3. اسفند 1393 - 12:26   |   کد مطلب: 5046
همدان- صاحب نظران قرآنی معتقدند قرآن آنگونه كه شايسته جامعه اسلامی است در كشور رواج نيافته و با فاصله گرفتن از اين كتاب هر روز جامعه ايرانی بيش از پيش تشنه فرهنگ قرآنی می شود.
كلامی كه به دل جان می بخشد/جامعه ايرانی تشنه فرهنگ قرآنی

به گزارش شبنم ها به نقل از خبرگزاری مهر، قرآن كریم ودیعه الهی است که به واسطه پیامبر اكرم(ص) به عنوان  خاتم راهنمایان بشر برای همه جهانیان آورده شده و گنجی است كه رمز گشایی از آن در محدوده توان بشر نیست.

 

خدای متعال بارها در كتاب آسمانی تاكید كرده كه آن را برای همه زمان‌ها فرستاده و گذشت زمان تدابیر الهی، عقلی و منطقی آن را برای تعالی بخشی بشر در این دنیای مادی كاهش نمی‌دهد، اما ما خود با دوری از قرآن به گمراهی می رویم.

یكی از مهم‌ترین خسارت‌های دوری جوامع از فرهنگ قرآنی فاصله گرفتن از فرهنگی است كه در آن  بشر به سوی همه خوبی‌ها دعوت شده و از همه بدی‌ها نهی شده است.

سال‌ها از آغاز انقلاب اسلامی می‌گذرد و  همه دلسوزان و صاحب نظران قرآنی در كشور معتقدند این پیام الهی آن گونه كه شایسته جامعه اسلامی است در كشور رواج نیافته و اكنون شاهد سستی در این زمینه هستیم.

اما در این بین فعالان قرآنی در همدان با نهایت کمبودها در حال فعالیت بوده و امیدوار به آینده هستند.

رئیس بنیاد قرآن استان همدان با اشاره به اینکه همه فعالیت‌های قرآنی زیر نظر شورای قرآن است، بیان داشت: بنیاد قرآن به عنوان حمایت کننده در همه شهرستان‌ها دفتر دارد که آن‌ها نیز در شاخه‌های مختلف قرآن فعالیت می‌کنند.

جواد صدیق ادامه داد: بنیاد قرآن با همه ادارات همکاری داشته و برای كاركنان آن‌ها مسابقاتی برگزار می‌کند اما افرادی که به دنبال ایجاد موسسه قرآنی هستند باید فعال قرآنی باشند.

قرآن تنها کتاب آسمانی است که دست نخورده به دست ما رسیده است وی با اشاره به اینکه در فتنه‌ها باید به قرآن متوسل  شد، اذعان داشت: تهاجم فرهنگی دشمن فراگیر است و قرآن تنها کتاب آسمانی است  که دست نخوردهه به دست ما رسیده چراکه در دیگر کتب انحرافاتی وجود دارد.

 

صدیق با بیان اینکه انسان با قرآن به تعالی می‌رسد، ادامه داد: متاسفانه خانواده ها به اهمیت این موضوع واقف نیستند و توجه نمی‌کنند بطوریکه اكنون اولویت‌ها برای فرزندان رفتن به کلاس‌های تقویتی چون یادگیری انگلیسی است در حالی که توجه به آموزش قرآن راه زندگی را یادآوری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه با اجرای احکام قرآن جامعه اصلاح می‌شود، افزود: خانواده ها با قرآن آشنا نیستند درحالیکه خواندن یک صفحه از قرآن و تدبر در آن بهتر از قرائت ختم قرآن در ماه رمضان است.

 

رئیس بنیاد قرآن استان همدان گفت: برای حاکم شدن قرآن در زندگی باید تحول در خانواده‌ها ایجادشود و اکنون با این تعداد مراکز قرآنی برای آشنا نبودن به فن خواندن قرآن و حفظ آن بر هیچ فردی عذری نیست.

صدیق در خصوص نقش خانواده و نهادهای مختلف در ترویج فرهنگ قرآنی گفت: قرآن در فرزند پروری و خانه داری و همه مراحل زندگی موثر است.

صدیق با بیان اینکه قصد داریم بیسوادی قرآن را ریشه کن کنیم و برای ریشه کنی باید نهضت قرآنی در مدارس ایجاد کرد،  افزود: هفت دوره آموزشی برای معلمان در رشته‌های تفسیر، روخوانی، احكام نماز و وظایف منتظران برگزار می‌شود که تاثیر مستقیم بر تربیت دانش آموزان قرآنی دارد.

