29. اسفند 1396 - 9:59   |   کد مطلب: 21256
همدان، شهری با 3 هزار سال قدمت و تاریخی کهن، نوروز 97 میزبان گردشگران و مسافران است و طبیعت بکر و تاریخ بلند این دیار پذیرای قدوم گردشگران خواهد بود.
همدان,هگمتانه,شهر کهن,گنجنامه,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها;

به گزارش شبنم همدان به نقل از فارس از همدان : همدان کهن شهری است در منطقه غربی ایران و دامنه کوه الوند، این شهر اولین پایتخت نخستین شاهنشاهی ایران، یعنی مادهاست.

 قدیمی‌ترین آثار یافت ‌شده از محوطه باستانی هگمتانه و کتیبه‌های گنج‌نامه مربوط به دوران هخامنشیان است، هرچند همدان در دوران هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان، آل بویه و سلجوقیان نیز یکی از پایتخت‌های کشور بوده ‌است.

همدان به دلیل داشتن مراکز تاریخی و دیدنی به عنوان پنجمین شهر فرهنگی و توریستی کشور شناخته می‌شود زیرا به لحاظ مطبوع بودن آب و هوا حرف اول را در کشور می‌زند و سالانه به همین خاطر بسیاری از گردشگران را به خود فرا‌می‌خواند.

پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین نامی است که بر دیار سرسبز و خوش آب و هوای همدان نهاده شده است، شهری با قدمت بیش از 3 هزار سال که این روزها عنوان پایتخت گردشگری آسیا را نیز بر خود می‌بیند.

آری؛ پایتختی گردشگری که نه تنها یک سال و باید برای همیشه بر پیشانی این شهر کهن همچون ستاره درخشان بتابد، شهر الوندسرافراز، شهر باباطاهر، شهر بوعلی سینا، شهر گنجنامه خفته در دل الوند، شهر تاریخ و شهر کوچه پس کوچه‌های عباس آباد...!

وارد شهر که می‌شوی، سراغ میدان امام و 6 خیابان منشعب از آن را می‌گیری، با حضور در میدان دیگر مسیر برایت سخت نیست و می‌توانی از همین میدان به جای جای این کهن‌شهر سر بزنی، میدانی که این روزها با پیاده راه شدن دیگر فرصت درنگ را به گردشگر نمی‌دهد و مسافران می‌توانند از آرامگاه تا هگمتانه را قدم‌زنان طی کنند.

*هگمتانه، هویتی خفته در خاک

تپه هگمتانه تپه‌ای باستانی با قدمتی بیش از 3 هزار سال که نشان از شهری با تاریخ کهن در دیار الوند دارد، حدود 30 هکتار از اراضی این شهر را به خود اختصاص داده که با حضور در آن می‌توانی تاریخ کهن شهر جهان را به نظاره بنشینی.

این محوطه باستانی با توجه به اشاره‌های تاریخی و برداشت‌های اولیه باستان‌شناسان و پژوهشگران به عنوان هگمتانه باستانی و دربرگیرنده آثار دوران تاریخی خصوصاً دوره ماد، هخامنشی و اشکانی معرفی شده است.

مجموعه هگمتانه شامل دو کلیسای بسیار زیبا و شکیل، مدرسه ارامنه، خانه کشیش، حمام ارامنه و گورستان متعلق به مسیحیان ارمنی همدان است که از سال 1605 میلادی به این شهر مهاجرت و به ساخت بناهای فرهنگی اقدام کردند.

این مجموعه با قدمت 3 هزار ساله خود هم‌اکنون یکی از پرجاذبه‌ترین آثار همدان است که با توجه به استقرار این اثر باستانی در مرکز شهر، هر ساله بازدید زیادی از آن صورت می‌گیرد.

*آرامگاه بوعلی‌سینا، مقبره‌ حکیم هزاره‌ها

درست مقابل پیاده‌راهی که تپه باستانی هگمتانه واقع شده، پیاده‌راه بوعلی است که آرامگاه حکیم هزاره‌ها شیخ‌الرئیس ابوعلی‌سینا در امتداد آن واقع شده است، این آرامگاه در مرکز میدان قرار گرفته و اطراف آن با فضاسازی صورت گرفته نقطه دنجی، برای کسانی است که می‌خواهند فارغ از کارهای روزمره دمی به استراحت بنشینند.

در داخل آرامگاه گیاهان دارویی با خواص مختلف به همراه اطلاعات درج شده بر روی آنها خودنمایی می‌کند و بازدیدکنندگان می‌توانند از این داروها نیز برای مصرف خریداری کنند.

اما یکی از نقاط جذاب این آرامگاه بام آن است که با گذر از پله‌ها به آن رسیده و از نزدیک المان آرامگاه که از 12 ستون به معنای نماد احاطه حکیم هزاره‌ها به 12 علم بوده است، روبرو می‌شوید.

بسیاری از عکس‌های یادگاری گردشگران از همدان در بام آرامگاه است و علاوه بر اینکه شهر از بام آرامگاه به خوبی نمایان است، حال و هوای مطبوع و جذابی نیز در آن حاکم است و خنکای هوای الوند در این مکان نیز می‌وزد.

