعی در بین خانم ها باعث افزایش انتظارات در این قشر از افراد جامعه شده است به گونه ای که در نسل پیش از ما انتظار زوجین از یکدیگر بسیار پایین بود به گونه ای که به طور مثال انتظار مرد از همسرش مدیریت مسایل داخل خانه و انتظار زن از همسرش تامین معاش و مقدمات زندگی بود که این انتظارات بسیار محدود و مشخص بود.

 

*عباس برزگر ،وکیل پایه یک دادگستری

عباس برزگر ،،در خصوص افزایش آمار طلاق در کشور اظهار داشت: فقر و دخالت خانواده‌ها از جمله مهم‌ترین دلایل افزایش طلاق در کشور به شمار می‌رود.

وی افزود: زوجین در ابتدای ازدواج با مشکلات زیادی روبرو هستند و در شرایطی که تورم و گرانی وجود دارد، اگر درآمد و شغل مناسبی نداشته باشند زمینه برای بروز اختلاف ایجاد می‌شود.

برزگر با اشاره به دخالت خانواده‌ها در زندگی فرزندان شان، گفت: متأسفانه گاهی خانواده‌ها با هدف دلسوزی و کمک به زوجین در مسائل آنها دخالت می‌کنند اما در واقع زمینه حساسیت و اختلاف بین دختر و پسر را فراهم کرده‌اند.

قاضی محسن نیکوکلام در خصوص دلایل افزایش آمار طلاق در کشور اظهار داشت: متأسفانه قبح طلاق از بین رفته و دیگر کسی بابت این اتفاق احساس بدی ندارد.

وی استقلال مالی بانوان را یکی از دلایل طلاق عنوان کرد و گفت: هر چقدر توانایی زن برای تأمین زندگی خود بیشتر شود احتمال طلاق نیز افزایش پیدا می‌کند.

این قاضی بازنشسته دادگاه خانواده با اشاره به اینکه تعداد زیادی از ازدواج‌های منجر به طلاق ناشی از آشنایی‌های خیابانی و دوستی‌ها در فضای مجازی بوده است گفت: آمار این طلاق‌ها در کشور حدود 60 درصد است.

سیف الله ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت احوال اظهار داشت: در سال گذشته 166هزار و 321 نفر طلاق گرفته اند.

وی همچنین تصریح کرد: میانگین طول مدت ازدواج در زمان طلاق 7 تا 8 سال بود. 79 درصد مردان برای بار اول طلاق گرفتند.

در طلاق های بار دوم نیز 6 درصد مردان بوده اند. 24 درصد طلاق ها مربوط به گروه سنی 34-30 سال است.

به گفته تویسرکانی ، رئیس‌سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، بارزترین علل طلاق عدم تفاهم خانوادگی بوده است، در ادامه اعتیاد به مواد مخدر و ترک زندگی جزو دلایل دیگر علل طلاق ذکر می‌شود.تویسرکانی ادامه داد: تهران به‌عنوان اولین استان در طلاق ذکر شده که این میزان 7 درصد افزایش داشته است.وی در رابطه با وصول مطالبات معوقات بانک‌ها گفت: در 6 ماهه اول امسال 30 هزار و 914 میلیارد ریال از مطالبات معوق بانکی وصول شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 72 درصد افزایش داشته است.

 

*نبود طلاق توافقي در قانون

-محمد حسین جوهر، کارشناس رسمی دادگستری

ما در قانون چيزي به نام طلاق توافقي نداريم. در واقع طلاق توافقي محصول ابتكار زناني است كه در برخورد با نواقص قانون مردسالار آن را به وجود آورده‌اند ما در قانون طلاقي داريم به نام خلع. در طلاق خلع زن به واسطه كراهتي كه از مرد دارد بايد مالي كمتر، معادل يا بيشتر از مهريه خود را به مرد بدهد تا او را راضي به طلاق كند. قضات دادگاه‌ها طلاق توافقي را به لحاظ قانوني با مواد مربوط به خلع توجيه مي‌كنند. در طلاق توافقي زن و مرد توافق مي‌كنند از يكديگر جدا شوند و اين توافق در حكم دادگاه ثبت مي‌شود و ضمانت اجراي قانوني پيدا مي‌كند، ولي از آنجا كه زنان هيچ حربه‌اي براي راضي كردن همسر خود براي جدايي ندارند و مطابق با ماده 1133 قانون مدني حق طلاق با مرد است و مرد هر وقت كه بخواهد مي‌تواند زن خود را طلاق دهد معمولا همه حقوق مالي خود را مي‌بخشند تا همسرشان را براي جدايي راضي كنند.

 

علل رواج طلاق توافقي

تغيير شيوه‌هاي همسريابي در سال‌هاي اخير، توقعات و خواسته‌هاي زوجين وتفاوت ديدگاه‌هاي آنها، شناخت كافي و مناسب نداشتن از اوضاع و احوال فرهنگي و شخصيتي يكديگر از مهم‌ترين عوامل درخواست طلاق از سوي زوجين است، از سوي ديگر اعتياد كه از عوامل اضمحلال و انهدام خانواده است و همچنين بيكاري و ترك انفاق. در حالي كه زنان و خانواده‌هاي ايراني اغلب بسيار سازگار و حاضر به سازش به شرط تامين حداقل امكانات و نيازهاي ماديشان هستند، اما وقتي در تامين همان حداقل با مشكل مواجه مي‌شوند و به هر سازماني مراجعه مي‌كنند نتيجه‌اي نمي‌گيرند، چاره‌اي جز طلاق ندارد.

 

-ايجاد مشكل

معمولا پس از صدور حكم طلاق توافقي، شوهر هيچ اجباري براي آمدن به محضر ندارد و چون اين طلاق با توافق طرفين صورت مي‌گيرد به لحاظ قانوني رفتن به محضر هم بايد با توافق طرفين باشد و نمي‌شود توافق طرفين را با الزام همراه كرد، بنابراين براي حل اين مشكل شايد بهترين راهكار اين باشد كه طرفين الزام رفتن به محضر را هم جزيي از تعهدات خود در دادخواست ذكركنند تا در نهايت در حكم دادگاه منعكس شود. در اين صورت مي‌شود الزام شوهر را به آنچه خود تعهد داده است از دادگاه درخواست كرد.

مسئولان وخانواده ها ،نظاره گرنباشید.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار