16. ارديبهشت 1401 - 10:38   |   کد مطلب: 25037
اگر دولت ماهانه ۱۵۰هزار تومان به حساب مردم واریزنماید پروژه آزاد سازی وحذف سوبسید نان عملی خواهد شد ودولت می تواند بابت صرفه جوئی از اجرای این طرح ملی سالانه ۹۰ هزار میلیارد تومان کسب نماید ( با صرفه جویی ۶ میلیون تنی درسال وسقوط ۵۰٪ مصرف آرد) ولی اگر بخواهد ماهانه ۱۰۰ هزار تومان یارانه بپردازد این عدد فقط هزینه ۲۵۰ گرم آردی است که برای پخت ۳۳۰ گرم نان روزانه (ماهانه ۷ونیم کیلو) باید صرف شود ( هر کیلو ارد ۱۳ هزار تومان ضرب در ۷ونیم کیلو سرانه ارد هر ایرانی می شود ۹۷۵۰۰ تومان)

به گزارش شبنم ها،

  اندرمزایای یارانه نان

((تاآخرملاحظه فرمایید.مطالب دقیق علمی دارد))
یعنی اگر دولت ماهانه ۱۵۰هزار تومان به حساب مردم واریزنماید پروژه آزاد سازی وحذف سوبسید نان عملی خواهد شد  ودولت می تواند بابت صرفه جوئی از اجرای این طرح ملی سالانه ۹۰ هزار میلیارد تومان کسب نماید ( با صرفه جویی ۶ میلیون تنی درسال وسقوط ۵۰٪ مصرف آرد)   ولی اگر بخواهد ماهانه ۱۰۰ هزار تومان یارانه بپردازد این عدد  فقط هزینه ۲۵۰ گرم آردی است که برای  پخت  ۳۳۰ گرم نان روزانه (ماهانه ۷ونیم کیلو)  باید صرف شود ( هر کیلو ارد ۱۳ هزار تومان ضرب در ۷ونیم کیلو سرانه ارد هر ایرانی می شود ۹۷۵۰۰ تومان)

یعنی در صورت اجرای طرح جدید دولت به جای ۳ میلیون تن صرفه‌جویی در زمان احمدی نژاد حدود ۶ میلیون تن در زمان آقای رئیسی صرفه جویی خواهد کرد یعنی  معادل کل واردات ما در یک سال از خارج .   
 ۶ میلیون تن( ۶ میلیارد کیلو) ‏ضرب در ۱۵ هزار تومان( نرخ هر کیلو بر اساس قیمت تمام شده با احتساب هزینه حمل و نقل کشتیرانی- افت و سایر هزینه‌ها) می‌شود 90 هزار میلیارد تومان (90,000,000,000,000 تومان) . در حالی که  دولت سالانه  ۱۴۰ هزار میلیارد تومان  سوبسید برای  آرد و نان می پردازدو۵۰٪ آن درست مصرف نمی شود!
 با حذف یارانه ارد ونان مصرف آرد کشور ۵۰ درصد کاهش می‌یابد یعنی ۱۴ کیلوآرد ماهانه هر نفر  به حدود ۷ کیلو در ماه تنزل می یابد وموفقیت بزرگی نصیب کشور می گردد.
واگر به ۵۰ میلیون ایرانی ماهانه ۱۵۰هزار تومان  در ماه یارانه بپردازد ضرب در ۱۲ ماه سال می شود ۹۰ هزار میلیارد تومان ! که این رقم از محل صرفه جویی بالا پرداخت می شود واین وسط دولت سالانه ۵۰هزار میلیارد تومان سود کرده واز این همه ضایعات و استخدام مامور وبازرسی وکنترل وقاچاق و پرونده های تعزیراتی  وفروش آرد زیر زمینی  ومسولان اداری کشور جلوگیری کرده است که میتوان نتایج زیر را نیز به ان افزود:
 مزایای  حذف سوبسید نان :
(اجرای طرح آزادسازی آرد ونان در سال ۱۴۰۱)
1-  حذف  حدود  ۱۰  میلیون  نفر از اتباع خارجی از سفره یارانه ملی
2-  حذف نان ارزان و وارزشمند شدن نان
3-  درست پختن نان و کاهش ضایعات ۳۰ تا ۵۰ درصد آن
4-  حذف سیستم عریض و طویل بازرسی
5-   حذف شکاف آرد دولتی و آزاد و رانت
6-  حذف قاچاق آرد به خارج از کشور
7-  آزادی نانوایان در بروز نبوغ و  خلاقیت شغلی
8-  خروج نانوایان از تک محصولی و پخت نان های متنوع( مثل شیرینی فروشها )
برای جبران هزینه ها وسوداور سازی شغل نانوایی
9-  تعطیلی نانوایانی که نان خوب  نمی پزند
10-تعطیلی آسیاب هایی که آرد خوب تولید نمی کنند
11-حذف واردات ۶ میلیون تن گندم از خارج وجلوگیری از  خروج دلارومقابله با بحران کمبود گندم
12- ایجاد فضای رقابت اقتصادی  بین نانوایان برای کاهش قیمت نان
13- ایجاد رقابت بین نانوایان برای افزایش ارزش غذایی وخواص درمانی نان  با
مصرف آرد کامل و  تولید نانهای سبوس دار  وفراسودمند
14-رقابت بین آسیاب ها برای تولید آرد بهتر با قیمت کمتر
15-رواج خود کنترلی بین نانوایان و افزایش استانداردهای علمی و فنی حین پخت
  ۱۶-اصلاح الگوی پخت ومصرف نان که شعار سال ۱۳۷۸ مقام معظم رهبری بود
-  ۱۷- خود کنترلی مردم وپرهیز از اسراف وتبذیر نان
-  ۱۸- تحقق فرمایشات رهبری مبنی بر حذف ضایعات ۳۰درصدی نان