*باباطاهر، گنبدی فیروزه‌ای در دل شهر

باباطاهر شاعر و عارف همدانی است، که در آن سوی شهر همدان و در آرامگاهش آرمیده است و از مرکز شهر همدان فاصله چندانی نداشته و قابل دسترسی است، به طوری که بسیاری از مسافران در ابتدای ورود به همدان ابتدا از این آرامگاه بازدید می‌کنند.

باباطاهر عریان، شاعر دوبیتی‌سرای همدانی است که اشعار آن از ابتدای ورودی به آرامگاه گواه از صدق و صفای این شاعر دیار هگمتانه دارد.

این آرامگاه در میدان وسیعی واقع شده که علاوه بر بازدید از آرامگاه می‌توان در محوطه آن نیز به تفریح پرداخت.

با ورود به آرامگاه و با عبور از پله‌ها به مقبره‌ای می‌رسیم که دور تا دور آن را اشعار باباطاهر دربرگرفته و سالانه بسیاری از مشتاقان علم و ادب را به سوی خود فرامی‌خواند.

با توجه به استقرار آرامگاه باباطاهر در مرکز یک میدان بزرگ، درشکه‌سواری در این میدان از تفریحات جذابی است که مسافران ورودی به همدان می‌توانند از آن لذت ببرند.

سفال و سرامیک سوغات لاله‌جین همدان است نیز در اطراف میدان باباطاهر به وفور یافت می‌شود و مسافران و گردشگران به سهولت می‌توانند از این مراکز سوغات خود را خریداری کنند.

*گنبد علویان، یادگار معماری دوره اسلامی

کمی آن طرف‌تر و به فاصله یک خیابان، گنبد علویان یادگار معماری دوره اسلامی مستقر شده است؛ این بنای تاریخی در منطقه مرکزی شهر همدان واقع در چهارباغ علویان و نزدیک میدان عین‌القضات و میدان امامزاده عبدالله(ع) استقرار یافته است.

هنگامی که از میدان امامزاده عبدالله(ع) وارد بلوار عین‌القضات همدانی شویم گنبد تاریخی علویان در سمت راست این خیابان، همچنان استوار قد علم کرده و تاریخ این سرزمین کهن را در سکوت خود نجوا می‌کند.

این بنا به لحاظ هنر گچ‌بری و آجرکاری از آثار ارزشمند و کم‌نظیر دوره اسلامی به شمار می‌رود به گونه‌ای که ابعاد داخلی و تزئینات غنی و متراکم و در عین حال رمزآلود و چشم‌نواز درون بنا به نحوی خودنمایی کرده و حاکی از هنر معماری ناب اسلامی است.

دو مقبره متعلق به بزرگان خاندان علویان در داخل بنا وجود دارد و محراب این بنا با تزئینات بدیع گچ‌بری بر غنای این اثر افزوده است.

*برج قربان، برج جا مانده از دوره صوفیان

برج قربان یکی از آثار تاریخی قرون هفتم یا هشتم هجری قمری است که بین چهارباغ شهید مدنی و خیابان طالقانی، جنب دبیرستان ابن سینا واقع است.

این بنا مدفن شیخ‌الاسلام حسن بن عطار حافظ ابوالعلاء همدانی و جمعی از امرای سلجوقی است که در خصوص نامگذاری این بنا که به برج قربان معروف است باید گفت در جریان شورش افغان‌ها در اواخر دوره صفویه، فردی به نام قربان این محل را سنگرگاه خود قرار داده و ضمن دفع شورشگران از اهالی محل دفاع کرده و از این رو مسجد و بقعه به نام او شهرت یافته است.

*شیرسنگی، شیر خفته در دل همدان

مجسمه شیر سنگی همدان ‌از یادمان‌های تاریخ ایران باستان و یکی از مهمترین ‌جاذبه‌های گردشگری همدان است که در یک محوطه سرسبزی واقع در یکی از میادین این شهر به همین نام واقع شده است.

شیر سنگی، از جمله قدیمی‌ترین ‌یادگارهای شهر همدان است و این تندیس ‌از هزار سال پیش احترام ویژه‌ای داشته است.

تندیس سنگی شیر همدان ‌قهوه‌ای رنگ و در اندازه 3.56 متر دارای پیکری باریک اما ورزیده سینه پهنا وسری بزرگ دارد.‌

*گنجنامه، گواه گنج هگمتانه  

اما برای چشیدن طعم سفر به همدان و ماندگاری لذت همیشگی این سفر، باید از پیچ و خم‌های جاده گنجنامه عبور کرد تا به زیباترین و جذاب‌ترین نقطه همدان یعنی کوهپایه الوند رسید تا علاوه بر هوای مطبوع از محطوه سرسبز آنجا استفاده کرد.

