4. اسفند 1393 - 12:51   |   کد مطلب: 5056
معاون اجتماعی، فرهنگی و گردشگری شهرداری همدان:
معابر شهر همدان به نام شهدا مزین می شود
نام گذاری معابر به مثابه بخشی از هویت و اصالت هر مکان، شخص یا پدیده است و این موضوع در اجتماع فلسفه خاص خود را دارد.
معابر شهر همدان به نام شهدا  مزین می شود

به گزارش شبنم ها، معاون اجتماعی، فرهنگی , گردشگری شهرداری همدان و رئیس کمیسیون نامگذاری شهر همدان با بیان این مطلب گفت: نام هر میدان،خیابان، معبر، کوچه و هر مکانی  بخشی از خاطرات شهروندان است که تبدیل به یک هویت جمعی شده است.

محمد رضا بیاناتی افزود :کمیسیون  نامگذاری شهر در این کار ویژه ، بایستی به شیوه ای اقدام کنند که ضمن در نظر گرفتن دستور العملها و مقررات با جلب نظر مردم  و کارشناسان نام گذاری ها صورت پذیرد.

وی اظهار داشت: رسول اکرم (ص) از نام گذاری نیکو برای فرزندان به عنوان یک حق بر والدین تعبیر می کند و می فرماید "حق فرزند بر والدین این است که برایش نام نیکو انتخاب کند،حضرت به طور حتم در نام گذاری مکان ها و شهر ها نیز دیدگاه معنا گرای ویژه داشتند و یثرب را به طیبه و مدینه تغییر نام دادند، این دقت نظر نشان می دهد نام گذاری دارای اصول و قواعد و شرایط خاص خود است.

بیاناتی ادامه داد : در شهر همدان به واسطه لزوم توجه به هویت بخشی مکان ها، حفظ وصیانت از هویت های شکل گرفته نباید به هر بهانه تغییر نام در دستور کار قرار گیرد.

وی گفت: بنابراین به نظر می رسد مدیریت شهری سامانه نام گذاری خیابان ها، معابر و میادین و کوی و برزن های شهر همدان را تهیه و مشخص کند که چه میزان نام گذاری دارند و چند مکان و خیابان فاقد نام وجود دارد ، از اینرو این خود یک طرح موضوع است و لازم است پیگیری شود.

رئیس کمیسیون  نامگذاری  شهر همدان خاطر نشان کرد : نام گذاری معابر باید به گونه ای باشد که هویت شهر را مشخص کند و به این نکته توجه داشت که در نام گذاری معابر از تکرار  نام ها در یک منطقه پرهیز شود،بنابراین ما کوشیدیم با انتخاب اسامی  شهدای گرانقدر مرتبط با آن منطقه،محله و کوچه و همچنین نام های زیبا مثل نام گل‌ها و پدیده‌های طبیعت  تا جای ممکن چهره  زیبا  و لطیفی به شهر بدهیم.

بیاناتی ادامه داد: در کمیسیون نامگذاری از اعضای شورای اسلامی شهر،برخی از استادان دانشگاه،جامعه شناسان و نمایندگان برخی دستگاهها و نهاد های اداری و خدمات رسان دعوت شد به این بهانه که شیوه ای برای نام گذاری مورد استفاده قرار گیرد که هم هویت شهر و هم شان و مرتبه افرادی که نام آنها بر معابر گذاشته می شود حفظ شود و هم تاثیر گذاری بیشتر بر مردم داشته باشد،به گونه ای که تغییر نام ها ماندگار باشد.

وی یادآور شد کلیه طرح ها،پیشنهادات و درخواستهای رسیده از طرف  ارگان ها و ادارات دولتی،موسسات و  مردم شهر تنها  بعد از بررسی و تصویب در کمیسیون نامگذاری و متعاقب آن  تصویب شورای اسلامی شهر قابلیت اجرایی دارد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار