15. بهمن 1396 - 12:06   |   کد مطلب: 20673
وضعیت اقتصادی و کسب‌وکار به جایی رسید که تولیدکنندگان کیف و کفش و چرم که به گفته خودشان در گذشته نه چندان دور کسب‌وکار خوبی داشتند لب به گلایه گشودند و تقاضاهای خود را از مجرای قانونی خود طی نامه‌ای به نماینده مردم همدان در مجلس اعلام کردند.
صنعت کیف و کفش,همدان,کفش زنانه,چک برگشتی,shabnamha.ir,شبنم همدانafkl ih,شبنم ها;

به گزارش شبنم همدان به نقل از تسنیم از همدان : وضعیت اقتصادی کشور روزهای خوبی را سپری نمی‌کند، به نوعی سردرگمی در بازار وجود دارد و  تقریباً کمتر کسی می‌داند که چه اتفاقی در حال وقوع است. به تازگی صدای فعالان تولید کیف و کفش هم درآمده است. تولیداتی که خانم‌های طرفدار بسیاری دارد اما به نظر می‌رسد کاهش قدرت خرید به جایی رسیده که این فعالان از آینده بیمناک و دست به قلم شدند تا مشکلات خود را با نماینده مردم در میان بگذارند و از مجراهای قانونی اعتراض خود را اعلام کنند.

قانون تأمین اجتماعی با سیاست اشتغال‌زایی دولت همخوانی ندارد

رئیس اتحادیه کیف، کفش و چرم شهرستان همدان با تسنیم درباره نامه نوشته شده از سوی فعالان این رشته به نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی  به گفت‌وگو نشست.

احمد گازرانی در ابتدا به تشریح مشکلات در بخش بیمه تأمین اجتماعی پرداخت و اظهار کرد: طبق مقررات بیمه تأمین اجتماعی در هر کارگاه تنها به تعداد پنج نفر کارگر تخفیف به کارفرما بابت حق بیمه تعلق می‌گیرد و از آن بیشتر را باید صاحب کارگاه به طور کامل بپردازد.

وی با اشاره به اینکه این قانون با سیاست‌های دولت در بخش اشتغال‌زایی همخوانی ندارد، افزود: در نامه ارسال شده به نمایند مردم در خانه ملت خواستیم که این مسئله را مطرح و به افرادی که اشتغال ایجاد می‌کنند، کمک‌هایی صورت گیرد.

رئیس اتحادیه کیف، کفش و چرم همدان بیان کرد: با توجه به رکود بر بازار کسب‌وکار ، صنعت کیف و کفش که پیش از این مورد استقبال مردم قرار می‌گرفت نیز با مشکل مواجه شده و انبارهای تولیدکنندگان مملو از کالاهایی شده که مشتری ندارند.

گازرانی با بیان اینکه از مسئولان انتظار داریم که تدبیری بیندیشند که تولیدکنندگان بتوانند کالای خود را عرضه و نقدینگی لازم برای ادامه فعالیت خود تأمین کنند، تصریح کرد: در حوزه  کفش اجناس ایرانی بیشتری در بازار نسبت به اجناس چینی وجود دارند و  مردم هم اجناس ایرانی به ویژه کفش را بهتر از جنس چینی خریداری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه این مسئله در مورد کیف شاید به طور کامل صدق نکند، گفت:  در حوزه کفش که جنس چینی کم داریم اما در بخش کیف پیش از این بیشتر بود که جلوی آن گرفته شده، اما در مجموع کاهش قدرت خرید مردم دلیل اصلی وضعیت فعلی بازار است.

رئیس اتحادیه کیف، کفش و چرم همدان افزود: البته در حوزه کیف و کفش ما راه خوبی را در پیش گرفته بودیم و نمایشگاه‌های تخصصی ما در شهرهای دیگر با استقبال خوبی مواجه می‌شد اما مدتی است که این راه نیز به مانند گذشته نیست و اقبال مردم به شدت کاهش یافته است.