در انتهای این محیط سرشار از انرژی و شادابی، آبشاری وجود دارد که در چهار فصل سال طراوت بخش این محیط زیبا شده و قلوه سنگ‎‌های موجود در آن نشیمن‌گاه اهالی همدان و گردشگران است.

کتیبه‌های به یادگار مانده از دوران هخامنشی، گوشه‌ای از تاریخ 3 هزار ساله هگمتانه است که در دل این طبیعت زیبا حکاکی شده و با دیدن آن می‌توان به شکوه این تاریخ پرعظمت بالید.

رودهایی از آبشار این طبیعت بکر سرچشمه گرفته و در دل سرسبز گنجنامه جاری می‌شود که صرف یک صبحانه در کنار آن شاید هیچگاه از اذهان طبیعت‌دوستان پاک نشود.

اما کمی آن طرف‌تر دهکده تفریحی و توریستی گنجنامه با تأسیسات گردشگری از جمله تله‌کابین، سورتمه، بانجی جامپینگ و... آماده ثبت لحظات شیرین‌تری برای گردشگران است تا بتوانند ضمن تفریح به میدان میشان که محوطه سرسبزی در حوالی الوند است، سفر کنند.

* تپه عباس آباد، بام همدان

اما در گذرگاهی از همدان، نمی‌توان از بام همدان نادیده گذر کرد، تپه تفریحی ـ توریستی عباس‌آباد همدان که در دامنه کوه الوند و در فراز تپه‌ای واقع شده است، با آب و هوای مطبوعی فضای تفریحی بسیار مناسبی برای گردشگران است.

امکانات رفاهی تپه عباس‌آباد شامل مسجد، پارکینگ، رستوران، زمین مخصوص اسکیت، سینمای تابستانی فضای آزاد، آب‌نمایی با ارتفاع بلند و محطوه‌ای سرسبز و با طراوت است که در بهار و تابستان و حتی پاییز علاوه بر همدانی‌ها، مسافران و گردشگران زیادی از این طبیعت بکر استفاده می‌کنند.

قابلیت جغرافیایی، طبیعی و گردشگری این تپه، موجب ایجاد تأسیسات تفریحی، پذیرایی و اسکان موقت مناسبی شده و اقامت چند ساعته و حتی شبانه را برای مسافران و گردشگران فراهم کرده است.

*باغ موزه دفاع مقدس؛ شمایی از ایثارگری‌های همدان

باغ موزه دفاع مقدس همدان در مساحتی بالغ بر 6 هکتار طراحی و ساخته شده است که در با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های مدرن در یکی از خوش آب و هواترین مناطق همدان واقع در میدان قائم – ابتدای بلوار کولاب واقع شده که یکی از نقاط دیدنی همدان طیچند سال اخیر است.

این مرکز فرهنگی هم اکنون در تمام روزهای سال پذیرای میهمانان و بازدید کنندگانی از سراسر استان های کشور و  همچنین گردشگرانی از سایر کشورها در قاره های جهان بوده است و بسیاری با بازدید از این باغ موزه علاوه بر اینکه به ابعاد مبارزات ایران در دفاع مقدس پی برده‌اند، از آب نمای آن نیز در طول سال می‌توانند دیدن کنند.

حرم شهید گمنام که در سالن ابتدایی باغ موزه است حال و هوای خاصی به این مکان بخشیده و موزه کلاسیک، گالری نقش نیروی هوایی، گالری ایثارگران، گالری جهاد سازندگی و عملکرد بسیج و سپاه، گالری قرارگاه مقدم قبل از جبهه از دیگر بخش‌های این موزه به شمار می‌رود.

صفه سرداران، صفه عاشورایی، کتیبه مقاومت، صفه ولایت برای تبیین نقش امام و رهبری، خاکریز مقاومت و عروج که اسامی قریب به 8 هزار شهید به همراه تندیس عروج در آن نصب شده است، از دیگر بخش‌های این باغ موزه است.

اما همدان پارک‌ها و مراکز تفریحی دیگری همچون لونا پارک، شهربازی رنگین کمان، دو حمام تاریخی حاجی، حمام قلعه و... نیز از دیگر مراکزی است که گردشگران در سفر می‌توانند از این مراکز برای گردش بهره‌مند شوند.

موزه تاریخ طبیعی در دانشگاه بوعلی سینا، موزه هگمتانه واقع در تپه هگمتانه، موزه سفال در خانه صمدی واقع در خیابان شهدا، موزه مفاخر و مشاهیر در مجتمع فرهنگی عین‌القضات و موزه صنایع‌دستی در معاونت صنایع دستی واقع در میدان باباطاهر از جمله موزه‌های قابل بازدید همدان است.

همدان همانطور که از نام این شهر کهن و بزرگ بر می‌آید، شهری پر از مگوهاست و تنها یکبار برای دیدن این شهر بسیار اندک!

کهن شهر هگمتانه در سال 2018 به عنوان پایتخت گردشگری آسیا دست یافته و در این سال برنامه‌های مختلف و متنوعی در نظر گرفته شده است، بنابراین گردشگران و مسافران بازدید از همدان را در برنامه خود داشته باشند.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار