11. بهمن 1398 - 8:44   |   کد مطلب: 7838
از بین رفتن رفاه و آرامش حقیقی افراد، ارمغانی است که غرب به واسطه ترویج فرهنگ مصرف گرایی و تجمل گرایی به مردم کشور های جهان سوم هدیه داد وخسارتهای بسیاری همچون تزلزل در نظام خانوادگی و روابط اجتماعی را به همراه آورد.
نا آرامی روحی روانی ارمغان فرهنگ وارداتی تجمل گرایی

به گزارش شبنم ها، درعصرحاضرتجمل گرایی و رفاه زدگی و گرایش افراطی به ظواهردنیوی یکی از آفتهای مهمی  به شمار می رود که جامعه اسلامی را تهدید می کند.

قرآن کریم در آیات مختلفی از تجمل گرایی و ناز پروردگی به عنوان اسراف یاد می کند چرا که این فرهنگ غفلت از آراستگی های درونی و معنوی را به دنبال دارد و موجب پدید آمدن فاصله طبقاتی اجتماعی و تقسیم بندی جامعه به فقیروغنی می شود لذا جامعه دچار دو دستگی و تقسیم بندی به فقیر و غنی خواهد شد .

خداوند متعال تجملگرایی بسیاررا موردنکوهش قرارداده وآن را به عنوان یکی از عوامل انحطاط جوامع بشری معرفی کرده که هلاکت و نابودی سرزمین و اهل آن را به دنبال خواهد داشت.

 

گرايش به تجملات، يكي از پديده‌هاي نابهنجار اجتماعي است که شكل افراطي آن پيامدهاي جبران ناپذیری را بر اقتصاد خانواده و جامعه بر جا مي‌گذارد و از مصاديق تبذير، اسراف و مانند آن به شمار مي‌آيد.

با اندکی دقت و تامل در خصوص وضعیت کنونی جامعه اسلامی و نحوه زندگی افراد خصوصا کسانی که چهره های مطرح و مشهوری همچون بازیگران و برخی ورزشکاران در جامعه دارند خواهیم دریافت که تجمل گرایی و رفاه زدگی نسبت به اوایل پیروزی انقلاب رشد چشم گیری داشته است وتبلیغات سو رسانه های غربی وگاهی رسانه های داخلی موجب شده که عده ای از مردم از ارزش های اسلامی و ساده زیستی فاصله بگیرند.

 

 دشمنان اسلام و انقلاب که همواره و از هرراهی در صدد ضربه زدن به اسلام و این نظام بوده و هستند بعد از انقلاب اسلامی و جنگ تحمیل دریافتند که روحیه ایثار و از خود گذشتگی و مبارزه با ظلم که ارمغان پیام آوردشت کربلاست با گوشت و پوست و خون این مردم عجین گشته و آنان نمی توانند از راه جنگ نظامی ضربه ای به این نظام و مردم وارد کنند. لذا راه جنگ نرم را پیش گرفتند که  مقام معظم رهبری با درایت کامل بارها و بارها در خصوص این حربه دشمنان به مردم و مسئولین تذکر دادند.

تجمل گرایی آثار شوم ویرانگر فراوانی را برای جامعه هدف به دنبال دارد و همین امر باعث شده استعمارگران این حربه را برای نابودی فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی در نظر بگیرند و از طریق تبلیغات آن را به مرحله اجرا در آورند.

لیدا مرادی کارشناس ارشد علوم دینی  در گفتگویی با خبرنگار شبنم ها دراین خصوص گفت:ساده زیستی و قناعت یکی از موضوعاتی است که در دین مبین اسلام بسیار به آن سفارش شده است و آثار و برکات فراوانی را در زندگی فردی و اجتماعی انسان دارد.

وی افزود: وتشویق مردم به مصرف گرایی و رفاه طلبی نیز یکی از حربه های دشمنان اسلام است که با ترویج آن و تبدیل آن به یک نیاز و فرهنگ موجب می شوند فرد همیشه درتلاش جهت  تهیه امکانات و تنوع طلبی باشد.

 

 

مرادی ادامه داد: امروزه بسیاری از لوازم زندگی که در منازل موجود است جزء لوازم غیرضروری است و نه تنها به رفاه و سلامت افراد کمک نمی کنند بلکه با ایجاد کم تحرکی در افراد سلامت انسانها را نیز به خطر می اندازند.

این کارشناس علوم دینی ازجمله آثار تجمل گرایی را غفلت از یاد خدا، طغیان و سرکشی، انحطاط اجتماعی،وابستگی اقتصادی ،گسترش فحشا و منکرات،ترجیح دنیا بر آخرت و مهمتر ازهمه نابودی فرهنگی را ذکر کرد.

 

مرادی با اشاره به نقش بانوان در اجرایی شدن سبک زندگی اسلامی و پرهیزازاشرافی گری گفت: بیماری‌های روحی روانی که امروزه بسیاریاز افراد به آن مبتلا شده‌اند، ناشی از تجمّل گرایی است.

وی ادامه داد: درروزگار کنونی که امکانات رفاهی و نعمت های الهی به وفور در دسترس همگان قرار دارد برخی افراد از بیماری های  افسردگی‌ رنج می برند و با وجود این امکانات از نشاط و شادابی زندگی برخوردار نیستند ودیگر تهیه وسایل لوکس و تشریفاتی وسایل تزئینی زندگی اشرافی آنها را اغنا نمی کند و این تنها یکی از پیامد های رواج تجمل گرایی است.

مرادی با اشاره به اینکه آداب و رسوم غلط حاکم بر جامعه عامل دیگری است که در ترویج تجمل گرایی نقش دارد افزود: بسیاری از لوازمی که در جهیزیه ها و در خریدهای خانواده عروس و داماد برای همدیگر تهیه می کنند نمادی از اسراف است زیرا زوج های جوان تا مدت ها از این لوازم استفاده نمی کنند.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها به دلیل ارتباط نزدیکی که با مخاطب دارند از توانایی فوق العاده ای برای القای یک موضوع برخوردار هستند گفت: فرهنگ تجمل گرایی در جامعه دینی ما جایی ندارد و باید نگاه ها در این زمینه تغییر یابد.

این کارشناس علوم دینی کمرنگ شدن روابط عاطفی و دید و بازدید و صله رحم و برقراری  روابط اجتماعی سرد و به دور از محبت نمونه دیگر از آثار تجمل گرایی بر شمرد و تصریح کرد: بز ساری ا اختلافات خانوادگی و افزایش طلاق و نیز مرگ‌های ناگهانی از همین جا نشائت گرفته است لذا ترویج الگوهای سبک زندگی اسلامی، می تواند تاثیر مستقیمی بر کاهش آمارها طلاق ها و مشکلات اجتماعی داشته باشد.

وی یکی از عوامل موثر در ترویچ تجمل گرایی را چشم و هم چشمي دانست و گفت: برخی افراد که دچار كمبودهاي روحي و رواني هستند براي جبران اين نقيصه به تجمل گرايي دامن مي‌زنند این افراد با پوشيدن لباس های فاخر و بر گزاری مراسمات تشریفاتی سعی در پنهان نمودن نقاط ضعف خود دارند.

وی در پایان با ذکر پیامی از مقام معظم رهبری (مد ظله العالی ) گفت:مقام معظم رهبري حضرت آيت الله خامنه‌اي درباره فرهنگ در مورد علل گرایش افراد جامعه به مقوله تجمل گرایی و همچنین آثار و مضرات آن و راه جلوگیری و اصلاح آن صرفه جويي به عنوان عامل اصلي در اقتصاد سالم تاكيد مي‌كند و مي‌فرمايد: «لازم است به عنوان يك سياست، ما مسئله صرفه جويي را در خطوط اساسي برنامه ريزي‌هايمان در سطوح مختلف اعمال كنيم. مردم عزيزمان توجه داشته باشند كه صرفه جوئي به معناي مصرف نكردن نيست؛ صرفه جويي به معناي درست مصرف كردن، بجا مصرف كردن، ضايع نكردن مال، مصرف را كارآمد و ثمربخش كردن است.

 

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار