14. ارديبهشت 1394 - 21:41   |   کد مطلب: 5792
شرطی که حضرت زینب(س) برای ازدواج گذاشت
تمام زندگی حضرت زینب(س) رنگ خدایی داشت
یک کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه تمام زندگی حضرت زینب(س) برای خدا و به عشق خدا بود، گفت: تجلی این عشق را می توان در صحنه عاشورا دید آنجا که حضرت زینب(س) جز زیبایی ندید.
تمام زندگی حضرت زینب(س) رنگ خدایی داشت/ عاشورا تجلیگاه عشق و معرفت

 به گزارش شبنم ها، معصومه شکری، کارشناس مسائل مذهبی و مدرس طرح صالحین سازمان بسیج جامعه زنان کشور گفت: نوع تربیت خانوادگی و سبک زندگی حضرت زینب(س) به گونه ای بود که ایشان اگر چه معصوم نبودند اما به درجه معصومیت رسیدند.

وی با اشاره به اهتمام حضرت زهرا(س) و امام علی(ع) در خصوص تربیت اسلامی ایشان، افزود: مراقبت هایی که حضرت زینب(س) نسبت به اعمال خود داشتند ایشان را به درجه ای رسانید که بعد از مادر افتخار مادری فرزندان حضرت زهرا(س) را بر عهده گرفت و چه نیکو، مدبرانه و عاشقانه از پس این مسئولیت برآمدند.

وی با تأکید بر اینکه تمام زندگی حضرت زینت(س) از نام گذاری تا دوران کودکی، یتیم داری، ازدواج، همراهی با امام حسین(ع) و سالاری قافله اسیران ... رنگ خدایی دارد، افزود: در تاریخ آورده اند که حضرت علی علیه السلام از ایشان می خواهند که بگوید یک; و حضرت زینب می گوید: یک; اما وقتی حضرت از ایشان می خواهند که عدد دو را بگوید. ایشان عرض می کند که زبانی که به یک توحید باز شد، دو نمی گوید. این خود بیانگر روح والای معرفتی حضرت زینب حتی در دوران کودکی ایشان است.

در جای دیگر از پدر سؤال می کند که پدرجان آیا مرا دوست دارید؟ وقتی از پدر مهربان پاسخ مثبت می شنود، می پرسد، مگر در یک دل دو محبت می تواند وجود داشته باشد؟ البته این سؤال حضرت زینب نفی مهر و محبت نیست، ولیکن باز اشاره به روح معرفتی ایشان دارد.

این کارشناس مسائل مذهبی، با اشاره به اینکه برای حضرت زینب(س) حتی وارد شدن و دیدن مصیبت از جانب خدا، تجلی زیبایی محض است، ادامه داد: این نوع رشد و تربیت یک شبه حادث نمی شود و قطعا حضرت زهرا(س) در خانه ولایت، عشق به خدا و زندگی برای خدا را ذره ذره در وجود مبارک حضرت زینب سلام الله وارد کرد تا جایی که عاشورا تجلی این عشق بود.

شکری در ادامه به خانواده ها مخصوصا مادران توصیه کرد: ما انسان ها ناگزیر از تجریه مصیبت و سختی ها در غالب آزمون های الهی هستیم، باید فرزندانمان را طوری فاطمی تربیت کنیم که با حادث شدن مصیبت و سختی، خدای نکرده در مقابل خدا نایستاده و ارزش های خود را زیر پا نگذارند و زینبی وار عمل کنند.

این کارشناس مسائل مذهبی در ادامه با بیان اینکه باید تمام ابعاد وجودی شخصیت بزرگان دین به ویژه ائمه اطهار(ع) و فرزندان آنها را مورد توجه قرار داد از عشق و علاقه موجود در بین اعضای خانه علی بن ابی طالب (ع) به عنوان یک الگو برای خانواده های امروزی نام برد.

وی افزود: سرمنشاء این عشق و علاقه بین اولاد حضرت زهرا(س) برگرفته از عشق و علاقه ای است که بین حضرت زهرا(س) و امام علی(ع) وجود دارد، عشقی که زیبایی آن " برای خدا بودن آن عشق" است، عشقی که دلیل حمایت حضرت زهرا(س) از ولایت علی (ع) و دلیل حمایت و همراهی حضرت زینب (س) از امام حسین(ع) به عنوان ولی زمان و بعد از ایشان از امام سجاد (ع) به عنوان امام چهارم، عینیت یافت.

شکری، اوج این عشق الهی را زمانی دانست که شرط ازدواج حضرت زینب(س) همراهی و حمایت از ولی امر زمان، امام حسین(ع) بود، شرطی که برای نخستین و آخرین بار توسط حضرت زینب(س) برای ازدواج در نظر گرفته شد.

منبع: طنین یاس

دیدگاه شما

آخرین اخبار