به گزارش شبنم همدان به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی : هموطنان در پرداختهای الکترونیکی لازم است به موضوعاتی همچون، توجه به «درگاه پرداخت اینترنتی»، «برنامه های معتبر پرداخت»، «عدم انتشار اطلاعات بانکی در فضای مجازی»، «حفاظت از رمز کارت»، «خرید اینترنتی از فروشگاههای مطمئن» و موارد امنیتی دیگر که مفصلاً در زیر اشاره شده است، توجه کنند.
۱. هنگام انجام خرید اینترنتی، پیش از وارد کردن اطلاعات کارت، از اینکه به «درگاه پرداخت اینترنتی»معتبر هدایت شده اید، اطمینان حاصل کنید. هنگام خرید از فروشگاه های اینترنتی از معتبر بودن آدرس نمایش دادهشده در مرورگر با درج عبارت https در ابتدای آن و وجود علامت تأیید سرویس دهنده (معمولاً به صورت قفل سبز رنگ) مطابق شکل زیر، اطمینان یابید. آدرس معتبر درگاه های پرداخت اینترنتی باید زیردامن های از دامنه Shaparak.ir باشند. هرگونه ترکیب دیگری از کلمه Shaparak و هر پسوند دامنه دیگری به غیر از ir. غیرمجاز است. به عنوان مثال ترکیب هایی نظیر Shapaarak یا Shaparack نامعتبر هستند. برای اطلاع از آدرس اینترنتی درگاه های پرداخت اینترنتی معتبر، به پورتال کاشف به آدرس www.kashef.ir مراجعه فرمایید. اکیداً توصیه می شود از صفحه کلید مجازی برای ورود اطلاعات کارت خود استفاده نکنید.
۲. برنامک های همراه فراهم کننده خدمات پرداخت را تن ها از مراجع معتبر بارگیری، نصب و استفاده کنید.
مراجع معتبر به معنای پورتال رسمی بانک/ موسسه اعتباری مجاز یا فراهم کننده مجاز خدمات پرداخت(PSP) است. برای مشاهده آدرس پورتال بانک ها و موسسات اعتباری و همچنین شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت که فراهم-کننده برنامک های همراه معتبر هستند، به پورتال کاشف به آدرس www.kashef.ir مراجعه کنید.
۳. از درج اطلاعات کارت خود در کانال ها و گروه های تلگرامی یا صفحات اینستاگرامی یا هر شبکه اجتماعی که توسط بانک یا شاپرک تأیید نشده باشند، خودداری فرمایید.
۴. کارت و رمز کارت خود را تا آنجا که می شود، در اختیار دیگران قرار ندهید. در فروشگاه ها شخصاً اقدام به ورود رمز نمایید و از ارائه آن به فروشنده یا علنی کردن آن به هر شیوه دیگری خودداری کنید. بهمنظور انتقال وجه، فرد دریافتکننده وجه، باید تنها شماره کارت خود را ارائه کند و نباید دیگر اطلاعات کارت ارائه شود.
۵. خریدهای اینترنتی خود را از فروشگاه های مطمئن انجام دهید. در خرید های اینترنتی به وجود «نماد اعتماد الکترونیک» دقت کنید و از اعتبار آن اطمینان حاصل کنید. (با کلیک روی نماد به سایت enamad.ir هدایت خواهید شد، مسیر و اطلاعات ارائه شده باید با مشخصات فروشگاه اینترنتی منطبق باشد). از انجام خرید در سایت های اینترنتی، کانال های تلگرامی یا صفحات اینستاگرامی که خلاف موازین جمهوری اسلامی ایران فعالیت می کنند یا تخفیف ها و شرایط فروش غیرمتعارف و جذاب پیشنهاد می دهند، خودداری کنید.
۶. از امنیت رمز های خود اطمینان یابید. توصیه می شود رمز اول و دوم کارت را به صورت دور های تغییر دهید. از روال های تغییر رمز و مسدودسازی کارت که توسط بانک شما ارائه شده است مطلع باشید، تا بتوانید در مواقع ضروری رمز خود را به سرعت تغییر یا کارت خود را مسدود کنید. در انتخاب رمز کارت از به کارگیری اعداد مرتبط با داده های شخصی (مانند سال تولد، شماره شناسنامه و ....) که قابل حدس هستند، اجتناب کنید. از یادداشت کردن اطلاعات کارت از جمله رمز اول یا دوم در مکان های ناامن خودداری کنید.
۷. تا آنجا که می توانید از ارائه اطلاعات کارت خود در بستر های ارتباطی پرخطر نظیر؛ تلفن ثابت، پیامک و کد های دستوری *...# (USSD) خودداری کنید. در صورت ضرورت، صرفاً از کارت هایی در این کانال های پرخطر استفاده نمایید که موجودی قابل توجهی ندارند.
۸. از ابزار های شخصی امن برای انجام تراکنش های بانکی استفاده کنید. مطمئن شوید که ابزار های شخصی (تلفن همراه، تبلت، رایانه شخصی و غیره) مورداستفاده در تراکنش های بانکی از امنیت کافی برخوردار باشند. در این خصوص ۱) از نصب آنتیویروس به روز روی ابزار خود مطمئن شوید، ۲) از نصب برنامه های غیرضروری روی ابزار خودداری کنید، ۳) در استفاده از شبکه های اجتماعی و وب سایت ها از دریافت فایل یا کلیک روی لینک های نامطمئن که عموماً شامل پیشنهاداتی نظیر شارژ رایگان، جوایز و سایر پیشن هادات جذاب هستند، اکیداً خودداری کنید و ۴) علاوه بر برنامک های مورداستفاده برای انجام خدمات پرداخت، دیگر برنامه های نصبشده روی ابزار های مورداشاره نیز باید سازندگان معتبری داشته باشند.
۹. درصورتیکه از اینترنت WiFi اماکن عمومی مانند رستوران ها، فروشگاه ها، مراکز خرید و ... استفاده می کنید، تا آنجا که می توانید تراکنش مالی یا خرید اینترنتی انجام ندهید و با استفاده از آن به برنامه های همراه بانک و اینترنت بانک خود وصل نشوید.
۱۰. هنگام استفاده از دستگاه خودپرداز یا پایانه فروش، از عدم وجود تغییرات / دستکاری یا نصب تجهیزات اضافی غیرمجاز در بخش های مختلف آن اطمینان حاصل کنید. چنانچه در استفاده از خودپرداز ها با مشکلی روبه رو شدید برای رفع مشکل از افراد ناشناس کمک نگیرید، در این صورت به نزدیکترین شعبه مراجعه کرده یا با مرکز امداد مشتریان تماس حاصل کنید.
۱۱. تا آنجا که می توانید از مراجعه به دستگاه های خودپردازی که در مکان های تاریک، نقاط خارج از دید و کم رفتوآمد نصب شده اند، خودداری کنید.
انتهای پیام/ص
دیدگاه شما