29. فروردين 1394 - 9:08   |   کد مطلب: 5592
اظهارات خانم مولاوردي معاون رئيس جمهور در امور زنان و خانواده، کافى بود تا يکبار ديگر موضوعى که يکى از نگرانى هاى اصلى جامعه متدين و مراجع عظام تقليد، در دوره دولت هاى گذشته را تشکيل مى داد، اين بار توسط عضو دولت يازدهم مطرح شود.
 نقدي براظهارنظرهاى خارج از چارچوب مصالح عمومى و عرف مذهبى خانم مولاوردي

به گزارش شبنم ها به نقل از خبرگزاري تسنيم، اين روزها، دور جديدى از تلاش ها براى آزادسازى ورود بانوان به ورزشگاهها آغاز شده است. تلاش هايى که جرقه آن با اظهارات معاون رئيس جمهور در امور زنان و خانواده زده شد و در صدر اخبار برخى از رسانه ها قرار گرفت. در هفته گذشته خانم شهيندخت مولاوردى در گفتگويى که با يکى از رسانه ها داشت، اعلام کرد: «مى توان با يک نظرسنجى، ميزان علاقه زنان براى تماشاى نزديک مسابقات ورزشى را به دست آورد، البته اين صحبت به اين معنا نيست که همه فعاليت هاى خود را متوقف کرده ايم و به مطالبات ديگر زنان نمى پردازيم. به نظر دولت بايد اين امر مديريت شود و سازوکار لازم آن فراهم شود، به شکلى که موجب نگرانى جامعه متدين نباشد. در واقع ابعاد شرعى و عرفى آن نيز مدنظر قرار گيرد و به دغدغه نظام تبديل نشده و بررسى همه جانبه در اين امر صورت گيرد.» مولاوردى هم چنين در خصوص تشويق زنان براى حضور در ورزشگاهها و تماشاى مسابقات ورزشى گفت: «حضور زنان در ورزشگاهها در صدر مطالبات زنان قرار دارد و اگر اين امر صورت گيرد، براى تشويق نيز برنامه هايى در صورت نياز خواهيم داشت.»

اين اظهارات معاون رئيس جمهور در امور زنان و خانواده، کافى بود تا يکبار ديگر موضوعى که يکى از نگرانى هاى  اصلى جامعه متدين کشور به خصوص علما و مراجع عظام تقليد، در دوره دولت هاى گذشته را تشکيل مى داد، اين بار توسط يکى از اعضاى کابينه دولت يازدهم مطرح و بر سر زبان ها بيافتد.
اظهارنظرهاى خارج از چارچوب مصالح عمومى و عرف مذهبى و هم چنين به دور از فرهنگ مردم مسلمان ايران، متاسفانه بعد از پيروزى انقلاب کم نبوده است و طبعا چنين مواردى در آينده نيز مشاهده خواهد شد. متاسفانه اين اظهارنظرها مختص افراد و سياسيون طرفدار و يا منتسب به يک گروه خاص سياسى نيست و همواره در دولت ها افرادى بوده اند که رعايت چارچوب هاى عرف مذهبى را در اظهارنظرهاى خود نکرده اند و با حاشيه سازى، علاوه بر ايجاد مشکل براى خود، براى مسؤولين کابينه و بالاتر از آن براى کشور مشکل ايجاد کرده اند و براى مدتى همه را درگير موضوعات حاشيه اى و البته بى سرانجام نموده اند.
موضوع ورود بانوان به ورزشگاهها نيز از قبيل همين حاشيه سازى هاست که البته پرونده اى قطور در دولت هاى گذشته دارد. اين در صورتى است که اوضاع ورزشگاه ها منهاى حضور زنان چنان ضداخلاقى است که بايد به حال آن گريست. آيا به عواقب و عوارض ورود زنان به چنين محيطى انديشيده ايم؟ آيا با اين طرح درصدد برآورده ساختن مطالبات خانواده ها هستيم؟ زنان ما آيا هم اکنون در پارک هاى عمومى امنيت کامل دارند که در ورزشگاه ها امنيت داشته باشند؟

عمده ترين دليل مخالفت علما و مراجع با ورود زنان و دختران به ورزشگاه ها
 اشکالات علما و مراجع براى مخالفت با ورود بانوان به ورزشگاه ها، عمدتاً بر دلايل زير استوار است:
- مسأله حرمت نگاه زن به بدن مرد مسلمان
- موضوع اختلاط زنان و مردان که مفاسد فراوانى را به دنبال دارد
- از بين رفتن ارزش هاى اسلامى، اخلاقى و انسانى
- شکسته شدن حيا و از بين رفتن قبح به کارگيرى الفاظ و اشعار رکيک
- ايجاد هيجانات غيرقابل کنترل که موجب فرو ريختن نظم جامعه مى شود
- سوءاستفاده افراد فرصت طلب و معاند براى از بين بردن امنيت جامعه
و بسيارى ديگر از مفاسد مترتب بر آن که کارشناسان مربوطه بر آن ها اذعان دارند.

فتاواى عدم جواز ورود زنان به ورزشگاه ها از سوى مراجع
 فتاواى متعددى داريم که از اين فتاوا به نظر حضرت آيت الله العظمى حاج شيخ محمدفاضل لنکرانى (ره) در پاسخ به استفتاى جمعى از مقلدين در اين زمينه اشاره مى نماييم: «به دنبال سؤالات و استفتائات فراوانى که از طريق تلفن و يا به صورت کتبى و يا حضورى از اين جانب در رابطه با حضور بانوان محترم در ورزشگاه ها شده است، اشعار مى دارد که اولا از نظر فقهى روشن است که نظر زن به بدن مرد حتى بدون لذت و ريبه جايز نيست و ثانيا از مسائلى که اسلام روى آن تکيه فراوان دارد، عدم اختلاط زن و مرد است و ملاحظه شده است که اختلاط در جوامع غربى و متاسفانه در برخى نهادهاى داخلى چه مفاسد فراوانى به دنبال داشته است. بنابراين شرکت بانوان در مکان هاى عمومى ورزشى که همراه با اختلاط است به هيچ وجه جايز نيست و در اين امکنه ولو مکان هاى  خاصى براى زنان اختصاص يابد اما مفاسد اختلاط بر آن مترتب است و لازم است دولت محترم جمهورى اسلامى مکان هاى مستقلى را با رعايت همه ضوابط شرعى براى بانوان جهت امور ورزشى اختصاص دهد و از اين جهت تبعيضى بين آنان قائل نشود. انتظار آن است که حرکت مسؤولين محترم در مسير احياى ارزش هاى  اسلامى باشد و از امورى که موجب خدشه دار نمودن اين امر است اجتناب نمايد. خداوند به همه توفيق عمل به احکام اسلامى را عنايت فرمايد.»
در کنار اين پاسخ، حضرات آيات ميرزاجواد تبريزى، مکارم شيرازى، صافى گلپايگانى، نورى همدانى و بسيارى ديگر از علماى اعلام، موضع مشابهى دارند و جامعه مدرسين حوزه علميه قم نيز در سال 1385 با صدور اطلاعيه اى از نظر صريح مراجع عظام تقليد حمايت و پشتيبانى نمود و از رئيس جمهور وقت خواست با مشورت با عناصر خبره و دلسوز و آشنا به مبانى اصيل اسلام ناب از صدور چنين دستورات غيرشرعى جلوگيرى نمايد.
چه خوب که به کلام بزرگانمان در اين زمينه مراجعه کنيم و مروج نگاه حکيمانه آنان باشيم. در جايى که بزرگانى چون حضرت آيت الله جوادى آملى چنين مى فرمايند: «ما خيال مى کنيم کمال زن در اين است که براى ما برود مدال بياورد، کمال زن در مادر شدن است، در فرزند تربيت کردن است، کمال زن در اصلاح جامعه است، چرا عواطف در جامعه کم است، زن از همين حقيقت خلق شده است، به ما گفتند بيراهه برويد ما هم گفتيم چشم، فضيلت زن در اين نيست، که زن و دختر ما برود پايش را دراز کند و يک کسى را بزند و براى ما مدال بياورد، فأين تذهبون، به کجا داريم مى رويم؟»
و بالاخره آيا با خود فکر کرده ايم در حالى که خيلى از مردم کشور ما حتى اجازه نمى دهند فرزندان پسرشان در ورزشگاه ها حضور پيدا کنند! آن هم به دليل فضاى غيراخلاقى درون ورزشگاه ها و شعارهايى که گاه صداو سيما هم با قطع کردن صداى ورزشگاه از انتشار آن خوددارى مى کند، پس چطور انتظار داريم در حالى که فضاى فرهنگى  ورزشگاه ها هنوز آماده حضور بانوان کشورمان نيست، به  دست خود، دختران جامعه خود را به سمت ابتذال بکشانيم.
در پايان، اين صبحت مقام معظم رهبرى را يادآور مى شويم که فرمودند: «مردم ما بايد چشم و گوش خود را باز کنند. برگشت به سمت فرهنگ فاسد و منحط غربى، در جامعه ى انقلابى و اسلامى ما محال و ممنوع است. ملت و مسؤولان انقلاب ما، ممکن نيست اجازه دهند تا مجدداً رفتار و زندگى مردم به سمتى رود که فرهنگ فاسد غرب تزريق کرده بود و آن را به زور به اين ملت تحميل نموده بود.»

دیدگاه شما

آخرین اخبار