وی گفت: تا کنون شش دوره آموزشی برای ادارات برگزار شده و برآن هستیم در مساجدی که در آن جلسات قرآن برگزار نمی‌شود، این جلسات را برگزار کنیم.

یکی از فعالان قرآنی شهر همدان نیز با اشاره به اینکه ۱۰ سال است مربی قرآن هستم، گفت: بهترین جایگاه ترویج قرآن در مساجد است و در مسجد می‌توان برنامه انسان سازی پیاده كرد.

صدیقه محمدی ادامه داد: باید براساس دستور قرآن پیش رفت نه بر اساس خواسته خود و خوشحالم که خادم قرآنم و با آن مانوس شده ام چرا که مرحله به مرحله زندگی یارای من بوده و در سختی‌ها گره گشا است.

وی با بیان اینکه با حفظ قرآن به دنبال تاثیر در فرزندانم هستم، اظهار داشت: رفتار قرآنی در جامعه اثر گذار است.

مدیر مجمع اساتید و قاریان و حافظان قرآن كریم استان همدان نیز در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه ائمه اطهار در روایت همه را به نورانی کردن خانه خود با قرآن دعوت کرده است، بیان داشت: همه علاقه مندند قرآن در زندگی آنان محوریت داشته باشد.

سعید درکلام ادامه داد: یکی از اهداف مراکز قرآنی تبلیغ و ترویج علوم قرآنی است اما اکنون خلأ مشاوره قرآنی در جامعه احساس می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مهارت‌های زندگی در قرآن باید پژوهش شود، گفت: به هر مرکزقرآنی با توجه به توانمندی‌ها مجوزی خاص داده می‌شود.

درکلام با بیان اینکه همسران جوان می‌توانند یكی از برنامه‌های خود را در زندگی قرآنی شدن قرار دهند و قرآن را به فرزندان خود یاد دهند، افزود: در دوران کودکی اجبار برای حفظ قران یک آسیب است که اثر منفی دارد.

 

وی با اشاره به اینکه با تشویق می‌توان کودکان را به یاد گرفتن قرآن ترغیب کرد، افزود:خانواده ها برای گرفتن مشاوره باید به مراکز مشاوره قرآنی مراجعه کنند که آن اكنون حس می‌شود و باید ارتباطی بین مراکز قرآنی و مدارس شکل گیرد.

درکلام ادامه داد: در آسیب شناسی های انجام شده پیرامون اینكه چرا همدان قاری بین الملی ندارد مشخص شده روزنه‌های امیدی با توجه به كسب مقام توسط همدانی‌ها در سالهای اخیر در  مسابقات دانش آموزی و دانشجویی كشور برای داشتن قاری بین المللی وجود دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز از فعالیت ۷۵ موسسه قرآنی در همدان خبر داد.

فاضل عبادی با اشاره به اینکه همه موسسات قرآنی استان در زمینه صدور مجوزها به روز شده‌اند، اظهار داشت: سه موسسه جدید نیز مجوز فعالیت خود را دریافت کرده‌اند.

وی ادامه داد: دو موسسه در شهرستان کبودراهنگ نیز برای فعالیت در این زمینه موافقت اصولی گرفته‌اند.

۷۵ موسسه قرآنی فعال در استان وجود دارد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان با بیان اینکه در حال حاضر ۷۵ موسسه قرآنی فعال در استان وجود دارد، از تسویه حساب مالی آموزشی این موسسات خبر داد.

وی گفت: حساب مالی آموزشی موسسات قرآنی ۲۶۰ میلیون ریال بود که این مبلغ به موسسات قرآنی پرداخت شد.

عبادی در توضیح علت پرداخت این مبلغ تأکید کرد: موسسات قرآنی با توجه به درصد قبولی قرآن آموزان در آزمون دوره‌های آموزشی، کمک هزینه آموزشی دریافت می‌کنند.

آنچه كه در این میان بدیهی بنظر می‌رسد اینکه توجه عملی و نه ظاهری به قرآن و فراگرفتن فرهنگ آن در  جامعه ایرانی ضروری است.

طرح‌های مختلف از سوی نهادهای گوناگون در كشور و استان برای حفظ قرآن جای تقدیر دارد اما از همه مهمتر آنست که دستورات قرآن چه در بعد فردی و چه در بعد اجتماعی به اجرا در آید.

از سوی دیگر مسئولان فرهنگی در شهر همدان نیز می‌توانند با سرمایه گذاری در مراكز اشاعه فرهنگ قرآنی چون مدارس قرآنی معدودی كه در شهر وجود دارد، در پرورش نسلی قرآنی سرمایه گذاری كنند تا كاری ماندگار از خود به جای گذاشته باشند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار