21. دى 1396 - 9:26   |   کد مطلب: 20327
یک کارشناس فضای مجازی اظهار داشت: در فضایی که به راحتی فیلتر شکن ها به صورت رایگان دراختیار افراد عادی قرار می گیرد .سیاست فیلترینگ مفهوم چندانی ندارد .

در پی اغتشاشات اخیر در کشور سیاست فیلترینگ برای ایجاد محدودیت دسترسی  به  فضای مجازی در کشور ایجاد شد  .

 

در خصوص فیلترینگ و نتایج ان گفتگویی با مرتضی اصفهانی  کارشناس فضای مجازی انجام دادیم .

 

اصفهانی اظهار داشت : در سیاست فیلترینگ و فیلتر کردن تلگرام مساله ای اساسی وجود دارد,آن  این است که فیلترینگ  با اهداف کلان بوجود آورندگان اینترنت همخوانی ندارد و با ایجاد محدودیت دسترسی به اینترنت با ایجاد سیاست فیلترینگ  قابل توقف نیست .در طی 15 سالی که از فیلترینگ فیس بوک و توییتر می گذرد .افراد به راحتی در داخل کشور  به این برنامه ها دسترسی دارند .به عنوان مثال  سیاستمداران اصلاح طلب و اصولگرا  با وجود فیلتر بودن توییتر  به رقابت جدی  سیاسی در این فضا  با یکدیگر می پردازند. نظریه های سیاسی یگدیگر را پاسخ می دهند .حتی مدافعان نظام و انقلاب نیز در این فضا  با یکدیگر رقابت می کنند. فیلترینگ اصولا یک سیاست شکست خورده است .

 

کارشناس فضای مجازی در خصوص فیلتر شکن ها تصریح داشت : فیلتر شکن ها اصولا از زمانی که فیلتر  اینترنت  در ایران آغاز شد بوجود آمدند. فیلتر شکن ها در ابتدا به صورت سایت های فیلتر شکن  اجرا شدند اما موفقیت چندانی کسب نکردند.سپس نرم افزار فیلتر شکن وارد بازار شد. پس از آن وزارت ارتباطات از طریق شرکت های وابسته به خود VPNعرضه کرد و توجیهی که برای این مساله داشت  این بود  که VPNتوسط مراکز علمی پژوهشی خریداری می شود در حالی 10 درصد VPN توسط مراکزعلمی خریداری می شود .

 

کارشناس فضای مجازی تاکید داشت: در فضایی که به راحتی فیلتر شکن ها به صورت رایگان دراختیار افراد عادی قرار می گیرد .سیاست فیلترینگ مفهوم چندانی ندارد .

 

اصفهانی خاطر نشان کرد: بین سالهای 65 تا 73 ویدئو در ایران ممنوع بود. در سالهای ممنوعیت ویدئو در ایران مقاله ای از شهید آوینی در روزنامه رسالت منتشر شد  که سال ها بعد این مقاله در کتاب حلزون های خاته به دوش به چاپ رسید .شهید آوینی در مقاله اش نوشته بود "امروز ما ویدئو را ضبط و کاست های ان را مصادره می نماییم. فردا که آنتن های ماهواره بر روی پشت بام قرار گرفت چه چیزی را مصادره خواهیم  کرد؟ ایا می توانیم امواج ماهواره ای را مصادره نماییم ."

 

مرتضی اصفهانی اشاره داشت: به هیچ وجه نمی توان موج ورود جریان اطلاعات را در کشور گرفت  .اینترنت یک پدیده غیر آزاد و یک طرفه است که هر گونه اطلاعاتی را از طریق کشورهای بوجود آورنده بالاخص آمریکا و دیگر کشورهای غربی به سایر کشورها صادر می کند . متاسفانه در این بین  اطلاعات مستهجن و سیاسی مخرب از طریق سازندگان اینترنت  به کشورهای دریافت کننده خدمات اینترنت  ارسال می شود .  جریان آزاد اطلاعات از دیگر کشورها به سمت کشورهای غربی وجود ندارد. تکنولوژی که اینترنت را به جود اورده است ,  کشورهای غربی آن را  ایجاد نموده اند بزرگتر از ان است که ما بتوانیم ان را فیلتر نماییم. ما در فضایی قرار داریم که انها اینترنت و فیلتر شکن ها را بوجود اورده اند بنابراین ما نمی توانیم ازطریق فیلتر کردن محدودیتی ایجاد نماییم .

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار