29. بهمن 1393 - 11:22   |   کد مطلب: 5002
یک استاد دانشگاه با اشاره به نقش سریال های داخلی و خارجی و تبلیغات گسترده کلاهای تجملی در سطح شهرها، گفت: تجمل گرایی یکی از آفات زندگی زناشویی است که و زنان تجمل گرا سه برابر بیشتر از سایر زنان مستعد افسردگی و اضطراب هستند.
خطر افسردگی و اضطراب در زنان تجمل گرا سه برابر دیگر زنان است

به گزارش شبنم ها به نقل از طنین یاس، دکتر مجید ابهری رفتار شناس و متخصص علوم رفتاری؛ در خصوص تجمل گرایی و نقش آن در تزلزل خانواده اظهارداشت: سبک زندگی اصلی ترین الگوی رفتاری فردی و اجتماعی است و مصرف گرایی یکی از آفت های سبک زندگی اسلامی- ایرانی بوده و موجب زیان های مادی و معنوی در خانواده می گردد.

وی گفت: تجمل گرایی  و اشراف زدگی به دنبال مصرف گرایی وارد زندگی می شود .

این رفتارشناس با بیان اینکه زنان سه برابر بیشتر از مردان گرایش به تجمل گرایی دارند و مردان فقط در موارد خاص ماند خودرو و یا لباس در این زمینه استعداد از خود نشان می دهند، افزود: با توجه به اینکه حسادت و چشم و هم چشمی و رقابت های غیر منطقی فرد را در مسیر تجمل گرایی قرار می دهد در بسیاری از خانواده ها اسرار و پافشاری زنان به مردان برای تهیه اقلام تشریفاتی و تجملات موجب بروز اختلافات عمیق و حتی جدایی می گردد.

ابهری افزود: بسیاری از مردان که به خاطر باورهای دینی ضعیف به رشوه و یا سوء استفاده و سایر جرایم آلوده می شوند به خاطر اسرار همسرانشان است چرا که رقابت زنان در زمینه های زیورآلات، ‌طلا، لباس، لوازم منزل بیشتر و از این رو گرایش به تجملات و تشریفات دارند .

وی در ادامه گفت: افراد دارای این گونه رفتارها از روابط عاطفی فاصله گرفته و تبدیل به انسان هایی خالی از مهر، عشق و عاطفه می گردند.

این متخصص علوم رفتاری تصریح کرد: متاسفانه در جهت تغییر سبک زندگی تبلیغات گسترده در شهرها یکی از محرک های رفتاری است و فیلم ها و سریال  های خارجی و داخلی گرایش فکری در مخاطبان ایجاد می کند .

این آسیب شناس اجتماعی  افزود : ساده زیستی و دوری از اشراف گری نه تنها باعث افزایش محبت در زندگی می شود بلکه فضای خانه را آرام می سازد .

این استاد دانشگاه با بیان اینکه زنانی که تمایل به تجمل گرایی دارند سه برابر بیشتر از سایر بانوان دچار اضطراب و افسردگی می شوند خاطر نشان کرد : بانوانی که به تجملات اهمیت می دهند سه برابر بیشتر از سایر بانوان دچار اضطراب و افسردگی و استرس می شوند .

وی گفت: با آلوده شدن به تجملات و اعتیاد به اینگونه رفتارها، ناهنجاری پیدا می شود در حالی که  قناعت و ساده زیستی  و دوری از تجملات باعث ایجاد صفا در زندگی زناشویی می گردد.

ابهری در پایان خاطرنشان کرد: ساده زیستی راه درست تربیت و رشد فرزندان را هر چه بیشتر هموار می کند و در ایجاد یک زندگی سالم بسیار موثر است .

دیدگاه شما

آخرین اخبار