بررسی سناریوهای پرداخت یارانه برای  آرد ونان  کشور
1-   اگر مبنا را سیاست جدید سازمان برنامه و بودجه در نظر بگیریم که ۳۳۰ گرم نان در روز برای هر ایرانی است:
ما روزانه ۲۵۰ گرم ماهانه ۷ ونیم  کیلو و سالانه ۹۰ کیلو آرد برای هر ایرانی و سالانه 7,200,000 تن برای 80 میلیون ایرانی آرد نیاز داریم.
2-  اگر مبنا را جیره‌بندی یک سرباز داخل پادگان در نظر بگیریم که ۳۵۰ گرم آرد است ( یک  قرص نان صبح،  نصف ظهر و یک  قرص  شب):
روزانه ۳۵۰ گرم آرد  ماهانه 10 ونیم  کیلو و سالانه ۱۲۶ کیلو برای هر ایرانی و سالانه 10,080,000 تن برای ۸۰ میلیون ایرانی نیاز داریم.
3-  اگر مبنا را مصرف بی رویه موجود در نظر بگیریم که در خیلی از  شهرها و استان‌ها مثل تهران –هرمزگان –لرستان –خوزستان و... رخ می‌دهد و سازمان غله  به جای 7 کیلو ۱۴ کیلو آرد  برای افراد تخصیص داده  !! باید منتظر استمرار قاچاق و حیف ومیل نان در کشور باشیم چون فعلا سود آرد فروشی از موادمخدر بیشتر شده است!
با این روش هر ایرانی  روزانه ۴۶۶ گرم آرد ماهانه ۱۴ کیلو سالانه ۱۶۸ کیلو و ۸۰ میلیون ایرانی سالانه  13,440,000 تن آرد نیاز دارند که بعید است دولت بتواند در سال ۱۴۰۱ آن را تامین سازد
در این روش هر ایرانی حدود ۴ قرص نان تافتون یا لواش می خرد ولی ۲ تا را می خورد اما در سناریوی اول ۲ قرص می خرد وهمه را می خورد واگر لازم داشت مابقی را از جیب خود می پردازدتا قدر نان را بداند وآن را به ضایعات تبدیل نسازد.
#محمد_رضا_خواجه  
کارشناس نان
*کارشناس وزارت بهداشت*
*طراح پروژه بهینه سازی نانهای سنتی*

دیدگاه شما

آخرین اخبار