گازرانی با بیان اینکه تولیدکنندگان نمی‌توانند جنس خود را بفروشند یا طلب خود را وصول کنند، تأکید کرد: اگر در این صنعت تدبیر عاجلی اندیشیده نشود، آینده چندان خوبی پیش رو نیست و همین تعداد شغلی هم ایجادشده از بین خواهد رفت.

وجود ظرفیت ایجاد قطب تولید کفش زنانه در همدان

یک تولیدکننده کفش و عضو هیئت‌رئیسه اتحادیه کیف، کفش و چرم همدان نیز در گفت‌و‌گو با تسنیم اظهار کرد: استان همدان یکی از تولیدکنندگان به نام کفش زنانه است که می‌توان با حمایت مناسب آن را به قطب تولید کفش بدل کرد.

پرویز موقرپاک در تشریح مشکلات پیش روی بازار کیف و کفش افزود: از آنچه که قدرت خرید مردم کاهش یافته، فروشندگان سودهای خود را کاهش و بر روی فروش بیشتر تمرکز کردند.

وی با اشاره به اینکه توسعه این صنعت و صادرات محور کردن آن نیاز به آموزش دارد که هزینه‌بر است، تصریح کرد: ما به دنبال تغییر تفکر برخی از تولیدکنندگان هستیم که به دلیل کاهش قیمت از کیفیت کارها نکاهند.

این تولیدکننده با بیان اینکه هزینه آموزش واحدهای تولیدی با توجه به درآمدهای امروزی قابل تأمین نیست، افزود: با این وجود پیش از این کیفیت کالاهای همدان مطلوب نبود، اما امروز تولیدات همدان در کشور صاحب نام شدند و تولیدی‌ها باید دست به دست هم بدهند و اجناس با کیفیت تولید کنند.

چک‌های برگشتی بلای جان تولید کفش

یک تولیدکننده دیگر کفش زنانه در همدان در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه حق بیمه سایر کارکنان هزینه تولید را افزایش می‌دهد، اظهار کرد: وجود مشکلات فراوان تولید و کسب‌وکار این مشکلات باعث از بین رفتن  توجیه اقتصادی تولید کفش می‌شود.

حمید نادری یکی دیگر از مشکلات پیش روی تولید را وجود کارگاه‌های غیرمجاز دانست و گفت: در حال حاضر بیش 400 کارگاه کفاشی بدون مجوز در مناطقی چون حصار امام شاپسند، جاده مزدقینه، خضر و... فعالیت می‌کنند  نمی‌توان درک کرد که چرا از فعالیت این کارگاه‌ها جلوگیری به عمل نمی‌آید یا قانونی نمی‌شوند.

وی تأکید کرد: دلیل اینکه چرا برای قانونمند کردن واحدهای بدون مجوز اقدامی صورت نمی‌گیرد را واقعاً نمی‌دانیم.

این تولیدکننده در ادامه از چک‌های برگشتی فروشندگان نیز گلایه کرد و ادامه داد: چک‌های برگشتی نفس تولید را گرفته به طوری که وقتی چک برگشت می‌خورد، برنامه‌ریزی تولید را بر هم می‌زند.

نادری  با اشاره به اینکه برخی از تولیدی‌ها همه سرمایه‌ای که دارند بیش از 20 میلیون تومان نیست، گفت: با برگشت خوردن چک‌های مشتریان تولیدی‌های ضعیف‌تر که تعداد کارگر کمتری دارند با مشکل مواجه شده و توان ادامه کار ندارند.

بدون تردید باید مسئولان دولتی و مجلس با بهره‌گیری از کارشناسان خبره به این درخواست‌ها رسیدگی کنند. بدون تردید کارگاه‌های خرد و متوسط تولیدی امروز به عنوان امیدهای تولید اشتغال هستند و باید به آنان توجه ویژه مبذول داشت.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار