10. ارديبهشت 1394 - 10:45   |   کد مطلب: 5750
در سال گذشته این طرح برای نیمی از مدارس دخترانه دوره اول دبیرستان اجرا شد. در سال جاری تمامی مدارس مقطع دبیرستان دوره اول و دوره دوم مشمول این طرح می‌شوند. همچنین علاوه بر آن به منظور آموزش پیشگیری و کنترل کم‌خونی، کلاس و برنامه‌های آموزشی برای دانش‌آموزان برگزار می‌گردد.
 برنامه های وزارت بهداشت برای پیشگیری از فقر آهن و کم‌خونی در زنان چیست کم خونی,وزارت بهداشت, فقر آهن,کمبود آهن, وزارت بهداشت, درمان, غنی سازی ,آرد ,بهبود, تغذیه

به گزارش شبنم ها، دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یکی از برنامه‌های مهم وزارت بهداشت، را غنی‌سازی آرد با آهن و اسیدفولیک عنوان کرد و افزود: طی چند سال اخیر برای پیشگیری از کمبود آهنن و کم‌خونی تمامی آردهای خبازی کشور (لواش، تافتون، بربری، سنگک) با آهن و برای پیشگیری از نقایص و ناهنجاری‌های مادرزادی لوله‌عصبی جنین و کاهش مرگ نوزادان، با اسیدفولیک غنی‌سازی‌ می‌شود.
دکتر زهرا عبداللهی اظهار داشت: مطالعات انجام‌شده در سال 1380 نشان می‌داد که میزان کم‌خونی در گروه‌های سنی مختلف به‌ویژه زنان، دختران و کودکان بالاست؛ به‌طوری‌که کودکان زیر 2 سال؛ حدود 23 درصد، کودکان 6 ساله؛ 26 درصد، نوجوانان؛ 23 درصد و زنان باردار 43 درصد از کمبود آهن رنج می‌برند.
وی گفت: به منظور پیشگیری و کنترل کم‌خونی، اجرای برنامه‌های کشوری برای تمامی اقشار و گروه‌های سنی در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفت.
مکمل‌یاری آهن برای زنان باردار
عبداللهی یکی از این برنامه‌ها را مکمل‌یاری آهن برای زنان باردار عنوان کرد و افزود: تمامی زنان باردار باید از پایان ماه چهارم تا سه ماه پس از زایمان، قرص آهن مصرف کنند. وزارت بهداشت قرص‌های آهن مورد نیاز را تأمین و از طریق خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشتی درمانی به رایگان در اختیار این مادران قرار می‌دهد.
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ادامه داد: علاوه بر آن در این مراکز توسط کارکنان و کارشناسان تغذیه، آموزش اهمیت مصرف مکمل آهن، راه‌های پیشگیری از کم‌خونی ناشی از فقر آهن و مشاوره تغذیه صحیح و منابع غذایی آهن‌دار نیز انجام می‌شود.
طرح آهن‌یاری هفتگی ویژه دانش‌آموزان دختر مقطع دبیرستان
وی با اشاره به طرح آهن‌یاری هفتگی ویژه دانش‌آموزان دختر مقطع دبیرستان گفت: برای بهبود وضعیت آهن و حفظ سلامت دختران در سنین بلوغ و داشتن یک بارداری سالم و ایمن در آینده، طرح آهن‌یاری هفتگی در کشور اجرا می‌شود. در این طرح، مکمل آهن‌یاری توسط وزارت بهداشت تهیه و با کمک وزارت آموزش و پروش هر هفته یک نوبت در تمامی مدارس دخترانه دوره دوم مقطع متوسطه توزیع می‌شود.
در سال جدید تمامی مدارس دوره اول مشمول این طرح خواهند شد
عبداللهی با بیان این‌که در سال جدید تمامی مدارس دوره اول نیز مشمول این طرح می‌شوند، اظهار داشت: در سال گذشته این طرح برای نیمی از مدارس دخترانه دوره اول دبیرستان اجرا شد. در سال جاری تمامی مدارس مقطع دبیرستان دوره اول و دوره دوم مشمول این طرح می‌شوند. همچنین علاوه بر آن به منظور آموزش پیشگیری و کنترل کم‌خونی، کلاس و برنامه‌های آموزشی برای دانش‌آموزان برگزار می‌گردد.
غنی‌سازی آرد با آهن و اسیدفولیک از برنامه‌های مهم وزارت بهداشت
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت یکی دیگر از برنامه‌های مهم وزارت بهداشت، را غنی‌سازی آرد با آهن و اسیدفولیک عنوان کرد و افزود: طی چند سال اخیر برای پیشگیری از کمبود آهن و کم‌خونی تمامی آردهای خبازی کشور (لواش، تافتون، بربری، سنگک) با آهن و برای پیشگیری از نقایص و ناهنجاری‌های مادرزادی لوله‌عصبی جنین و کاهش مرگ نوزادان، با اسیدفولیک غنی‌سازی‌ می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: پس از گذشت 10سال از اجرای این طرح‌ها میزان آهن و کم‌خونی افراد ارزش‌یابی شد. نتایج گویای این امر بود که فقر آهن زن باردار از 43 به 14 درصد و در میان نوجوانان دختر و پسر از 23 به 11 درصد رسیده است. همچنین درصد کم‌خونی در زنان باردار از 21 به 16 درصد، در زنان میانسال از 19 به 14 درصد و در نوجوانان دختر و پسر از 18 به 10 درصد کاهش یافته است. 
منبع:مهرخانه

دیدگاه شما

آخرین اخبار